Dansk
Gamereactor
artikler
Metroid Prime 4

Ude i Horisonten: Metroid Prime 4

Vi fortsætter vores rejse, og er ankommet hos Nintendo og Retro, der arbejder hårdt på Metroid-seriens fremtid. Hvad synes vi de bør fokusere på?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Der skal nok komme rigeligt med artikler, videoer og kommentarer fra redaktionen omkring de nye konsoller, med udgangspunkt i de personlige oplevelser vi har haft med dem i ugerne op til lanceringen. Det er lidt "par for the course", som man siger, men hen over den seneste uge har vi samtidig også talt lidt om hvordan vi ellers kunne sætte gang i tankevirksomheden, og spekulere en smule om hvad der mon kommer efter denne store begivenhed.

Så derfor besluttede vi os for at lave en artikelserie. En serie af spekulative tankestrømme, hvor vi kigger nærmere på én af de førstepartstitler vi ved kommer ude i fremtiden, takket være en vag teaser, et ensomt logo eller bare en mundtligt overleveret bekræftelse fra en børstet CEO til et investormøde. Pointen her er at skitserer hvad <em>vi ønsker os fra disse kommende spil, og hvordan de kan supplere de andre hjørner at det line-up vi kender fra Sony og Microsoft (og måske Nintendo, hvem ved).</em>

Del 4: Metroid Prime 4

Og så blev det Nintendos tur. Det ville måske have været oplagt at inkludere The Legend of Zelda: Breath of the Wild II, men vi tænker faktisk umiddelbart at dette, som ret direkte efterfølger til det originale spil, kommer til at eksistere som relativt direkte forlængelse af en spiloplevelse vi alle kender ret meget til.

Det samme kan ikke rigtig siges om Metroid Prime 4, kan det? Der er på en eller anden måde langt mere på spil her. Det er et årti siden at Team Ninja forsøgte sig med en lidt mere løs nyfortolkning af seriens centrale principper i Metroid: Other M, og det var sågar med bevægelsesbaseret styring igennem Nintendo Wii. Siden da har serien stort set befundet sig i dvaletilstand, hvor kun enkelte remakes og remasters er hoppet frem, blandt andet i form af det succesfulde 3DS-spil, Metroid: Samus Returns.

Dette er en annonce:

Men seriens værdier, de helt afgørende karakteristika der gør Metroid til Metroid var i forvejen flydende, er kun blevet det endnu mere som årene uden et gensyn med Samus er gået. Derfor er der samtidig størst potentiale her, for Nintendo og Retro Studios sidder her med en elsket IP, som de kan lege med og manipulere som de lyster.

Man kunne i det tilfælde let hive fat i "with great power"-citatet, for der er virkelig pres på, et pres der ikke er blevet mindre af at Bandai Namco først påtog sig ansvaret om at udvikle spillet, men måtte kapitulere efter Nintendo angiveligt ikke var tilfreds med selve retningen på projektet.

Det leder os alt sammen til i dag. Vi har fået et logo, vi ved hvem der står bag, og vi ved at de fortsat hyrer talent ind fra nær og fjern, men præcis hvilken retning spillet skal tage serien i, ja der er vi efterladt med lidt af et mysterie. Lad os dog tage hul på nogle konkrete forventninger her.

Dette er en annonce:
Metroid Prime 4

Singleplayer, singleplayer, singleplayer

Det er skam ikke fordi at singleplayer-spil helt definitivt er bedre end multiplayer-spil, det er det faktisk ikke. Men Metroid-seriens spæde rødder har fokus på singleplayer-orienterede kvaliteter. Udforskning, sårbarhed, navigation, historiefortælling, mystik - disse elementer har været med til at gøre serien det den er i dag, og hver eneste gang Nintendo har afviget fra disse konkrete størrelser, så har resultaterne været blandede for at sige det mildt.

