Dansk
Gamereactor
previews
Assetto Corsa Evo

Assetto Corsa Evo udviser allerede overvældende potentiale

Der har været stort pres på udvikler Kunos Simulazioni, men selv i Early Access er det her spil allerede på vej mod noget stort.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvis nogen med en eller anden form for generel viden om racerverdenen før udgivelsen den 8. november 2013 havde påstået, at det 20 mand høje indie-studie Kunos Simulazionis første racersimulator ville dominere hele genren, sælge 14 millioner eksemplarer og 12 år senere være større end nogensinde, ville ikke en eneste levende person have troet på det. Den analyse ville kun være blevet mødt med latter, og det er rimeligt at påstå, at det, Marco Massarutto & Co opnåede med Assetto Corsa, er en af de mest forbløffende spilhistorier.

Assetto Corsa Evo

I september 2018 lancerede Kunos et officielt GT3-spil, der udelukkende var baseret på biler, teams, kørere og baner i det internationale GTWC-circuit. Assetto Corsa Competizione var aldrig tænkt som en decideret efterfølger, men mere som et spin-off, baseret på Epics Unreal Engine 5 og med fokus på officielle licenser og på e-sport. Det tog Kunos lidt over tre år at få Competizione helt på plads, og efter at have kæmpet med den indkøbte spilmotor meddelte de i 2022, at Assetto Corsa 2 ville være en tilbagevenden til studiets grundprincipper: en blanding af almindelige biler og racerbiler, masser af forskellige typer motorsport og discipliner, og at alt ville være baseret på en ny, proprietær grafikmotor.

Dette er en annonce:

Årene er fløjet af sted, og ventetiden har været lang. I mellemtiden, i de år, hvor jeg nu har talt ned til Early Access-udgivelsen af Assetto Corsa Evo, har jeg spillet Assetto Corsa og Assetto Corsa Competizione mere end nogensinde og dagligt sagt (igen og igen), at de er de to bedste sim-racing-spil, der er udgivet siden Simbins GTR 2 i 2004, og det siger ikke så lidt. Nu er Evo her, og på trods af indledende serverproblemer og en grim fejl, der via en fejlbehæftet online-del gjorde alt andet end tidskørsler umuligt, har sim-racing-verdenen nu kunnet tilbringe hele den seneste uge i Kunos' efterfølger. Her er nogle "hurtige" indtryk.

Assetto Corsa Evo

Den mest hypede del af Evo på forhånd har uden tvivl været open world-delen, hvor Kunos genskabte en stor del af Nordtyskland, hvor spilleren vil kunne køre frit rundt på store landeveje uden laps eller modstandere, og i denne tidlige version af spillet er dette ikke inkluderet. Den åbne verden er ikke inkluderet og vil ifølge studiet ikke dukke op før til sommer. I stedet tilbydes fem baner (Laguna, Brands Hatch, Bathurst, Suzuka og Imola) og 20 biler, hvoraf de fire er almindelige racerbiler. Det er muligt at køre træningsløb uden computerstyret modstand, og det er muligt at køre »Single Race« med AI-biler.

Et af samtalepunkterne forud for sidste fredags udgivelse af Evo var, om Kunos virkelig havde stræbt efter absolut realisme, som i deres to tidligere spil, eller om der nu var en risiko for at forsøge at lade en Gran Turismo-lignende tilgængelighed møde den hensynsløse realisme, som forgængerne er baseret på. Den bekymring kan du smide ud af vinduet lige nu. Evo er en ren og skær simulator, og den nye dækfysik har tydeligvis lånt elementer fra det første spil såvel som fra Competizione. Selv på min første omgang rundt om Brands Hatch griner jeg, for det er velkendt, men også friskt og anderledes på samme tid.

Dette er en annonce:
Assetto Corsa Evo

Når det gælder forbedringerne i dækfysikken og spillets force feedback, bliver det hurtigt klart, at Kunos har arbejdet meget med bilens tyngdepunkt og en endnu mere klar og detaljeret emulering af, hvordan det føles at køre i sving, bremse og accelerere. Jeg kan mærke præcis, hvor jeg har min Mercedes AMG GTR GT3 mere end nogensinde, før jeg overhovedet er begyndt at pille ved ratindstillingerne, og før nogen af Gamereactors dual motion-systemer overhovedet fungerer med spillet (telemetrien er endnu ikke blevet delt med forskellige producenter). At kalde bilfysikken og FFB helt fantastisk, selv nu, er ingen overdrivelse. Det er en fair vurdering af det, der, når det er færdigt (til sommer), vil stråle skarpere end alt andet i sim-racing-himlen.

