Dansk
Gamereactor
artikler
FIFA 21

Vi har snakket med en eSuperliga-spiller om FIFA 21

Det nyeste FIFA har netop ramt gaden, og rundt omkring i stuerne sidder fans af serien og forsøger at vende sig til spillets nye mekaniker og justeringer. En af dem er eSuperliga-spilleren Tamer Taser fra AGF, der fortæller os om sine indtryk af spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så ruller bolden igen. FIFA 21 udkom i går, og selvom der er mange små justeringer og forbedringer, så føles spillet nok for afslappede fans meget som sidste års version. Men hvad med når man spiller FIFA på højt niveau? Gør de små ændringer så en større forskel? Det har vi snakket med eSuperliga-spillerne Tamer Taser om.

FIFA 21
AGF

Det første AGF-spilleren peger på, når snakken falder på forbedringer, er AI'en hos de computerstyrede spillere, der ikke er på bolden. I de fleste e-sportsspil er man afhængige af rigtige holdkammerater. Du kan lave nok så præcise headshots i CS: GO, men hvis ikke de andre spillere på teamet holder aftalerne, så kan det næsten være lige meget. Sådan er det ikke helt i FIFA. Der sidder man alene med controlleren, indtil den næste spiller i rækken tager over, og derfor er man ekstra afhængige af, at de øvrige 10 computerstyrede spillere løber i de rigtige mønstre og tager gode positioner. "De computerstyrede spillere bevæger sig lidt mere logisk nu, når man ikke selv styrer dem. De laver ikke lige så ofte mærkelige bevægelser og virker til at være mere opmærksomme på bolden," fortæller Tamer Taser.

Et element, jeg personligt ikke var helt tilfreds med i min anmeldelse af FIFA 21, er de nye driblinger, hvor du har endnu tættere kontrol over bolden, og kan lave rappe fodskifter på næsten ingen plads. Den skarpere kontrol virker nemlig til at være kommet på bekostning af mere uforudsigelige bevægelser og et lidt mindre realistisk bevægelsesmønster. Men for en eSuperliga-spiller som Tamer Taser er ændringerne kærkomne. "Når du kommer op i højere niveau, så er det skill moves, der gør, at du lige får den ekstra plads, så du kan komme fri til afslutning og få et mål. Og der giver den mere præcise kontrol ekstra muligheder."

Dette er en annonce:

Mere intelligente løb fra holdkammeraterne, lidt tættere kontrol over driblinger og afleveringernes hastighed, samt færre cirkusnumre, når spillerne kolliderer. Forskellen mellem FIFA 20 og FIFA 21 kan mærkes, men så er de heller ikke mere markante, end at man hurtigt føler, at man spiller det samme spil som i fjor. Når man spiller FIFA dag ud og ind, kan det dog godt tage lidt mere end bare et par kampe at føle sig hjemme i de nye mekanikker. "Der er nogle, der allerede har vænnet sig til spillet, mens andre lige skal i gang. Personligt bruger jeg nok 2-3 uger, så er jeg helt klar til det kommende år," lyder det fra Tamer Taser.

FIFA 21

Tamer Tasers FIFA-karriere er en anelse utraditionel, da han debuterede på den anden side af hegnet. Til at starte med spillede han Pro Evolution Soccer, og det var først med lanceringen af FIFA 09, at han hoppede på EA-toget. Et skifte mange foretog sig i de år, da EA fra starten af satsede stort på de (dengang) nye konsoller PS3 og Xbox 360, mens at Konami virkede til at sidde fast i PS2-æraen. Det var dog først med FIFA 16 at Tamer for alvor satte sine tommelfingre på overarbejde i forsøget på at blive en af landets bedste spillere. Et mål han lykkedes med, da han i 2018 debuterede for FC Helsingør i den nyoprettede eSuperliga. Her blev det til 22 scoringer og 32 indkasserede mål, men siden da er defensiven blevet strammet op, og i eSuperligaens tredje sæson lukkede han blot 12 mål ind og scorede selv 17 gange, nu for AGF, hvor han har spillet siden 2019.

I sin tid med spillet har AGF-spilleren derfor oplevet en del ændringer i gameplay, og udover en generelt bedre AI peger han især på et enkelt aspekt, der har ændret sig markant: "Det skal virkeligt være perfekt, hvis man skal score langskud. Før i tiden kunne man bare score fra 90 graders vinkel og måske fra 35 meter, men det kan man ikke mere," siger han med et grin, og peger på, at det er den største ændring i måden, man scorer på. Men hvad så med fart? De fleste, der har dyppet tæerne i FIFA Ultimate Team har nok prøvet at blive overrendt af en hurtig angriber, mens ens forsvarsspillere glider rundt som Bambi på glatis. Og ja, farten spiller også en stor rolle på den kompetetive scene, om end det ændrer sig over en sæson"Siden FIFA 16 har pace altid været en stor faktor i spillet. Men når vi kommer længere ind i året, så kommer der de her special cards i Ultimate Team, der gør at mange af spillerne er næsten lige hurtige, og dermed betyder farten mindre" fortæller Tamer Taser.

Dette er en annonce:
FIFA 21

Så udover at bruge en masse penge på bedre spillere til dit Ultimative-hold, hvordan bliver du så bedre til FIFA? Tamer Taser kommer ikke med en genvej til målet, men hans råd virker alligevel fornuftigt:

"Grunden til, at jeg lige hoppede et ekstra niveau over mine kammerater, det var, at jeg satte en masse tid ind i FIFA. Det kræver tid at blive god, og det kræver tålmodighed og motivation. Det er ikke nok at spille 2-3 kampe og så slukke din PlayStation. Spil 2-3 kampe mere og tænk så over, hvad der fungerede, og hvad du kan forbedre. Jeg har siddet på Youtube og set de gode spillere, og det gør jeg den dag i dag. Man kan altid lære."

Så det er altså bare med at komme i gang, hvis du selv vil i eSuperligaen eller bare gerne vil undgå at blive ydmyget af din 9-årig fætter næste gang i spiller til familiefrokosten. FIFA 21 er netop udkommet til Playstation 4, Xbox One og PC.

HQ

Relaterede tekster

FIFA 21Score

FIFA 21

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Hansen

FIFA 21 leverer den måske mest komplette fodboldpakke nogensinde. Men spillet på banen trænger snart til fornyelse.

0
FIFA 21 tilføjer afdød spiller

FIFA 21 tilføjer afdød spiller

NYHED. Skrevet af Jakob Hansen

Tilbage i 2006 blev det unge QPR-talent Kiyan Prince stukket ned og døde blot 15 år gammel. Siden da har Kyyans far, Dr. Mark Prince, skabt The Kiyan Prince Foundation,...



Indlæser mere indhold