Dansk
Gamereactor
artikler
It Takes Two

"Man vil kunne mærke passionen i projektet" - Vi snakker med Josef Fares om hans nye spil It Takes Two.

Vi snakker med den karismatiske spilskaber om hans kommende projekt, It Takes Two, der netop har fået en stor trailer til årets Game Awards.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Ligesom de øvrige konferencer i disse underligere pandemiske tider var årets Game Awards en ren digital oplevelse. De digitale tilbud, vi er blevet serveret i løbet af året, har stadig været interessante med masser af nyheder og flotte trailers, men de nøje planlagte og redigerede videoer mangler en smule af den uventede galskab, vi er blevet vant til fra de fysiske præsentationer, og som over årene har inspireret utallige memes. Hvad enten det er gigantiske krabber fyldt med weak points, en breathtaking Keanu Reeves eller muligvis den værste jam session nogensinde af Shigeru Miyamoto og hans glade band under præsentationen af Wii Music.

For tre år siden gav den svenske spilskaber Josef Fares os et af disse uventede øjeblikke, da han stjal showet ved the Game Awards og leverede en passioneret tale om industrien, der efterlod den normalt selvsikre vært Geoff Keighley i en ret akavet position på scenen. Ved dette års Game Awards påkaldte Fares og hans studie, Hazelight, sig også en del opmærksomhed, men på mindre dramatisk vis, ved at fremvise deres kommende spil It Takes Two - et co-op romantisk comedy-spil, der blander platform-elementer, puzzles og næsten enhver genre under solen. Og hvor vi desværre ikke kunne få Fares på scenen, så har Gamereactor i stedet fået et interview med den åbenmundede og karismatiske spilskaber. Det blev en samtale, der tog nogle uventede sving undervejs, men lad os indtil videre holde fokus på, hvad det hele handler om - selve spillet.

It Takes Two

Ligesom studiets forrige spil, A Way Out, er It Takes Two designet helt og holdent for co-op, og du kan kun spille det med en ven - enten online eller gennem lokal splitscreen. En af jer kontrollerer Cody, den anden May. De er to halvdele af et ægteskab, der langsomt er faldet fra hinanden over årene, og ved spillets begyndelse, har de endeligt besluttet sig for at skilles. "Der er ikke sket noget voldsomt, det er bare den daglige trummerum, der har indhentet dem," forklarer Fares og fortæller, at deres datter Rose ikke er videre begejstret for sine forældres separation. Faktisk er hun så utilfreds, at hun laver to dukker, der repræsenterer hendes forældre, og gennem noget skør, voodoo-magi forvandles Cody og May til dukkerne. Nu må det fremmedgjorte par drage på en vild rejse i en underfundig verden for at genvinde deres menneskeskikkelse, og måske, hvem ved, få gnisten tilbage i deres ægteskab.

Dette er en annonce:

Det er parterapi på den hårde måde, men heldigvis har de en guide - af en slags - i form af den talende bog Dr. Hakim, som deres datter har fundet. "Det er faktisk en new age book, der tror, at den ved alt om kærlighed. Den er både cool og cheesy og skør - jeg lavede al mo-cap for ham forresten - så det er på en måde en kopi af mig: skør og cheesy," fortæller en begejstret Josef Fares.

Hvor Fares ude af kontekst godt kan virke som klassens klovn i spilbranchen, så er der faktisk substans bag hans mange ord. Før han gjorde sit indtog i spilindustrien med Brothers: A Tale of Two Sons i 2013 instruerede han fem succesfulde spillefilm, så han ved, hvordan man fortæller en god historie. Og interessant nok gør han det ved at fokusere på gameplayet. "Noget som vi virkeligt er glade for er at skabe unikke gameplay-oplevelser, så historien føles frisk, og gameplayet rent faktisk afspejler, hvad der foregår i fortællingen. Hvilket betyder, at hver gang du støder på noget i historien, så er det også en del af gameplayet."

It Takes Two

Den filosofi kommer til udtryk i den nye trailer netop fremvist ved the Game Awards. Hvis du ikke allerede har fået set den, må du heller få det gjort! Men lad det her blot være sagt, at den er hektisk, for at sige det mildt, og vil måske endda gøre dig en smule udmattet. Spillet virker til at være proppet til randen med aktiviteter, og Fares er særligt stolt over, at hver aktivitet er knyttet til historien. "Det kan være skydning, flyvning, løsning af gåder, platform-elementer, forskellige skøre mekaniker. Der vil være en stor variation, stor variation. Og nu skal du høre. Du vil helt sikkert ikke blive træt af dette spil. Du vil ikke kunne lade være med at fortsætte og finde ud af, hvad der sker. Det vil blive ved med at chokere dig," fortæller han med sin karakteristiske selvtillid.

Dette er en annonce:

Og det kræver måske både en lille smule galskab og en god portion selvtillid at putte så mange aktiviteter ind i et spil. Fares estimerer, at der er omtrent 25 forskellige minispil og mekanikker at prøve kræfter med, og for et mindre studie har det været noget af en udfordring at udvikle - særlig under en pandemi, der har ændret arbejdsforholdene over hele kloden. Fundamentalt set er det en helt anden tilgang til spil, end den vi er vant til, hvor mekanikker ofte malkes til sidste dråbe, når først de introduceres. Jeg spørger Josef om den anderledes tilgang er inspireret af hans arbejde i filmindustrien: " "Det kan godt være. Når jeg sidder og snakker med vores designere, fortæller de mig nogle gange, "det her vil tage 3, 4 måneder at lave, og spillerne vil kun opleve det i et minut eller to.' Så de siger nogle gange, at vi bør genbruge det. Men jeg mener, hvis du har en virkelig cool scene i en film, en scene der virkelig er effektfuld, så er der ingen grund til at genbruge den. Så ja, det kan godt være, jeg er inspireret af min baggrund i film."

Friske udfordringer kan siges nærmest at være et mantra for Fares. Det gælder både for manden selv ("You should hear the next game I have in my head, that is really mindfucking, fucked up"), hans studie, der med It Takes Two har valgt en helt ny retning oven på det mere alvorlige A Way Out, og for spilleren, der kommer til at opleve en konstant strøm af nye mekanikker, fremfor blot at trykke på de samme knap kombinationer igen og igen. "Hvor lang tid vil vi blive ved med at gøre de samme ting, stige i level, akkumulere erfaringspoint og blah blah blah. Vi er nødt til at ændre tingene!" fortæller Fares med nærmest indignation i stemmen.

It Takes Two

Men bare fordi de forskellige aktiviteter og mekanikker får begrænset skærmtid, betyder det ikke, at It Takes Two slet ikke har nogen genspilningsværdi. "Cody er en afslappet hjemmegående far, og er meget fokuseret på deres datter, hvor May er mere den hårdtarbejdende type, der virkeligt har behov for at have tingene under kontrol," forklarer Fares. Karakterernes forskellige personligheder er reflekteret i spillet gennem deres forskellige egenskaber og evner, der skal kombineres for at løse de mange gåder og udfordringer. Hvilket betyder, det giver en anderledes opgave, hvis I skifter karakterer for den næste gennemspilning. Og efter at have spillet det igennem to gange, kan du også foretage et partnerbytte og få nye oplevelser på sofaen (af den rent platoniske slags selvfølgelig).

Det er også sådan Josef Fares foretrækker, at du spiller spillet, da måden du kommunikerer på, virkeligt former oplevelsen. "Vi så med A Way Out, at 50 procent spillede lokal co-op, og 50 procent spillede online. Jeg gætter på, det bliver det samme her, men folk er så vant til nu, især i disse tider, at spille online. Men spil det helt sikkert ikke sammen med en, du ikke kommunikerer med. Du skal tale med din ven undervejs."

Selv ikke blæksprutten Paul, der var kendt for at gætte fodboldresultater med stor præcision, ville have kunnet fortælle os, hvordan Covid-19 situationen ser ud, når It Takes Two lancerer den 26. marts næste år. Men hvis det stadigvæk er besværligt at invitere vennerne over til den tid, har Hazelight og EA en løsning. Ligesom med A Way Out er der et såkaldt Friend Pass inkluderet med hvert køb, der lader dig invitere en ven til at spille online, så I kun behøver at investere i et eksemplar af spillet.

It Takes Two

A Way Out havde en række valg undervejs i historien, og blev af nogle nogle anmeldere sammenlignet med Telltale-spillene. Men Fares og hans hold ønsker at gå ned af en anden vej - en der ikke nødvendigvis divergerer undervejs, men alligevel byder på spændende oplevelser. "Jeg ved nogle spil fokuserer mere på det narrative fremfor spilmekanikker, men jeg vil virkeligt gerne fokusere mere og mere på det sidste," fortæller Fares. "Mekaniker, interaktivitet, det er, hvad der gør spil til noget særligt. Så når nogle siger, at valg er unikke for spil - nej! Valg kan du foretage i en Netflix-serie, du kan vælge forskellige slutninger og så videre, det har ikke noget som helst at gøre med spil. Valg er en lille smule interaktivitet, men det er ikke unikt for spil. Unikt for spil er interaktivitet. Mekaniker."

Måske er det derfor, Fares nævner en hvis japansk udvikler, når han bliver spurgt om sine største inspirationer. "Det er ingen hemmelighed, at jeg er en stor fan af Nintendo. Jeg elsker deres arbejde. Et af mine top tre favorit-spil er Super Mario Galaxy 2, så man kommer ikke udenom, at jeg er en stor fan af Nintendo, stor, stor fan. Og du kan også sige, at It Takes Two er et kærlighedsbrev til alle spil. For jeg elsker virkeligt spil."

Det er svært at argumentere mod den sidste pointe, for Fares passion for spilindustrien sidder ofte helt ude på trøjen. Men jeg kunne alligevel ikke lade være med at slutte interviewet med at spørge, om han nogensinde vil lave film igen. "Tja, det er ikke umuligt, men lige nu vil jeg fokusere fuldt ud på at lave spil, for jeg føler, der er så meget at sige rent narrativt,"
lød svaret, der heldigvis tyder på, at vi langt fra har hørt det sidste til Hazelight og deres unikke kreationer.

HQ

Relaterede tekster

It Takes TwoScore

It Takes Two

ANMELDELSE. Skrevet af Martin Lindgaard Svane

It Takes Two er Hazelights næste kooperative eventyr, som blander indlevende historiefortælling med fortræffeligt banedesign og unikt kooperativt gameplay.

0
It Takes Two bliver filmatiseret

It Takes Two bliver filmatiseret

NYHED. Skrevet af Jakob Hansen

Den karismatiske Josef Fares er efterhånden bedst kendt for sine succesfulde spil, der blandt andet tæller A Way Out og Game The Year Award-vinderen It Takes Two, men...



Indlæser mere indhold