Kunos har formået at skabe et Force Feedback-system, der ser ud til at kunne kommunikere til mig som kører præcis, hvad der sker i dækkene, plus chassiset, uden at skulle skrue op for kraften fra ratbasen så ekstremt, som det ofte er tilfældet i mange andre konkurrerende titler. Hvis der ikke var en masse værdifulde detaljer i, hvordan rattet føles her, ville det måske være muligt at kalde FFB for »svag«, men det er ikke tilfældet. Det er snarere mere ægte end i både Assetto Corsa og Assetto Corsa Competizione. Man kan mærke alt, hvad der sker under og i bilen, uden at man behøver at klemme på rattet før hvert sving, og det minder mere om Automobilista 2 end noget andet, hvis du spørger mig.

Assetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo

Fornemmelsen af bilen minder også lidt om Automobilista 2, idet du som fører kan styre bilen mere med bremsepedalen end i tidligere Assetto-titler, og at bilen har en tendens til at rotere lidt (chassisfleksionen er også emuleret denne gang, for første gang i Kunos' udviklingshistorie), hvis du træder på speederen, når fordækkene ikke er på linje med bilens front. Det sker f.eks. ikke i Competizione, og det har været et kritiseret aspekt i Automobilista 2, som jeg altid har kunnet lide. For mig har det altid føltes, som om bilen har reel vægt, reel fremdrift, og som om der er gummi under den, der udvider sig og strækker sig. At det er realistisk og veludført bekræftes også af GTWC-profferne James Baldwin og David Perel, som kalder Evo-fysikken »fantastisk realistisk« og samtidig beskriver den som vanedannende.

Hvad angår grafikken, er det også svært ikke at blive imponeret. Et lille italiensk hold har smidt Unreal Engine ud, bygget sin egen renderingsteknologi og selv på alfa-stadiet skabt et racerspil, der er fantastisk. Ud over den Gran Turismo 6-lignende præsentation (som er virkelig smuk og passer perfekt til spillet), er det fantastisk at se den utroligt høje detaljegrad i de nye bilmodeller. Når man er ude på banen, er det tydeligt, at Evo ikke er blevet optimeret ordentligt, da det langt fra er færdigt, og selv med et AMD 7900 XTX er det svært at få en særlig problemfri billedehastighed, som det er nu. Teksturhukommelsen kæmper også jævnligt, og nogle gange går spillet helt i sort og kræver, at jeg går ind i indstillingerne og deaktiverer »Fullscreen« og derefter aktiverer det igen.

Assetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo
Assetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo
Assetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo

Den flotteste del af hele spillet på nuværende tidspunkt er efter min mening helt klart den måde, Kunos har udnyttet volumetrisk belysning til at tilføje lidt dis til luften, som alle racersimulatorer minus Dirt Rally 2.0 desværre mangler, og jeg har bedt om det i årevis. Det giver en masse realisme, og det skaber også en fantastisk atmosfære og dybde, som er svær at sætte en finger på. Vejreffekterne her er også imponerende, og jeg glæder mig enormt til at se, hvor smukt det hele bliver, når det hele er færdigt. Det samme gælder for lyden, som allerede er et højdepunkt. Kunos har til min store glæde tilføjet 200% mere rumklang til motor- og udstødningslydene inde i bilen, hvilket er et glimrende valg. Der er flere brag under bilen, mere »klonk« i bremserne og mere hvinen fra gearkasserne, som jeg også har efterspurgt i årevis, og som nu endelig er kommet med.

Assetto Corsa Evo burde måske ikke have været rullet ud i denne tilstand, hvis jeg skal være lidt nådesløs i min sidste paragraf her. Det ville have været mere imponerende at sende et helt færdigt produkt på gaden denne sommer baseret på det ekstremt lovende fundament, der er blevet cementeret her. Samtidig er det, som med mange Early Access-projekter, fedt at have mulighed for at følge med fra begyndelsen og derefter se, hvordan spillet fra alfa- til guldstatus vokser, udvides, opdateres og opgraderes og poleres til den perle, som det højst sandsynligt vil blive, for der er utroligt meget potentiale her.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold