Dansk
Gamereactor
artikler

PSVita: At røre ved fremtiden

NGP, Vita, PSP2, kært barn har mange navne. Vi har haft den nye maskine i hænderne, og fortæller dig alt hvad du har brug for at vide, lige her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Opdatering: Du finder vores nyeste indtryk ved at klikke her.

Det må man give Sony. Hvor konkurrenterne hænger deres hardware op på ét teknologisk gennembrud, om det så er 3D, touch-skærme, online og så videre, har giganten valgt at satse på det hele, og har klemt alle tricks på markedet (samt et par af deres egne) ned i NGP'ens slanke ramme.

Man fyldes med beundring når man kigger på den håndholdte, og føler sig beæret når man holder den. De enheder, der er sluttet til widescreen-fjernsyn og spredt rundt omkring til Sony-eventet er stadig prototyper, beregnet til udviklere og foruden den polering, vi kan forvente af de endelige retail-modeller.

Men det gør ikke følelsen mindre, når man samler den op for første gang. Vægtmæssigt er den svær at få et indtryk af, eftersom den var forbundet til et tv via kabler, og der er tale om devkits. Den føles tungere end en 3DS, men vægten er fordelt på et større område. Hvis det ikke var fordi den allerede føltes velkendt, grundet lighederne med den oprindelige PSP, ville den føles som første gang man samler en iPhone op. Men ligesom iPad og iPad 2 ligner hinanden, er det i de små designforskelle, at den virkelig skinner.

Dette er en annonce:

Først og fremmest er der den ekstra styrepind. I den simple forstand føles Sonys håndholdte endelig rigtig, og dine hænder former sig naturligt om dem. Den lille knop er blevet en hævet pind, med konveks top i stedet for konkav, så dine tommelfingre griber cirklernes kant. Vi ville foretrække at de hvilede i en behagelig skål, men går ud fra at designet er lavet til at følge linjen fra PlayStation DualShock-controlleren. Når vi vrider dem, får vi det indtryk at de kunne knække. Det er helt sikkert en del af designet, som vi vil nærstudere på den endelige udgave af maskinen, for at se om det er blevet ændret.

PSVita: At røre ved fremtidenPSVita: At røre ved fremtiden

Den fem tommer store skærm er smuk at skue, og vil sikkert give din iPhone problemer med selvtilliden. Spil som Uncharted drøner derudad med en rig blanding af levende farver, mens Reality Fighters, der bruger kameraet på bagsiden til lave bagrunde til dine virtuelle kæmpere, viser billederne i fine, skarpe detaljer, uden noget af den ghosting eller slør du får på mindre kameramobiler.

Hvad angår skærmens berøringsfølsomhed, viser vores gennemgang af de adskillige spil, Sony havde med, at resultatet afhænger lige så meget af udviklernes brug som det gør af selve skærmen. Ved det første spil vi prøvede (som vi ikke kan tale om endnu), oplevede vi at der var en lille smule lag, nok til at man kunne mærke det, mellem berøring og handling, mens andre titler ingen problemer havde. Når vi kørte kul henover papir, for at lave aftryk af ruiner i Uncharted, for eksempel, var skærmens reaktioner lige så præcise som vi kender det fra iPhone. Det vil nok komme som en lettelse for dem, der er blevet vant til den høje kvalitet af touch-skærme, som vi kender fra de bedste smartphones.

Dette er en annonce:
PSVita: At røre ved fremtiden

Den umiddelbart vildeste ting ved den berøringsfølsomme flade på bagsiden af maskinen er, at hvis du ikke fik at vide at den var der, ville du sikkert ikke opdage den. Vi forventede at den ville føles som en lettere gummiagtig overflade, men i stedet fik vi en glat overflade med små symboler impregneret. Det kommer til at kræve lidt tilvænning, både i design og brug i spillene.

Man skal lære at føle sig frem til hvor ens fingre er i forhold til skærmen, men eksempelvis at se skærmbilledet strække sig eller vokse i takt til ens strøg er fascinerende. Nogle spil bruger den meget subtilt - Studio Liverpool lader dig lave små mærker i Wipeouts titelskærm, og skubbe de mange trekanter i baggrunden rundt. Andre bruger det som en del af spillet, såsom Little Deviants, hvor du manipulerer jorden og laver bakker for at rulle en bold i mål. (husk at læs vores preview-artikler af disse titler også).

Man bliver nok nødt til at justere sit greb om maskinen i forhold til forskellige titler. Førnævnte Little Deviants deler fladen ind i et gitter på ni kasser. Man lærer hurtigt at tappe i de forskellige kasser ud fra den position, som ens fingre naturligt hviler i, når man holder om maskinens to greb i siderne. Men den midterste kasse er svær at nå, til det punkt hvor vi endte med at holde maskinen som man ville holde en iPhone - en hånd holder fast i enhedens top og bund, mens den anden hænger under bagsiden. Vi får se hvordan NGP fungerer for folk med mindre fingre, eller om udviklerne får styr på brugernes sædvanlige greb om maskinen.

PSVita: At røre ved fremtidenPSVita: At røre ved fremtiden

Knapperne på fronten er hverken støbt til at gå i ét med det overordnede design af kassen, og de er heller ikke hævet til uniform højde. I stedet dykker de fire knapper på fronten ned i den konkav, der omgiver dem, ligesom d-pad'et på modsatte side også gør, så din tommelfinger naturligt rører ved kanten på hver knap, i stedet for hele deres overflade. Det fungerer glimrende, da du kan identificere hvilken knap, du har fat i, alene på vinkel og retning af knappens kant. Det føles helt naturligt efter kun få minutter. Et nydeligt og raffineret redesign.

Endeligt navn, pris og udgivelsesdato er alle sammen ting, der vil blive offentliggjort "senere". Set i historisk perspektiv burde navnet blive PSP2, men det kan tænkes at vi får et helt nyt navn og branding (Vita?), for at sikre der er en klar forskel i forhold til det forrige produkt og dets mangler. Dette er nemlig en ganske imponerende maskine - den er tydeligvis rettet mere mod iPad-markedet, og får 3DS'en til at virke klodset i sammenligning. Sony vil ikke, og kan ikke, prissætte den i et leje i stil med PS3.

Nintendo delte vandene med prisen på 3DS, med efterfølgende kritik fra medier og fans. Hvis Sony formår at lancere NGP med et prisskilt under kr. 2000 (hvor usandsynligt det end måtte være), kan Sony stjæle Nintendos momentum og lave en stærk åbning til at generobre det land, de har tabt i kølvandet på PSN/PSPgo-balladen. Vi forestiller os at den konkrete udgivelsesdato ikke bliver annonceret på E3, men i stedet på et Sony-event omkring september i år.

Selvom sociale medier, netværk, spil på tværs af platforme og mange andre faktorer endnu ikke er blevet diskuteret (pånær WipeOut 2048s tværplatform-funktioner, der ikke er blevet nævnt i detaljer), imponerer systemet.

Ved at samle alting i én kasse byder Sony på en alsidighed, som andre firmaer og produkter ikke kan hamle op med. Vi har været forbeholdne over for PSP, fordi den så ud til at mangle opbakning fra selv sine stærkeste støtter, og ikke rigtig virkede til at høre hjemme på markedet. Et halvhjertet forsøg på at dække flere områder på en vag måde. NGP har derimod fejet alle de bekymringer af bordet.

Sony indledte dagen med at understrege, at begivenheden skulle fokusere mere på spillene end hardwaren. Det er rækkeviden og råheden i de kræfter, der ligger under hjelmen, som imponerer. Indtil vi ser en ny bølge af 3DS-spil, der viser noget andet, så har NGP overgået den på den visuelle front. Det er et selvsikkert, sexet stykke grej, der byder på gaming som du ikke finder det på nogen mobil enhed. Det er en Sony-håndholdt, der endelig har fundet sin plads i verden. Og som (til den rette pris, altså) giver Nintendo og Apple rigeligt at bekymre sig over.

PSVita: At røre ved fremtidenPSVita: At røre ved fremtidenPSVita: At røre ved fremtidenPSVita: At røre ved fremtiden


Indlæser mere indhold