Dansk
Gamereactor
artikler

Store armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo Switch

Vi har snakket med den danske udvikler Northplay om de unikke udfordringer ved at udvikle spil (og få dem solgt) på Nintendos konsol.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I spilbranchen går nogle gange meget stærkt. For fire, fem år siden måtte Nintendo pumpe det ene spil ud efter det andet for at holde Nintendo WiiU oven vande, da stort set alle tredjepartsudviklere havde forladt den synkende skude. I dag udgiver Nintendo stadig en del spil til Nintendo Switch, men de udgør kun en brøkdel af det samlede udbud, og særligt de lidt mindre udgivere har på Nintendo eShop fundet sig en ny platform.

Med lidt færre hestekræfter end konkurrenter og en brugerbase, der tæller spillere af alle slags, er konsollen da også helt oplagt for mindre udviklere. Men det betyder også at konkurrencen er massiv. Noget man i den grad har erfaret hos Northplay.

Det danske studie med ni medarbejdere har i løbet af deres nu fem års levetid været travlt beskæftiget og har udgivet "syv-otte spil" og omkring "10-15 eksterne projekter." At studiets stifter Michael Flarup ikke kan huske præcist, hvor mange spil man i tidens løb har udgivet, siger noget om, hvor mange bolde et lille studie nogle gange må have i luften for at sikre sig en tilstrækkelig indtjening. "Økonomien og ønsket om på sigt af få total frihed har lidt formet, hvilke slags spil vi har kunnet lave, og hvordan vi arbejder," fortæller stifteren om den hidtidige forretningsmodel.

Store armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo Switch
Dette er en annonce:

Indtil videre har studiet udgivet to spil til Nintendo Switch, og et tredje - actionspillet Headland - er på vej. At man nu satser på Nintendos konsol, skyldes ikke kun, at mange af de ansatte (som de fleste gamere) er store Nintendo-fans. Det er også udtryk for et ønske om at slippe lidt væk fra mobilmarkedet, der har ændret sig meget siden studiets begyndelse:

"I dag er mobillandskabet sådan, at du skal have en stor pose penge for at lave en lille pose penge," fortæller Michael Flarup. "Der er godt nok noget som Apple Arcade, der er Noahs Ark for kvalitetsspil på den platform. Men ellers er det nærmest et hypercasual hellscape, hvor du har dopamin slot-machines, der bare vil tvinge enhver tid og opmærksomhed ud af dig - og eventuelt også dine penge - og så har du også en række store spil, der har så mange data scientists ansat, at det er svært at konkurrere. Og ind i mellem det har du ganske, ganske få succesfulde spil."

Selvom mobilmarkedet bestemt også var konkurrencepræget for fem år siden, så lykkedes det for Northplay at ramme den helt rigtige formel med deres første større spil Conduct This. Her skal spillerne guide passagertoge gennem labyrintiske hjernebanenet i et hektisk (og til tider eksplosivt) puzzle-spil. Den farverige stil og det vanedannende gameplay lagde fundamentet for en stor succes. Siden lanceringen i december 2016 er Conduct This blevet downloadet millionvis af gange, og i 2018 konverterede Northplay spillet til Nintendo Switch under navnet Conduct Together.

Ud af dette simple koncept udspringer også efterfølgeren Fly This, hvor togvogne er skiftet ud med passagerfly. Dette spil fik ikke helt så mange downloads, men Northplay havde stadig stor tro på konceptet og ønskede igen at lave en version til Nintendo Switch. Det viste sig dog langt fra at være nogen helt simpel opgave, og da det færdige resultat landende på eShop tidligere på året, havde spillet været mere end tre år undervejs.

Dette er en annonce:
Store armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo SwitchStore armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo Switch

Lidt for store armbevægelser
Som udgangspunkt passer et spil som Fly Together perfekt til Nintedos konsol med dets tilgængelige design, farverige grafik og brede appel. Men i modsætning til på mobilplatformen, hvor du kan være sikker på, at langt størstedelen spiller på farten og bruger touchskærmen, så er Nintendos hybridkonsol anderledes alsidig. På sofaen med en controller. I toget med Joy Cons. Alene eller med venner. På farten eller derhjemme. Konsollen kan anvendes på et utal af måder, og så har vi ikke engang nævnt de mere kreative kontrolmetoder som motion controls.

