Dansk
Gamereactor
artikler
Fable

Ude i Horisonten: Fable (4)

Vi sparker gang i en ny artikelserie, hvor vi kigger nærmere på de førstepartsspil vi endnu ikke ved så meget om. Der forhindrer os dog ikke i at have nogle "dos" og "donts" klar.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Der skal nok komme rigeligt med artikler, videoer og kommentarer fra redaktionen omkring de nye konsoller, med udgangspunkt i de personlige oplevelser vi har haft med dem i ugerne op til lanceringen. Det er lidt "par for the course", som man siger, men henover den seneste uge har vi samtidig også talt lidt om hvordan vi ellers kunne sætte gang i tankevirksomheden, og spekulere en smule om hvad der mon kommer efter denne store begivenhed.

Så derfor besluttede vi os for at lave en artikelserie. En serie af spekulative tankestrømme, hvor vi kigger nærmere på én af de førstepartstitler vi ved kommer ude i fremtiden, takket være en vag teaser, et ensomt logo eller bare en mundtligt overleveret bekræftelse fra en børstet CEO til et investormøde. Pointen her er at skitserer hvad <em>vi ønsker os fra disse kommende spil, og hvordan de kan supplere de andre hjørner at det line-up vi kender fra Sony og Microsoft (og måske Nintendo, hvem ved).</em>

<h1>Del 1: Fable (4)</h1>

Dette er en annonce:

Microsoft har købt Bethesda, og dermed er udsigterne til komme førstepartstitler en del anderledes end den tidligere var. Om det viser sig at være positivt, eller negativt, er endnu for tidligt at sige, og der er naturligvis argumenter for og imod at de får store virksomheder der kontrollerer branchen nu begynder, tilsyneladende, at købe hinanden.

Men hvis vi sætter det til side, så havde Microsoft faktisk allerede et ret solidt line-up af nye og eksisterende studier inden det skelsættende køb. I løbet af årene op til investerede Microsoft et utal af ressourcer i opkøbet af enkelte studier, og sidder nu på en lang perlerække af talentfulde studier verden over.

Blandt disse, der godt nok ikke er et nyindkøbt studie som sådan, men snarere et separat hold, er Playground Games, der har fået stor, stor succes med Forza Horizon-serien, der faktisk hurtigt har taget teten fra Turn 10, og er blevet den primære Forza-serie, om ikke andet for mange. Tydeligvis var Microsoft så glade for deres arbejdsmoral, gåpåmod og snilde, at de valgte at tage udgangspunkt i dem, og lade dem kreere et helt separat hold, der nu arbejder på... ja, Fable. Sikke et ansvar. De har dog hyret talent ind fra hele branchen, fra Rockstar og Rocksteady, fra Bioware og Bethesda Game Studios (før købet), men vi ved endnu intet om hvordan spillet egentlig er. Så hvad ønsker vi os?

Fable
Dette er en annonce:

Ingen MMO features - tak

Ja, vi starter med noget vi helst ikke vil se. Adskillige rygter, der heldigvis lod til at blive skudt ned ret hurtigt, påstod at Playground Games' kommende fortolkning af Fable ville indeholde en række multiplayer-elementer, og at spillet faktisk kunne karakteriseres som et MMORPG.

Men det vil vi helst ikke have. Ikke at der ikke findes succesfulde multiplayer-fortolkninger af singleplayer-orienterede rollespil (goddag The Elder Scrolls Online), men der er noget unikt ved netop spil som Fable, hvor du er spiluniversets absolutte centrum, og hvor dine handlinger, og ingen andres, har en meget eksplicit og letforståelig påvirkning på dine omgivelser.

Det er på en eller anden måde afgørende at et Fable-spil drejer sig om dig, og selvom World of Warcraft, og ESO for den sags skyld, har forsøgt at indsætte narrativt drevne historier ind i MMORPG-konteksten via instancing, så har det aldrig føltes som om at du var hovedpersonen i et større eventyr, men snarere én af mange, en armé af hovedpersoner der alle kæmper om rampelyset. Det betyder ikke at den slags spil ikke er episke på deres egen måde, men det er ikke just et godt udgangspunkt for et Fable-spil - her vil vi have kontrol, vi vil have indlevelse, og vi helst ikke have en rodet General-chat hvor folk kaster mudder efter hinanden.

Fable

Og apropos konsekvenser

Kan I huske Peter Molyneuxs originale Fable-pitch? At man ville kunne få børn, og tage styringen over dem når ens originale karakter til sidst gav efter for alderdommen, og at man ville kunne plante et træ i starten af spillet, og se det vokse og blomstre? Ja, det blev ikke ligefrem til noget, og disse påstande, eller snarere drømme, eksisterer stadig i de højere luftlag. Men hvad der dog kunne være skønt, er at se et fornyet fokus på en verden der kan påvirkes af spillerens handlinger.

Naturligvis er dette i forvejen et lidt vagt begreb, og vi vil lade det være op til de dygtige designere om hvordan dette reelt set udformer sig på mekanisk vis. Men altså, hvis du slår et menneske ihjel i Death Stranding, så vil liget til sidst eksplodere i et Voidout, og det krater eksplosionen efterlader - bliver ved med at være der. Ikke at Fable behøver at drage inspiration fra netop Death Stranding, men hele konceptet om dialogmuligheder, om at ændre omgivelserne med ens handlinger, ja, påvirkning i det hele taget, det kunne være én måde hvorpå Fable føles next-gen, at der er blevet taget et skridt videre.

Fable

Behold farverne!

Ulig de andre punkter på denne liste, så ved vi faktisk allerede, med relativ sikkerhed, at Playground tænker ligesom os her. Den korte teaser fortæller os ikke synderligt meget, men den fortæller os dog at Fable ikke bliver en brutal, mørk og dyster fortolkning, men snarere at det vil bibeholde magien og farverne. Og tak for det.

Det skal dog ikke lyde som om at det der med at kreere en dyster udgave af et givent univers altid er en forkert designmæssig beslutning. Vi prøvede eksempelvis Assassin's Creed Valhalla for nylig og var ret glade for serien tager sig selv mere seriøst, og ønsker at dykke ned i det blodige mudder, og fortæller sin historie fra det perspektiv. Men et godt fantasy univers, som Fables, bør byde på visuel variation, på overdådig magi og stærk kontrast, og det lader til at det er præcis det Playground har tænkt sig at gøre.

Fable

Tag gerne dig selv seriøst

Og nu hvor vi er ved det der med at tage sig selv seriøst. Det var faktisk en kende forfriskende at se Assassin's Creed Valhalla ikke underminere sig selv med patetisk humor, som så mange film, tv-serier og spil gør disse dage, men i stedet virkelig købe sin egen præmis på godt og ondt, og fortælle en dybsindig og melankolsk historie.

Der er alt for meget "bathos" i mediebranchen, hvor tåkrummende jokes, og humoristisk underminering af historiens gravitas har taget bråden af historiefortællingen (se denne glimrende video https://www.youtube.com/watch?v=w-QhdzQo66o om emnet). Den første teaser er humoristisk, og det må den gerne være, men vi håber at det hele ikke kammer over i humor uden konsekvens i en verden som konstant beder dig om at trække på smilebåndet. Der må gerne være store følelser, tanker og koncepter i spil her - det er et episk rollespil!

Så please Playground, tag chancen og fortæl en historie der om ikke andet noget af tiden har modet til at tage sig selv seriøst.

Fable

Nej tak til tilfældigt genereret indhold

Det lyder så negativt, men det er kærligt ment. Vi har sagt nej tak til MMORG-struktur, og nu siger vi nej til endnu en populær designfilosofi, som kryber sig ind i selv de største spil fra de mest prominente studier. No Man's Sky er naturligvis et ekstrem, men også andre større spilserier har eksperimenteret med tilfældigt genereret indhold, eller "procedural generation", som en måde at introducere uforudsigelighed og en større indholdsmængde. Det nok mest notoriske eksempel på dette var i Fallout 4, hvor Preston Garveys endeløse Settlement-missioner endte med at blive én stor joke, en joke der er blevet udødeliggjort på blandt andet Youtube https://www.youtube.com/watch?v=x8AP0lsVBzs.

Virkede det så? Nej, ikke det der ligner, og sjældent føles dette tilfældigt generede indhold som noget andet end en tom skal, der distrahere dig længe nok til at udviklerne kan påstå et højere antal timers indhold, men godt indhold? Indlevelsesrigt indhold? Nej, det er det ikke.

Vi håber derfor, og sætter vores lid til, at Playground Games ved bedre, og designer en verden der føles håndlavet, designet. Den bør være forsætlig, sådan så at man glæder sig til at se hvad der venter rundt om næste hjørne. Vi ved at det kan lade sig gøre, særligt med god tid og en sans for detalje, så mon ikke studiet får netop den plads de skal bruge?

Fable, eller måske Fable 4, er blandt redaktionens mest ventede titler, som vi endnu ikke ved noget om. Næste gang tager vi fat på det nye God of War, der måske hedder God of War 2.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold