Baldur's Gate III er et dybt RPG af den slags, der ikke altid har været let at spille på konsoller. Heldigvis ser det ud til, at Larian Studios virkelig har gjort deres arbejde, og i et langt indlæg på PlayStation Blog forklarer produktchef Emily Gera både, hvordan de har formået at gøre alle funktionerne nemme at bruge på konsol, og hvordan de drager fordel af DualSense-controlleren.
Sidstnævnte indeholder en masse ting, der vil forbedre den samlede oplevelse, herunder lysbjælken:
"In battles between magic wielders, the light bar will take on the color of your spell - matching the color of the damage type or colored to the spell intent that you're casting. During moments of heightened pressure, its brightness will intensify, accompanied by resonating haptics.
When you're affected by a core status like Paralyzed, Bleeding, or Charmed, your DualSense controller will light up with a matching color."
Som det ofte er tilfældet, kommer de adaptive triggere også i spil:
"We've also made use of the controller's adaptive triggers and added actuation points and feedback for left and right triggers, giving a sense of weight to the act of switching between menus. A light pull of the trigger will let you peek at your radial menus for a moment - a helpful feature in the heat of combat - while a hard press that pushes past the resistance point will lock in the menu."
PlayStation 5-versionen af Baldur's Gate III udkommer, mens PC-versionen kom i sidste måned. Spillet kommer også til Xbox Series S/X senere på året.