Dansk
Gamereactor
artikler
Guild Wars 2

Guild Wars 2: En race af små genier

Asura-racen i Guild Wars 2 kan mere eller mindre opsummeres som en race af gale videnskabsmænd. Med magi og teknologi ønsker de at skaffe sig herredømme over deres omgivelser. De elsker at opfinde, opdage og lære om verdenen omkring dem. Vi har snakket med udviklerne om asura-racen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Asuraerne har ingen guder eller ophøjet enhed, som de tilbeder. I dets sted har de en form for religion, de kalder Den Evige Alkymi (The Eternal Alchemy). De ser på universet som en stor maskine eller en ligning. Alle ting, planter og dyr er som tandhjul, og hver har sin rolle i maskinen. Fjerner man et tandhjul, er det ikke sikkert at den fungerer som den skal, eller om den overhovedet fungerer overhovedet.

De har med andre ord respekt for liv, da alt har en rolle i det overordnede billede. Når det så er sagt, så mener asuraerne, at hvis to dele i maskinen skulle komme i konflikt med hinanden, er det dem og dem alene, der kan afgøre hvilken del der skal blive, og hvilken del der skal væk. De andre centrale racer i spillet er alle blevet drevet væk fra deres hjemland, er trængt op i et hjørne eller i en eller anden slags knibe. Asuraerne har derimod været en succeshistorie. Siden de blev drevet ud af deres underjordiske civilisation i Eye of the North, har de tilpasset sig svært godt til livet på overfladen. De er ambitiøse og optimistiske omkring fremskridt og fremtiden. De er stadig relativt nye i Tyria, men de skal udnytte det, verden har at byde på. Selv om der findes asuraer som ser tilbage og søger tabt kundskab fra deres forfædre, tænker de fleste asuraer fremad.

Som et monument over asuraernes store ambitioner og evner inden for magi og videnskab står deres hjemby Rata Sum. Byen er en gigantisk svævende kube, vendt som hvis den stod på et af sine hjørner, hvori der er udgravet gange, enorme sale og (selvfølgelig) laboratorier, hvor asuraernes dagligdag finder sted. Selvom der er gået 250 år, siden Rata Sum blev etableret, foregår der stadig udvidelser dybt inde i kuben. Byen summer af liv - magiske golemmer, svævende søjler og andet magisk krimskrams er normen.

Vi tog en snak med Jeff Grubb og Ree Soesbee, der begge arbejder med baggrundshistorie og sammenhæng ved ArenaNet, om denne race af genier. Det er dem, der bygger Tyria, verdenen i Guild Wars-universet.

Dette er en annonce:
Guild Wars 2

Mange fans foretrækker det visuelle design til asuraerne fra det originale spil. Hvad fik jer til at ændre det til dét, vi ser i efterfølgeren?
Jeff Grubb: Da vi begyndte at arbejde med asuraerne i Guild Wars 2, var der en vis bekymring om at de var for søde. De havde store øjne, store ører - men de havde også skarpe tænder og skarpe sind. I Guild Wars 2 ønskede vi at fremhæve sidstnævnte, vi ønskede at vise deres viljestyrke.

Asuraerne i det originale spil har et vist komisk præg over sig. På nogle områder, for eksempel animationerne, virker det som om I fremhæver dette en tand i efterfølgeren. Hvad hvis en spiller vil være en alvorlig asura?
Jeff Grubb: Faktisk synes jeg at vi prøver at gøre dem mere alvorlige, mere seriøse. Mange små, teknologiske racer, som gnomer, bliver ofte fremstillet som vældig komiske og ineffektive. De har en tendens til at få ting til at eksplodere konstant. Asuraerne er derimod meget effektive. Når de bestemmer sig for noget, vil de gennemføre det. Der er intet, der ikke kan løses med nok kundskab og intelligens. De er ikke tænkt som en komisk race.

Er der grund til at frygte at hardcore-PvP'ere vil vælge at spille som asura for at være vanskeligere at få øje på?
Jeff Grubb: Det er begrænset i hvor stor grad jeg kan svare på det, men når jeg spiller PvP har jeg en tendens til at vælge modstander gennem tastaturkommandoer frem for at klikke på dem med musen.

Dette er en annonce:

Ree Soesbee: Jeg er heller ikke blandt dem, der spiller mest PvP her ved ArenaNet, men når jeg har spillet, har jeg aldrig haft svært ved at finde den jeg leder efter, heller ikke nogen asura. Alle angreb og egenskaber er så visuelle, at det som regel er ganske let at finde den, der udfører dem.

Guild Wars 2

Da I skulle designe asuraerne, hvor kom inspirationen så fra?
Jeff Grubb: Når vi har arbejdet med hver enkelt race, satte vi os ned og så på hvilke ærketyper vi finder i vores egen historie. Til asura-racen blev naturfilosofferne fra oplysningstidenen stor inspirationskilde, samt opfindere fra det sene 1800-tal og tidlige 1900-tal. Thomas Edison og Nikola Tesla - især Tesla, da han er den stereotype gale videnskabsmand - blev inspirationskilder for asuraerne.

