I et stykke tid var RTS-genren det helt store på PC. I 90'erne og til en vis grad i begyndelsen af 00'erne fangede ikoniske serier som StarCraft, Supreme Commander, Warcraft og lignende mange fans' opmærksomhed og låste dem fast i intense multiplayer-kampe, hvor strategisk knowhow og dygtighed var i centrum. Men den æra er for længst forbi, og nu er genren generelt en anderledes og betydeligt mere kompleks størrelse, men folkene hos Uncapped Games ønsker at præsentere en mere nostalgisk udgave af RTS i et spil, der er kendt som Battle Aces.
Jeg havde den luksus at opleve Battle Aces tidligere på året til et preview, hvor jeg betragtede spillet som en ægte StarCraft-konkurrent. På det tidspunkt var der meget at sætte pris på ved dette spil, og hvordan dets enkle natur kombineret med hurtighed, behændighed og multiplayer-fokus gav spændende og tætte kampe. Men det var også ret basic og lidt for rudimentært på det tidspunkt, og derfor var jeg ivrig efter at se, hvordan tre måneders udvikling havde påvirket dette lovende projekt.
For nylig vendte jeg tilbage til Battle Aces for at teste spillet igen og prøve de nyeste modes og funktioner. Den vigtigste nye mode er en 2vAI-opsætning, som bogstaveligt talt giver et hold på to spillere mulighed for at mødes og kæmpe mod computeren uden den stress, der er forbundet med at stå overfor en menneskelig modstander. Der er også en 2v2 mode, som er det samme, men mod to rigtige menneskelige spillere, og helt ærligt er der ikke meget forskel her i forhold til, hvordan Battle Aces spilles solo. Men det er på mange måder en god ting. Det enkle spildesign og den enkle strategi er stadig til stede, men nu kan du slå dig sammen med en allieret, kombinere jeres ressourcer og ambitiøse planer og stå over for dobbelt så mange enheder og fjender som normalt. Ellers er tilgangen den samme, baserne er de samme, listen over enheder er den samme, og konceptet for spillet er det samme: Du skal nå fjendens hovedkvarter og ødelægge det, før de gør det samme ved dig, alt sammen inden for en fastsat tidsperiode på 10 minutter.
Den anden store ændring kommer i form af en meget klarere og mere raffineret opsætning af styrker/svagheder. Før var det mere op til spilleren at huske, hvilke enheder der tilhørte hver type, og hvilke der klarede sig bedst mod andre, men nu kan du tydeligt se i spillet, at Missilebot er en Small enhed, mens Knight er en Big enhed, og den kraftfulde King Crab er både Splash og Big. I alt er der kun fire typer til rådighed i Battle Aces, men det fungerer på en metodisk måde, hvor Small besejrer Splash og Splash besejrer Big og så videre. Det giver et interessant, men alligevel letforståeligt sten, saks, papir-setup, et system, der grundlæggende fungerer uden problemer og alligevel er grundlæggende nok til, at du aldrig føler dig overvældet af at skulle huske, hvordan X-type udmærker sig mod Y-type, for eksempel.
Gameplayet har faktisk ikke ændret sig meget siden sidste gang, jeg spillede Battle Aces. Du bygger stadig et deck med brugbare enheder og bruger derefter de genererede ressourcer på at udvikle en hær, forske i mere kraftfulde enheder og bygge yderligere baser for at producere flere ressourcer. Opsætningen er så ligetil og rudimentær, at man kan argumentere for, at den mangler dybde. Det faktum, at hvert spil starter med, at begge spillere/hold bruger deres oprindelige ressourcepulje til at bygge en ekstra base og derefter venter, indtil de kan få en anden eller tredje online og måske endda begynde forskningsinitiativet, før de for alvor tænker på at bygge en hær, får en til at tænke på, om startproceduren skal justeres for at gøre den mindre gentagende fra spil til spil. Men den kloge spiller vil se dette som en mulighed og forstå, at mens en person/et hold venter på større ressourceudbytte, kan de misbruge billigere enheder og angribe ubeskyttede områder for at bremse modstanderens indsats.
Det er på grund af dette, at Battle Acess klare enkelhed også ender med at være en af dets største styrker. Det er enormt tempofyldt, og mange spil slutter inden for fem minutter, handlingen kræver kun minimal kontrol fra spilleren, og alligevel er det strategiske potentiale, der tilbydes, bredt. Dette er et spil, der er lavet til dem, der leder efter hurtig og konkurrencedygtig action, og hvis det er dig, vil du uden tvivl forelske dig i Battle Aces. Jeg glæder mig til at se, hvordan dette spil fortsætter med at vokse og blive yderligere forfinet, efterhånden som månederne går.