Dansk
Gamereactor
artikler
Genshin Impact

Genshin Impact - Indtryk fra de første timer

Det er sjældent, man bliver blæst bagover af et free-to-play spil. Men Genshin Impact lever op til sit navn og leverer et imponerende førstehåndsindtryk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det første, der slår en, når man endelig starter Genshin Impact efter den usandsynlige lange download, er hvor visuelt imponerende spillet er. Der er virkeligt kælet for detaljerne i menuen og ikke mindst i den lækre åbningssekvens, der formår at kondensere alle animé-klicheer ned til en eksplosiv åbning, der relativt effektivt sætter scenen.

Du spiller som den ene halvdel af et interdimensional søskendepar, der kæmper mod en ond, nihilistisk boss med en modesans, der ville sætte Milano på den anden ende. Kampen går dog ikke som planlagt, og kun takket være magisk intervention undslipper din karakter til en ny, ukendt verden, mens at søsteren eller broderen, alt efter dit valg af karakter, kidnappes af skurken. Den åbne verden, du lander i, hedder Teyvat, og det er den klassiske standard middelalder færd. Som helt ny i kongeriget, vikles du hurtigt ind i lokalsamfundets problemer, der på klassisk RPG-maner omhandler forsvundne genstande, ressourcemangel og en hærgende drage - hverdagsstof egentligt.

I løbet af den første time introduceres du til et væld af karakter, der flyver ind og ud af skærmen. Når støvet endeligt har lagt sig, står du tilbage med et hold på fire. Udover din egen karakter drejer det sig om Amber, der excellerer med en bue, den karismatiske ridder, Kaeya og magikeren Lisa. Alle karaktererne er glimrende stemmelagt og farverigt om end lidt generisk designet, men hvad vigtigst er, så føles de forskellige at anvende og supplerer hinanden godt i kampen.

Genshin Impact
Dette er en annonce:
Genshin ImpactGenshin Impact

Kampsystemet er nemlig hurtigt, responsivt og ikke mindst tilfredsstillende. Der er klassisk action, hvor du skal undvige angreb og ramme weak points, men der fra de klassiske turbaserede spil er lånt et stort fokus på elementer og kombinationer. For eksempel kan du lynhurtigt bruge et frostangreb med Kaeya, for så på et splitsekund at skifte til Amber, der sender en flammende pil afsted og dermed uddeler ekstra skade. De forskellige status-effekter kommer ikke kun fra dine angreb, men også fra miljøet i form af vandpytter, ild og så videre. I det hele taget formår kampsystemet at ramme en god balance mellem refleks-baseret gameplay og taktisk tænkning, hvor du også skal tage højde for miljøet.

Selvom gameplayet holder, så er spillets visuelle side ganske givet det mest imponerende. Man skulle virkeligt tro, der var tale om et produkt lanceret til fuld pris og ikke et Free-to-play spil. Mange anime-inspirerede konsolspil kommer endda til kort i en sammenligning sig med Genshin Impact. Meget er blevet sagt og skrevet, om lighederne med The Legend of Zelda: Breath of the Wild, men Nintendos succes-spils bløde, pastelfarver er ingen steder at finde i Genshin Impact.

Dermed ikke sagt, at spillets visuelle side er helt sin egen. Monstre, man næsten ikke kan nænne at dræbe, som taget ud af Dragon Quest. Et karakterdesign, der læner sig op af Tales-serien. Og en europæisk inspireret middelalderlig setting så idyllisk, at den kun kan opstå i et amerikansk/japansk kulturmøde. Unikt er Genshin Impact langt fra. Overordnet er grafikken både farverig og markant, og kun nogle lidt udvaskede teksturer tæt på afslører at dette spil kan køre på alt fra en iPhone 8 Plus til en topmoderne monster-pc.

Dette er en annonce:

Hvor spillet ligner Zelda er særligt i menuerne og i bevægelsessystemet, der har ladet sig *meget* inspirere af Links seneste eventyr. For eksempel i forhold til, hvordan man kan kravle op af skranter (hvis der er nok stamina nok) og brugen af en paraglider til at komme nemt omkring på oververdenen og i de underjordiske huler. Men altså, hvis man skal imitere, kan det jo ligeså godt være for de bedste i branchen, og billig knockoff er Genshin Impact altså på ingen måde. Produktionsværdi i simpelthen i top. Vi snakker fuldt lokaliseret stemmeskuespil helt på højde med kommercielt udgivne JRPG's, ja måske endda bedre, og et glimrende vestligt inspireret soundtrack.

Genshin Impact
Genshin ImpactGenshin Impact

Hvor spillet måske overrasker allermest er i det humoriske og selvironiske tone. Der er dialog-valg undervejs, og selvom de absolut ingen betydning har, så er de ofte ret morsomme. Din karakter kan være et ironisk røvhul, og det er ret morsomt at vælge den forkerte mulighed. Tidligt i spillet fortæller man en karakterer ens navn, hvorefter at han studser over, at det ikke lyder lokalt. Min karakter hedder J-pop, men jeg kan sagtens forestille mig, at den underspillede joke fungerer endnu bedre, hvis man hedder DragonSlayer23, XXXyourmom69 eller noget i den dur.

Humoren bærer også over i missions-designet. Da jeg første gang, så ridderen Kaeya med hans lilla J-pop fristure og sin klap for øjet, tænkte jeg, 'åh nej, nu bliver det ikke mere stereotypisk animé'. Men senere laver spillet sjov med hans klap for øjet og bruger kreativt ideen om, at han skulle være en pirat, til at sende dig på en skattejagt, hvilket resulterer i en mission med fordrejninger, overraskelser og spændende objektiver.

Indtil videre er missions-designet godt, men man forventer den klassiske ensformig, der sætter ind i disse spil. Efter mere end 10 timer med spillet er jeg endnu ikke løbet ind i en uigennemtrængelig betalingsmur, om end at visse dungeons begynder at have ret høje level-krav. Det bringer os slutteligt til elefanten i rummet. Hvordan er mikro-transaktionerne?

Det kan jeg desværre ikke forklare, da jeg ikke har en doktorgrad i økonomi. Jeg ved godt, at mange F2P-spil har avancerede økonomiske systemer, men det her virker alligevel ekstremt. Først og fremmest kan du købe et utal af forskellige våbe, genstande og opgraderinger, der booster dine stats og hurtigt bringer dig i højere level, enten up front eller gennem lootboxes, og spillets storefront minder om en underlig blanding af et Wish og et kræmmermarked. Samtidig er der alt for mange valutaer i spil. Da den digitale butik åbnede op efter omkring en times spil, prøvede jeg for sjov at åbne en lootbox og blev mødt af følgende beskeder:

An additional 7 Acquaint Fate are needed. Purchase with 1120 Primogen?

Insufficient Primogens. Use 1039 Genesis Crystals to exchange for the required amount of Primogems?

Insufficient Genesis Crystals. Go to Chrystals Top-Up page?

Jeg var nærmest lettet, da de gode, gamle dollars og diverse betalingskort til sidst dukkede op på skærmen, for det her er godt nok noget rod. Men omvendt har det indtil videre ikke den store effekt på gameplayet.

Så ja, repetitionen lurer i horisonten, og man fornemmer at betalingsmuren kommer tættere og tættere på. Men indtil videre nyder jeg friheden i Genshin Impact, der virkeligt har været en behagelig overraskelse. Du får rigtigt meget underholdning helt gratis (persondata fraregnet), og spillet kan jo altid afinstalleres, skulle det blive for meget en grind på et tidspunkt. Genshin Impact ligner en ny standard for Free-to-play spil og kan potentielt set sparke døren ind for kinesiske udviklere på det vestlige marked, og alene derfor er spillet værd et nærmere kig.

Relaterede tekster

2
Aloy kommer til Genshin Impact

Aloy kommer til Genshin Impact

NYHED. Skrevet af Jakob Hansen

Hovedpersonen Aloy fra Horizon: Zero Dawn er en travl kvinde. Tidligere har hun gæsteoptrådt i Monster Hunter: World og Fortnine, inden længe drager hun ud på et helt nyt...



Indlæser mere indhold