I hvilken tilstand var asuraerne, da de kom op fra undergrunden, og hvordan er de vokset i antal siden dengang?
Jeff Grubb: Racen er vokset dramatisk! Du kan se hvordan Rata Sum ser ud i Eye of the North i forhold til den massive konstruktion i Guild Wars 2. I løbet af de sidste 250 år er de vokset dramatisk i både antal og i magt.

Vil spillerne være i stand til at besøge ruinerne af asuraernes tabte civilisation under jorden?
Jeff Grubb: Noget af den personlige historie tager os ind i katakomberne, ind i de hulesystemer hvor asuraerne holdt til.

Guild Wars 2

Kan I forklarer mere om The Inquest?
Tja, først må man forstå lidt om hvordan asuraerne opretter såkaldte krewe. Hvis der er et problem i asuraernes samfund, så dannes der et krewe, de løser problemet, så opløses de. Det er et af de store problemer blandt asuraerne; de skaber en masse, men de mister meget af det. De er så bange for at nogen vil stjæle deres ide, så de gemmer sig væk i hemmelige laboratorier. Nu og da går ting galt, hvilket fører til at informationer går tabt. Måske mister de livet, og så er der ikke nogen tilbage til at videreføre deres ideer.

The Inquest er et meta-krewe. De arbejder som en permanent organisation, et hierarki. De giver afkald på noget af den individualisme, der gør asuraerne så gode til at fremme deres egen dagsorden. Man arbejder ikke længere med det man vil, man arbejder med det The Inquest siger man skal. Som en større enhed har de en tendens til at være mindre etiske i deres arbejde. De fleste asuraer vil ikke udføre farlige eller smertefulde eksperimenter på intelligente væsener (selvom de ville have få skrupler ved at sende en norn ind i en potentielt farlig situation for at udføre en opgave). The Inquest gør netop dette - man kan sige at de er gået over til videnskabens skyggeside.

De passer ikke specielt godt på deres omgivelser. Der er et område i nærheden af Rata Sum, som var - med tryk på var - en større Inquest-base. Noget gik galt, og nu er hele området fordrejet og korrumperet af magisk energi. En del af din personlige historie som asura finder sted netop her, og du skal finde ud af hvad der er gået galt. Vi siger ofte, at den største fare mod asuraerne er dem selv, og The Inquest er som en manifestering af dette.

Ree Soesbee: The Inquest ser i lighed med alle asuraer på universet som en maskine, men hvor den gennemsnitlige asura ønsker at vedligeholde og forbedre denne maskine, ønsker The Inquest at kontrollere den. De ønsker at blive verdensherskere.

Guild Wars 2

Hvad er asuraernes moral og etik?
Jeff Grubb: For et menneske vil de virke mindre moralske. De har for vane at være mere liberale med tanke på ophavsret, og netop derfor vil du ofte finde asuraer der skjuler sig, så længe de arbejder med deres projekter, for at ingen skal stjæle deres ide. Industrispionage bliver ikke kritiseret, men er nærmest forventet. På dette område kan du sige, at de er mindre etiske.

Når det så er sagt, så respekterer de intelligens, de respekterer liv. Det overordnede mål med Den Evige Alkymi er at forstå universet bedre, så de kan gøre universet bedre.

Hvor mange asuraer skal der til for at skifte en pære?
Ree Soesbee: Først må vi finde ud af hvilken asura, der opfandt pæren. Når vi har givet ham æren, kan vi finde ud af hvilken type pære der er tale om, hvilken type energi den bruger, hvilken type bygning den er i, hvilke atmosfæriske tilstande, der er i bygningen, hvilket sikkerhedsudstyr vi skal bruge for at bevæge os i de forhold, og hvor pæren er i bygningen.

For at gøre det skal vi bruge plantegningen over bygningen, plantegningerne til selve pæren, plantegningen over den magiske energi, plantegninger over de kraftkrystaller, der bruges. Vi skal finde ud af hvem der har lagt hver enkelt af disse, om der er blevet foretaget nogen opgraderinger siden da. Når vi ved alt det, kan vi tage vores ide til en ny pære, tage den til patentkontoret, få dem til at godkende den, give os æren for det nye design. Når vi har gjort alt det, kan vi danne et krewe til at gennemføre opgaven.

Jeff Grubb: Eller også kan vi få en norn til at gøre det.

Ree Soesbee: Ja, eller det!

Tak til Ree og Jeff for at tage sig tid til at svare på vores spørgsmål om den brillante asura-race.

Guild Wars 2
HQ
Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2
Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2
Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2

Relaterede tekster

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

ANMELDELSE. Skrevet af Jostein Holmgren - GR NO

Her er Guild Wars 2-dommen! Efter uger i betaen og flere dage med det endelig produkt, er Jostein parat med anmeldelsen.

1
Se Guild Wars 2: Path of Fire i aktion

Se Guild Wars 2: Path of Fire i aktion

NYHED. Skrevet af Anders Baad Mai

ArenaNet har netop udgivet en gameplay-trailer for den kommende udvidelse til Guild Wars 2 kaldet Path of Fire. I denne udvidelse vil du blandt andet skulle tage ud i...



Indlæser mere indhold