De mange muligheder gør det ganske svært at designe spil til platformen, da man aldrig helt ved, hvilke forhold der spilles under, og spillet skal samtidig helst fungere optimalt uanset omstændighederne. "Konsolspillere er også vant til - især på Nintendo - at det er flydende. Der skal ikke være en besværlig indstillingsskærm, du skal ind og pille ved. Det skal i teorien bare virke med, hvad du har," forklarer Michael Flarup.

Fly Together understøtter samtlige kontrolmetoder. Men Michael Flarup medgiver gerne, at den håndholdte Switch Lite i denne sammenhæng er en andenrangsborger. Fly Together er, som navnet indikerer, bare sjovest, når I er flere om det, og flyene drøner på kryds og tværs af skærmen. Da man ligesom i mobilspillet selv skal tegne flyets ruter, endte Northplay med at vælge motion controls som den primære kontrolmetode. Selvom det ud fra spillets natur var det oplagte valg, gav det en række udfordringer. Først og fremmest fordi motion controls ikke naturligt understøtte af konsollen. Men også fordi kontrolmetoden ikke længere er så udbredt som i de glade Wii-dage: "Der er noget stigma forbundet med motion controls. Folk løber ofte skrigende bort eller sukker: 'åh, motion controls,'" forklarer Michael Flarup med et grin.

Starter vi med det tekniske, så fungerede motion controls på Nintendo Wii lidt som en klassisk light gun, hvor lyssignalet fra sensorbaren brugtes som referencepunkt for den trådløse controllers placering. Det var tiden med store armbevægelser, hvor mere end et splinternyt TV måtte lade livet, når ivrige bedstemødre og onkler gav den lidt for meget gas. På Switch derimod ligger det hele i håndleddet. Her opnår man i grove træk motion controls gennem et partnerskab mellem et accelerometer (der kan måle hældning) og et gyroskop (der tager sig af rotation), som begge er indbyggede i konsollens Joy-Cons. De respektive udregninger kan laves til en datamængde i et 3D-space, som man herefter mapper til skærmen for at placere markøren.

Store armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo Switch

Derfor behøver man på en Switch rent faktisk ikke at pege på skærmen, forklarer Michael Flarup. Denne teknologi kan i princippet give en mere præcis oplevelse, men det kræver også, at man har blik for en række tekniske faldgruber: "Hvis du for eksempel ryster en Joy-Con helt vildt, så bliver gyroskop og accelerometer helt skørt, og du er nødt til at lade controlleren slappe af i noget tid. Vi har derfor valgt at lave et lille check-in i starten af spillet, hvor du skal ligge controlleren ned, så der er styr på sagerne," lyder det fra Michael Flarup, der også forklarer, at spillet hjælper med at udjævne de tegnede ruter. De reelle data er nemlig langt mere spredte, end hvad du ender med at se på skærmen.

I det hele taget handler det om hele tiden at kommunikere med spilleren. I løbet af de mange testsessioner fandt Northplay nemlig ud af, at folk går meget forskelligt til spillet. "Nogle spiller med håndleddet, mens andre bruger hele armen," forklarer Michael Flarup og svinger selv med armen for at illustrere sin pointe. "Og det er jo et kæmpestort problem, når man matematisk skal forsøge at udregne, hvad fanden, der foregår på skærmen." Derfor har udvikleren med Fly Together gjort meget ud af på en sjov måde at kommunikere, hvordan man reelt set skal operere controlleren. Det kan for eksempel være gennem en safety-on-board-video, der direkte fortæller spilleren, at små bevægelser med håndleddet er vejen frem. Ja, selv spillets introsang forklarer, hvordan man styrer spillet.

Men på trods af, at Fly Together var udviklerens mest gennemtestede spil, så herskede der stadig nervøsitet i studiet på Pilestræde i København. Havde man nu fået kommunikeret den alternative kontrol godt nok? "Da vi udgav spillet, var jeg selv indtil få måneder forinden bange for, at det ville ødelægge vores reception," fortæller Michael Flarup om den nervepirrende tid.

Store armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo SwitchStore armbevægelser og udsalgspriser: Udfordringerne på Nintendo Switch

En cent eller tyve dollars?
Bekymringerne viste sig (i hvert fald på dette punkt) at være ubegrundede. Fly Together har i øjeblikket en Metascore på 81% baseret på otte anmelder, og responsen på kontrollen har ikke været andet end positiv. Alligevel har spillet indtil videre ikke været nogen udpræget salgssucces.

Det gik allerede galt kort efter takeoff. Det russiske organ med ansvar for aldersvurderinger i regionem, RARS, mente ikke, at eksploderende fly hørte hjemme i et børnespil. Spillets aldersvurdering endte dermed med at blive to niveauer højere end i resten af Europa. Det førte til, at spillet automatisk blev fjernet fra hele PAL-regionens eShop, hvilket var med til at bremse spillets momentum. "Der er processen jo bare meget mere langsommelige med konsoller, fordi vi bliver nødt til at lave et helt nyt build, der så skal igennem en ny godkendelsesproces," forklarer Michael Flarup.

Da spillet endelig kom tilbage på Nintendo eShop, var det vigtige lanceringsvindue misset, ligesom at Coronapandemien heller ikke just gavnede den lokale co-op. Udvikleren har dog stadig stor tiltro til spillet: "Vi tror på spillet i det lange løb. Hvis du skal hygge med nogle venner i et sommerhus, så holder vores spil også om 3-4 år," lyder det fra Michael Flarup.

At det kan lade sig gøre for et spil at få gang i salget efter lanceringen, har Northplay selv erfaret. Da Covid-19 for alvor tog fart og sendte folk verden over i ufrivillig isolation, besluttede studiet sig for at give spillet Conduct Together gratis væk på Nintendo eShop. "Det er det gode ved, når man ikke har publishers, så skal man ikke spørge om lov," fortæller Michael Flarup om beslutningen.

Når man opererer på en Nintendo konsol kommer man dog ikke uden om at spørge det store N om lov. Her fik Northplay at vide, at spillet ikke måtte foræres væk - til gengæld kunne de få lov til at sælge det for en slik. Conduct Together røg derfor på udsalg for blot én cent, hvilket paradoksalt nok har vist sig at være en god forretning: "Vi endte faktisk med at tjene penge på det. Jeg tror, vi solgte 300.000-400.000 units på meget, meget kort tid," lyder det fra studiets stifter.

På Nintendo eShop ser man ofte, at vejen til toppen af salgslisterne paradoksalt nok udspiller sig som et ræs mod bunden. Det er langt fra unormalt, at selv ret nye indiespil havner på tilbud med 80-90% slået af prisen kort efter lanceringen. Chefen for Northplay erkender da også, at sådanne prisstrategier ikke nødvendigvis er sunde for branchen: "Det devaluerer jo vores software. Det kan være svært at drive virksomhed, når det hele er gratis eller på en subskriptionsplatform. Men som studie-CEO, må jeg bare sige: 'Det virker. Desværre.' Altså vi har tjent mange flere penge på at give spillet væk næsten gratis end før."

Siden da har Northplay forsøgt sig med forskellige priser på tværs af regioner, for at finde den pris, der hverken er for høj eller for lav, men som Guldloks seng er lige tilpas. I den ideelle verden, ville dette selvfølgelig ikke være nødvendigt. Men som denne artikel startede med at slå fast, er konkurrencen benhård. "Man kan sagtens være purist og insistere på, at ens spil altid koster 20 dollars. Det er der dog næsten ikke nogen i spilindustrien, der tror på mere," fortæller Michael Flarup og sammenligner det fra forbrugerens perspektiv med en tur i biografen. Man kan enten betale for popcorn, slik og den fulde oplevelse på premieredagen, eller man kan vente på den billige version på DVD eller til streaming.

Indtil videre koster Fly Together dog stadig 112,50 kr. på Nintendo eShop. Og på trods af startvanskeligheder, et unikt kontrolskema og strenge russere, så er spillet nu på vingerne. Og uanset hvor lang en rejse spillet får, så illustrerer spillet med al tydelighed mange af de udfordringer og muligheder, der er ved at udvikle til Nintendos hybridkonsol.



Indlæser mere indhold