Dansk
Gamereactor
artikler
Assassin's Creed II

Assassin's Creed 2

Altaïr udskiftes med Ezio, men kampen om verdensherredømmet fortsætter i det smukke Venedig. Ubisoft har tårnhøje ambitioner for fortsættelsen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

For mange var slutningen på Assassin's Creed, et af år 2007's mest ventede spil, som et slag i ansigtet med en våd klud. Koder skrevet i blod på væggene i Desmonds værelse, tvetydige e-mails og underlige tal, gjorde ikke meget for at levere den hårrejsende afslutning på eventyret, som mange havde håbet på.

Assassin's Creed var omgærdet af en alt for ugennemsigtig og tit meget krævende mystik, der forventede meget af sit publikum, og selvom spillet kunne spilles og ikke mindst opleves på flere planer, så var det først når du gav dig tid til at læse alle de obskure referencer, at der trådte et tydeligt billede frem - et billede af et ambitiøst værk med vidtrækkende historiske referencer. En generationer lang kamp mellem frihedens undertrykkere og et hemmeligt laug af dræbere.

På det plan fejlede Ubisoft fælt. Bibelske tekster, slet skjulte spor til Tempelridderne, ruinerne af Yonaguni, passager fra Koranen, Mitchell-Hedges krystalkranierne og Nazca-linierne, er ikke paratviden. At finde hoved og hale i alle de spor som Assassin's Creed tilbød, spor der underbyggede kampen mellem Altaïr og en gruppe magtsyge mennesker, krævede for meget - og som en konsekvens blev Assassin's Creed for manges vedkomne oplevet på automatpilot. Som en slags middelalderlig udgave af Hitman, hvor koldt stål skulle møde varmt blod, i forsøget på at stoppe en gruppe rige handelsmænd og statsledere.

Assassin's Creed II
Dette er en annonce:

Alligevel er Assassin's Creed et af de mest debatterede projekter i nyere spilhistorie. Der er nej-sigerne, der hader de ensformige, træge missioner, de kalkerpapir-kopierede byer og manglen på noget at tage sig til på de mange kvadratkilometer. På den anden side er der ja-sigerne, dem der elsker de myriader af historiske og religionsmæssige referencer som Ubisoft har proppet ind ved hver given lejlighed, dem der i rollen som Desmond forsøgte at løse ethvert mysterium mellem Animus-turene. Selv Gamereactor har ikke kunnet sige sig fri for en ophedet debat om spillets og dets (manglende) kvaliteter i vores fora og kommentarstrenge, noget der har gjort anmeldelsen af Assassin's Creed til den anden mest læste spilanmeldelse på Gamereactor gennem tiderne.

Derfor er forventningspresset også til at mærke for de godt 300 mennesker, der de seneste år har slavet over computerterminalerne i Montreal, Canada. Med mere end seks millioner solgte spil på verdensplan, er Assassin's Creed et af de hurtigst sælgende spil bygget op omkring et helt nyt spilunivers - og den slags forpligter. Både hos den gruppe, der forventer at høre mere om latent DNA-hukommelse, Abstergo, den tidligere forsøgskanin nummer 16 og Lucy Stillman. Men også hos den gruppe, der bare vil have en ny legeplads, endnu flere våben og flottere grafik.

"Kvaliteten og akkuratessen i det visuelle er en meget stor del af serien", siger Sébastien Puel, der er producer på Assasin's Creed 2 og fortsætter. "Set udelukkende fra et teknisk synspunkt, har vi haft muligheden for at arbejde med nogle fantastiske værktøjer - og det bedste er, at vi har lykkes med at forbedre det siden Assassin's Creed 1. Assassin's Creed 2 vil indeholde en bedre lyssætning og langt mere detaljerede lokaliteter end i det oprindelige spil. Men det bedste er, at vi i denne omgang leger med nogle af verdens flotteste steder som Venedig, Toscana og Firenze."

Spilmotoren der trækker Assassin's Creed 2 er endnu engang Scimitar/Anvil, en kraftig motor, der på det seneste er blevet brugt til både Prince of Persia og Shaun White Snowboarding, og som denne gang skal skabe et fuldstændig troværdigt Venedig i den nok mest spændende historiske periode, nemlig renæssancen. Men det er også et spil, der vil mere og andet end blot fortsætte med de åbne byer, de nøje planlagte drab og historien. Ubisoft er godt klar over at Assassin's Creed 1, på et par områder, ikke faldt i god jord hos konsolejerne, og derfor har man skruet op for antallet af missioner, våben, måder at dræbe sine mål på, og en langt mere givende udvikling af spilfiguren. For som Puel siger det "Vi vil virkelig gerne have at Assassin's Creed 2 bliver mere uforudsigeligt og at spilleren efter hver henrettelse siger 'og hvad så nu?'"

