Dansk
Gamereactor
artikler
Abandoned

Kommentar: Jeg er røvtræt af Abandoned allerede

Gamereactor bringer fortsat nyt om Abandoned, fordi sagen udvikler sig, men redaktøren bag synes allerede at det er gået alt for vidt...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Henover weekenden, efter et utal af forsinkelser og vage søforklaringer, udsendte det mystiske Blue Box Studios, ledt an af den lige så enigmatiske Hasan Kahraman, den opdatering til Realtime Experience-applikationen på PlayStation 5, som mange troede ville kaste afgørende lys over Abandoned.

Men som vi måske kunne have sagt os selv, så fortæller den omtrent 10 sekunder lange teaser absolut intet om spillet, og vigtigst af alt; den gør os ikke klogere på om hvorvidt spillet egentlig er "mere" end det giver sig ud for at være. Så lad os slå fast fra starten af; Abandoned kunne stadig vise sig at være et skalkeskjul for en større afsløring af en art, og det kunne også godt være at udviklingsholdet virkelig er tyndslidt efter de mange konspirationsteorier fra ivrige fans. Hvad der dog er langt mere sandsynligt, er at Kahraman og kompagni besluttede sig for kreere denne forbindelse helt fra starten af, og at de bevidst fastholder den for at sikre sig omtale.

Det lyder deprimerende, og det lyder måske sågar ironisk når det kommer fra en af de journalister, der netop har været med til at sikre Blue Box al den føromtalte... ja, omtale. Det har, for undertegnet, været en langsom realisering bestående af flere forskellige faser. Jeg var, i lang tid, totalt overbevist om at Abandoned måtte være mere end det gav sig ud for at være. At både Kahraman og Hideo er "helt" på deres respektive modersmål, at et relativt ukendt studie har fået en tilsyneladende skarp eksklusivitetsaftale med Sony, at de er de første på PlayStation-platformen der udgiver en hel applikation bare til trailers - det lugtede bare alt sammen af numre. Særligt sidstnævnte holdt mig vågen om natten. At udgive en applikation på en lukket platform som PlayStation 5 er ikke gratis, tværtimod. Heller ej er det gratis at introducere opdateringer til sådan en applikation, tværtimod. Jeg så det som værende et vidne om at der var dybe lommer bag Abandoned.

Dette er en annonce:
Abandoned
Det var her jeg vidste, at Blue Box selv ønskede at skabe forvirring.

Men der skulle ikke gå alt for længe før den forbindelse mellem Kojimas spiluniverser og Abandoned gik fra at være et tilstedeværelse i skyggerne, til noget som Blue Box direkte kultiverede. Særligt billedet, som du kan se herunder, der stort set genbruger en kendt font, som adskillige Metal Gear Solid-spil har brugt tidligere, kombineret med et billede der tydeligt er designet til at ligne Snake, satte alle alarmklokkerne i gang. Det var Silent Hill-serien der blev spekuleret på, men en kraftig hentydning til Metal Gear synes både søgt, og direkte uintelligent til sammenligning. Med andre ord; det stank af desperation.

Jeg er heller ikke den eneste der har foretaget lidt mere grundig research nu, efter at have set den længe ventede "afsløring" via Realtime Experience-applikationen. Takket være tapre sjæle på blandt andet Reddit er vi nu blevet en del klogere på Blue Box. Det viser sig nemlig, at netop det her mønster med at afsløre særlige måder hvorpå man kan opleve et af deres kommende spil, for så derefter at forsinke og i sidste ende aflyse helt uden forklaring, det er gået igen adskillige gange.

Den her tendens strækker sig helt tilbage til 2015, hvor Blue Box afslørede et spil ved navn "Rewind", som i øvrigt også skulle afsløres via en såkaldt "Playable Teaser". Denne blev så forsinket på grund af tekniske besværligheder, og det spil kom så aldrig ud, fordi Blue Box bevægede sig videre til et nyt projekt. De slettede sågar den officielle hjemmeside.

Dette er en annonce:

De afslørede efterfølgende "The Lost Tapes", og det eneste offentligheden egentlig hørte til udviklingen, var at Blue Box lovede en gameplay-demonstration, men efterfølgende slettede de så også alle spor, og fjernede spillet fra IndieDB. Det samme skete med The Whisperer i 2017, og Unseen Faces i 2018. Naturligvis bør både du og jeg respektere, at spiludvikling er en svær kunst, og at det ikke er alle projekter der bliver tilendebragt, men når vi nu kigger direkte på Blue Box som et studie, og skal vurdere om de har arbejdskraften og talentet til at gå i spidsen for hvad der kunne ligne ét stort fupnummer, så begynder det straks at lige det som de fleste nu kalder "trolling", snarere end at på intelligent vis fjerne dele af sløret for noget større via smarte teasere.

Og nu hvor vi er ved det der med at slette spor, så kan Yongyea blandt andet bekræfte, at Blue Box febrilsk har forsøgt at dække over det faktum, at de selv skubbede premieredatoen for deres Realtime Experience-applikation. De har slettet over et dusin officielle udmeldinger via Twitter, og navigerer man forbi i dag, så fremstår det nærmest som om at den ankom præcis på det tidspunkt hvor det var meningen. Nogen dødssynd er det ikke, men subtil virkelighedsmanipulation ser bare ikke godt ud, særligt når man beskyldes for at misbruge ufortjent opmærksomhed.

Abandoned
Og hvilken joke var det her ikke lige...?

Det er umuligt på nuværende tidspunkt at udelukke 100%, at Abandoned ikke er mere end det giver sig ud for at være. Jo, både Jason Schreier og Jeff Grubb har sagt fra start af, at det her altså ikke er noget hemmeligt Kojima-projekt, men mængden af tilfældige forbindelser er altså sjov, og de er i øvrigt blevet katalogiseret på Reddit. Der er desuden sammenhænge som er svære at fabrikere, og som netop har ledt fans til at tro, at der virkelig gemte sig mere end bag scenetæppet end først antaget.

Men lige meget hvad det ender med, så gik Abandoned-historien fra at være et sjovt sammentræf, til at være kedelig forbrugermanipulation, og selvom Blue Box kæmpede bravt for fremsætte dem selv som ofrene for unødvendig omtale, så endte det med at være dem, der sank deres eget slagskib. Det er en skam, for lige meget hvor vildt Abandoned ender med at være, så vil de nu altid være dem der lagde en f*cking billede af Snake op for at skabe falsk bevågenhed omkring deres indie gyserspil.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold