Dansk
Gamereactor
artikler

Redaktøren Mener: Microsofts Bethesda-køb er det vildeste

Magnus grubler lidt over Microsofts køb af Bethesda, der er det vildeste der er sket i hans karriere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Selvom jeg endnu ikke har nær lige så mange års erfaring under bæltestedet som eksempelvis den forhenværende chefredaktør Lee West, så har jeg alligevel oplevet en hel del. Lanceringen af nye konsoller, store kontroversielle lanceringer, vilde studielukninger, sindssyge comebacks, jeg følte ligesom jeg havde fået det hele med.

Og her var jeg ved at kløjs i min kaffe i eftermiddags, da Microsoft pludselig afslørede, at de har købt ZeniMax Online, den virksomhed der råder over Bethesda Softworks. Da jeg så den overskrift var jeg ikke et sekund i tvivl, dette er det vildeste jeg har oplevet i min karriere.

Det er faktisk så stort, at det er svært at begribe hvor omfattende den her handel er. Det kræver at man sætter sig ned, og virkelig tænker sig godt om, og forstår hvad det egentlig vil sige, at efter al sandsynlighed, så bliver The Elder Scrolls VI Xbox- og Windows 10-eksklusivt. Efter al sandsynlighed vil Doom, Fallout, Starfield, Dishonored 3, Prey 2, ja, hele Bethesdas massive line-up af franchises lige om lidt være... førstepartsprojekter.

Redaktøren Mener: Microsofts Bethesda-køb er det vildeste
Det her er så... vildt.
Dette er en annonce:

Det er naturligvis hverken første gang at Microsoft, eller Sony for den sags skyld, køber en stor virksomhed, som så efterfølgende hører til under en førstepartsfane. Microsoft køber jo Mojang, Sony købte Insomniac, EA købte Respawn, det er trods alt en relativt almen affære, når alt kommer til alt. Ligeledes hører vi ofte rygter om at Sony er ved at købe Take-Two, eller at Microsoft er ved at købe EA. Men der er to afgørende ting ved netop denne handel. For det første er dette i en størrelsesorden vi aldrig har set før, som i aldrig. For det andet så passer de førnævnte rygter aldrig - indtil i dag.

Selvom det naturligvis ikke helt kan sammenlignes med at købe Take-Two, da Grand Theft Auto-serien nok alene er lige så meget værd som hele Bethesda, så er dette en handel i en størrelsesorden der vil ryste branchen for evigt. Bethesda sidder nemlig, trods en række fjollede forretningsbeslutninger de sidste par år, på nogle af branchens absolut største serier. Ja, vi kan jo ganske passende tage dem igen - Fallout, The Elder Scrolls, Doom, Rage, Prey, Wolfenstein, The Evil Within, Deathloop, Ghostwire, Dishonored og Quake, og det er ikke engang alt. Selv det hyper populære The Elder Scrolls Online falder nu under Microsofts fans. Ikoniske designere som Todd Howard og Marty Stratton, ja selv kommunikationsmesteren Pete Hines - de hører allesammen under Microsoft nu. Hvor vildt er det ikke?

Redaktøren Mener: Microsofts Bethesda-køb er det vildeste
Doom og The Elder Scrolls hører nu til under Microsoft.

Naturligvis er der fortsat en masse åbne spørgsmål. Det viser sig nemlig at Bethesda-spil fortsat udgives under Bethesdas eget udgiverlabel, som er en kuriøs beslutning. Ydermere har netop Howard slået fast, at dette partnerskab handler om "mere end bare én skærm", som kunne insinuere at spillene fortsat udgives på andre konsoller end bare Xbox.

Dette er en annonce:

"This is about more than one system or one screen. We share a deep belief in the fundamental power of games, in their ability to connect, empower, and bring joy. And a belief we should bring that to everyone - regardless of who you are, where you live, or what you play on. Regardless of the screen size, the controller, or your ability to even use one," siger Todd Howard eksempelvis om aftalen, som lyder... ja, forvirrende.

Men det er nu ganske let at forestille sig, at Microsoft netop har brugt alle de her penge for at nyde godt af Bethesdas-spil, og at de vil bruge dem til at lokke flere til deres tjenester, såsom xCloud, Game Pass, og i sidste ende også ind i deres konsoløkosystem. Det er dog spekulation, for nu er der endnu åbne spørgsmål. Selv noget så fundamentalt som om hvorvidt der fortsat vil være en eksklusivitetsaftale i hus imellem Sony og Bethesda på Deathloop og Ghostwire Tokyo, der lige nu står til at være eksklusive på PlayStation 5 i hele 12 måneder. Microsoft siger selv at de vil honorere disse aftaler, men meget kan ske frem imod næste år. Vil Microsoft købe dem fri? Det kan vi kun spå om. Phil Spencer siger desuden at det er "case-by-case" om hvorvidt Bethesda-spil kommer til "andre konsoller", men igen, det lader til at være usikkert lige nu.

Redaktøren Mener: Microsofts Bethesda-køb er det vildeste
Todd Howard er nu Microsoft-ansat.

Indtil videre ved vi bare, at det her, som jeg har sagt, vil ryste vores branche. Én af de helt store udgivere vil, på en måde, forsvinde, da den er blevet absorberet. Det er der uden tvivl nogle der vil begræde, hvis altså dette vil resultere i en form for eksklusivitet. Desuden er der et endnu et skridt imod sådan som så mange andre brancher er blevet, at det bare er én eller to gigantiske megavirksomheder, der er op imod hinanden, og spilbranchen har i forvejen ikke mange magtfulde spillere, det er i forvejen en lukket klub.

Men her er det også for tidligt at spekulere. Hvad vi ved, er at Bethesda beholder deres udgiverlabel, resten er egentlig bare gætværk. Mit gæt er dog, at Bethesda i sidste ende vil indgå som en etableret af Xbox Game Studios, at spil som Starfield vil blive brugt til at markedsføre Xbox-platformen på både software- og hardware-fronten, og det er svært ikke at medgive, at det sagtens kan blive en effektiv strategi. Bethesdas spil er som regel succesfulde, de hiver millioner af forbrugere til.

Nu er det dog tid til at gruble, gruble over de langsigtede konsekvenser, gruble over om hvorvidt Sony vil svare igen, gruble over hvordan dette vil ændre den duel imellem Xbox Series X og PlayStation 5 der står til at foregå om få måneder. Der er meget at gruble over, i hvert fald for mig, for igen, det her er den vildeste ting der er sket i branchen siden jeg startede med at arbejde i den, og jeg ved endnu slet ikke hvad jeg skal tænke om det.
Hvad tænker du?



Indlæser mere indhold