Dette er en annonce:
Assassin's Creed II

Når Desmond denne gang lægges ind i Animus-maskinen, så bliver det i skikkelse af adelsmanden Ezio Auditore Di Ferenze, under renæssancen i femtenhundredetallets Italien. Ezio er ude på et hævntogt, i gang med at optrevle et af de mest magtfulde italienske familiers magtmisbrug og skumle planer. For hans allierede er han en form for forandring, en mand der kæmper for frihed og retfærdighed. For andre bliver han datidens terrorist, opflasket på ønsket om at styrte de tyranner, der misbruger deres magt og undertrykker det italienske folk. Og undervejs møder han naturligvis nogle af den tids største tænkere, bl.a. Leonardo Di Vinci, der udstyrer ham med ikke bare en, men to springknive gemt i ærmerne på hans dragt. Og senere også en flyvemaskine. Puel forklarer:

"I Assassin's Creed 2, vil der være en lang række nye slags oplevelser, der både vil skabe større variation i spillet og samtidig skabe en slags wow-øjeblikke. Et af disse øjeblikke omhandler bl.a. en bestemt flyvende maskine som Leonardo Di Vinci har tegnet og udviklet. Ezio vil kunne springe ud fra et højt punkt og så flyve til et bestemt sted meget hurtigt, uden nogensinde at blive opdaget."

Men det er ikke kun nye stykker legetøj, der er proppet ind i toeren, det er også hele strukturen, der er lavet om. Med tilblivelsen af Assassin's Creed 2 vil holdet f.eks. viske tavlen ren i forhold til de smuglytte- og lommetyvs-missioner Altaïr kunne løse. I stedet forsøger Ubisoft Montreal sig med en mere åben tilgang til missionerne, hvor delmål og dermed større variation i tacklingen af opgaven, er vejen frem. Sebastian fortæller:

Assassin's Creed II

"Denne gang fortæller vi historien på en måde, der gør den mere uforudsigelig. Der er ikke længere et antal faste drab, der skal udføres, men i stedet en historiemæssig udvikling gennem antallet af de missioner, du får fra spillets indbyggere. Nogle vil give dig henrettelsesmissioner, andre intimideringsmissioner og nogle vil bede dig om at indsamle informationer for dem. Vi er meget bevidste om at skabe variation i dem og dermed kunne holde et højere og mere stabilt tempo. Samtidig vil vi gerne lægge op til udforskning i det tempo, der nu engang passer den enkelte spiller."

Det er uden tvivl en svær balancegang, der skal mestres for at Assassin's Creed 2 kan indeholde de forbedringer, som en lang række af spillere verden over har kritiseret etteren for ikke at have. Men hos Ubisoft Montreal, der allerede har teknologien klar til spillet, lader det til, at det mere et spørgsmål om at få indrammet oplevelsen i så mange historiske referencer og spilmæssige fornyelser som overhovedet muligt, så det stærke fundament, som originalen har, ikke ødelægges i en væsentligt mere actionorienteret fortsættelse, men samtidig forbedres markant. Og ud fra hvad vi indtil videre har set, så er holdet godt på vej til at møde deres egen målsætning.

Assassin's Creed II
Assassin's Creed II
Assassin's Creed II

Relaterede tekster

Assassin's Creed IIScore

Assassin's Creed II

ANMELDELSE. Skrevet af Michael Bregnbak

Snigmorder i en renæssancetid. Michael Bregnbak har lagt sig ind i Animus-maskinen for at opleve mere af Ubisofts fascinerende historie i fortsættelsen...

Stor Assassin's Creed-quiz

Stor Assassin's Creed-quiz

NYHED. Skrevet af Redaktionen

Det er nu tid til endnu en udfordring i Assassin's Creed The Challenge. Denne gang er det en quiz. Skriv dine svar i kommentarfeltet og når uge 17 er ovre, så trækker vi...

Assassin's Creed II - Livestream Replay

Assassin's Creed II - Livestream Replay

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi varmer op til Unity, Identity og Rogue ved at kigge på de tidligere Assassin's Creed-spil i Ubisofts populære sandkasseserie. Se med herunder når Nick og Petter...



Indlæser mere indhold