Jeg tror ikke nogen af os ønsker at tænke tilbage på den Nintendo-pressekonference hvor de løftede sløret for Metroid Prime: Federation Force, et multiplayer-orienteret 3DS-spil der ikke bare fik dårlige anmeldelser, men var med til at undergrave seriens generelle værdi på bedste Fallout 76-vis. Det er derfor afgørende at alle seriens fans bliver mindet om på effektiv vis, hvorfor Metroid kommanderer den globale bevågenhed den gør, og det sker via et ret stringent fokus på hvad der gør serien til det den er.

Vi håber derfor, krydser fingre for, at Metroid Prime 4 bliver en tilbagevenden til seriens rødder, naturligvis med nyfortolkninger og nye ideer, men hvor serien reetableres som én af de Nintendo-spilserier hvor episk historiefortælling er i fokus.

Tættere ind, tak

En af grundene til at blandt andet God of War har haft så meget succes, er at det tog overdådige men også helt igennem unaturligt storladne historie om Kratos, og bevægede sig mere ind på livet af karakteren, og hans særlige bevæggrunde. Spillet ønskede at vise os personen bag vreden, faren bag våbnene, den sårbare halvgud bag den ikoniske krigsmaling. Kameraet blev bragt tættere på figuren, historien blev mere direkte og karaktercentreret, og hele verdenen blev fortolket gennem hovedpersonen.

Selvom dette som sådan ikke er noget krav for at en historie bliver effektiv, der findes masser af spil der gør det helt modsat og fortsat er medrivende, så håber vi at Nintendo og Retro Studios finder en måde at uddybe Samus' karakter på i Metroid Prime 4. Naturligvis er mystik og begrænset eksponering én af grundene til at hun er blevet så ikonisk, men vi håber nu alligevel at hun får lov til at tage hjelmen lidt af, og at vi kommer tættere ind på livet af hende.

Måske ville det være en idé at gå mere personligt til værks, give hende en opgave der betyder lidt mere, og gør interaktionen med omgivelserne mere meningsfulde. Det er ikke at sige at Metroid skal miste sine arkade-agtige rødder, men måske er der en gylden mellemvej der?

Metroid Prime 4

Bevar mystikken

Det kan måske lyde lidt som om at det ovenstående afsnit er i direkte konflikt med denne, men lad os lige få det på det rene. Vi ønsker et fokus på narrativ udvkling igennem hovedpersonen Samus, og vi ønsker da også at hun tager hjelmen af lidt oftere, og lader skabe en forbindelse, men det er ikke det samme som at hun skal totalt overeksponeres.

En af grundene til at hun er blevet ikonisk er at hun netop har en aura af mystik om sig, og selvom vi har fået serveret en masse detaljer om hendes liv, og hendes person, så kunne det samtidig være et centralt narrativt omdrejningspunkt at bibeholde den selvsamme aura, og lade publikummet gætte sig lidt frem.

Igen går vi tilbage til God of War, og måske sågar Halo 4. Nye fjender, nye planeter, nye trusler og regler set igennem en enigmatisk hovedperson, som efterlader en med flere spørgsmål end svar, sådan kan man takle en hovedperson der ikke, endnu, oser af personlighed, men har en potentiel baghistorie man ønsker at udforske.

Hurtigt gameplay

I to af disse afsnit har vi taget udgangspunkt i det narrative, hvor vi har brugt God of War som et eksempel på en nyfortolkning af en karakter, der bibeholder centrale tematikker, men som også genopfinder interessen. Det er dog bare narrative, i forhold til det mekaniske, så håber vi netop at Retro Studios beholder nogle af de strukturelle elementer som serien er kendt for.

Drop den åbne verden, men giv os Metroidvania-elementer. Sørg for at holde fast på hastigheden i gameplayet, så det ikke bliver drøjt og langsomt. Metroid er i sidste ende et skydespil, og det bør føles som et futuristisk et af slagsen med fokus på hastighed, taktik og multi-tasking.

God of War lykkedes godt nok med at gøre mekanikkerne tungere, og det ville da heller ikke være nogen katastrofe, men vi håber nu alligevel at spillet føles responsivt, hurtigt, taktilt og udfordrende.

Vi venter febrilsk på mere information. Hvad håber du Metroid Prime 4 bliver for en størrelse?

Metroid Prime 4

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold