Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

Asus ROG Swift PG32UQ

Asus fjerner miniLED-panelet, men bibeholder stort set alt det andet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Man blivet et eller andet sted nødt til at have respekt for de produkter, og dertilhørende producenter, der sprænger alle grænser for at skabe noget, der ingen afgrænsninger har. Den slags er særligt tydeligt i eksempelvis skærme, hvor adskilte teknologier ofte bliver fremhævet, som værende et argument for at investere.

HQ

"Vi har høj refresh-rate!", "Vi har høj opløsning!", "Vi har brede farvespektrumdækning". Jo, godt nok er teknologien kommet så langt, man kan få altmuligmænd der kan lidt af hvert, men en gang imellem sker det, at ét produkt bare samler det hele.

Asus har for vane at gøre det fra tid til anden, og deres nyeste skærm, der har det sexede navn PG32UQ, byder på følgende:


  • 32 tommer IPS-panel

  • 3840x2160 opløsning

  • 144Hz Refresh-Rate med officielt G-Sync modul

  • DisplayHDR600-certificering (160% sRGB-farvedækning)

  • HDMI 2.1-port til de nyeste konsoller

  • Extreme Low Motion Blur Sync, Overdrive og meget mere

Asus ROG Swift PG32UQ
Dette er en annonce:

Nej, det er ikke X-varianten, som er blandt de første gaming-skærme til at benytte et miniLED-panel med 1152 dimming zones. Det er blandt andet der hvor der er blevet sparet, altså at det er kantbaseret belysning der giver en certificering på "kun" 600 NITS.

Men stadig, det er lidt af et specsheet, særligt taget i betragtning af at netop ved at spare miniLED-panelet væk, så er det her ikke en skærm til næsten 20.000, men snarere 6000 kroner.

Visuelt er der ikke meget at skrive hjem om, da Asus vitterligt ikke har ændret deres centrale æstetiske sprog i mange, mange år efterhånden. Du har samme, mega irriterende fod, der tager mere plads på skrivebordet end håbet, samme håbløse knapper bag på, og samme RGB-logo bagpå, samt det karakteristiske logo bagpå. Spoilers; det her er en fantastisk skærm, men Asus bør virkelig ændre deres konventioner på det her område, og de skal til at oppe sig og designe nogle mere subtile produkter. Det er på tide.

Det vigtigste her, fra et teknisk perspektiv, er naturligvis HDMI 2.1-porten, en port der gør den her skærm særligt egnet til PS5 og Xbox Series. Her får du desuden hele to, samt DisplayPort 1.4 med DSC. Den er dog direkte perfekt til at agere central for adskillige konsoller, og en PC.

Dette er en annonce:

Og til det hele, ja der fungerer den glimrende. Med en GtG-respons på cirka 4ms, en farvespektrumdækning der overstiger de fleste gaming-baserede paneler vi har testet i lang tid (vi så 102% DCI-P3, der er en sjældenhed), og delta-E værdier på 1.8. Du kan vitterligt bruge den til alting, og fortsat opnå en tilfredsstilende oplevelse.

Asus ROG Swift PG32UQ

Det skal dog siges, at der er tale om et IPS-panel, som betyder at man stadig ser lidt blooming via konsollerne. Heldigvis har Asus designet en bedre kantbaseret lyssætning her, end de har tidligere, så ujævnhederne vi har kritseret dem for før er ingen steder at finde.
Så overbevisende kontrast er ikke rigtig det som PG32UQ gør, og her bør du stadig lede efter OLED-paneler, som blandt andet Gigabyte tilbyder til den helt store guldmedalje nu. Pointen er sådan set, at IPS-paneler er hurtige, responsive og kan tilbyde solid lysstyrke, men den dybde som måske særligt konsolejere leder efter er her endnu ikke.

Men det er så også det eneste, for checklisten er stort set opfyldt at skærmens alsidighed. Om det er refresh-rate, opløsning, detaljer, farver - du kan stole på PG32UQ, og nu hvor du får det her en del billigere, så er den kun lettere at anbefale.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold