Dansk
Gamereactor
artikler
Guild Wars 2

Guild Wars 2 Warrior-klassen

Vi tager et kig på Warrior-klassen i det kommende Guild Wars 2, og ser desuden på spillets nye trait-system.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Klasser er et fast element i nærmest ethvert rollespil med respekt for sig selv, og Guild Wars 2 er ingen undtagelse - selvom det teknisk set ikke hedder "klasser" her, men i stedet kaldes professioner. Warrior-professionen fra det første spil vender frygteligt tilbage i Guild Wars 2, og med sig har han fået en række nye evner og muligheder.

En af warriorens primære spilmekanikker er Adrenaline, og har man spillet klassens navnefælle i World of Warcraft, vil konceptet nok virke bekendt. Warriorens mængde af Adrenaline starter på nul, men stiger i takt med at man slår på fjender. Jo mere Adrenaline man har, des mere skade gør ens angreb. Hver våbentype har desuden et såkaldt burst-angreb, der bruger al ens Adrenaline, når det aktiveres. Jo mere Andrenaline, des kraftigere effekt. Nogle burst-skills gør kun skade, mens andre giver diverse buffs og debuffs.

Warrioren kan vælge mellem en række forskellige våben, der direkte påvirker hans spillestil. Udstyret med et sværd bliver warrioren hurtig og mobil, og kan hoppe frem og tilbage mellem sine fjender. Med en hammer kan han lave område-angreb, der ryster modstanderne, og med en mace kan han lave stun-angreb og gøre fjenderne ekstra modtagelige for skade.

Guild Wars 2
Dette er en annonce:

En anden evne, der vil virke bekendt for WoW-spillere, er warriorens shouts. Det er evner, der påvirker et stort område, og kan give bonusser til allierede og debuffs til fjender. Et eksempel er shout'et On My Mark, der sænker værdien af en fjendes rustning, og markerer ham på kammeraternes skærme.

Warrioren kan også nedkalde bannere, der giver bonusser til kammeraterne. De kan enten bæres rundt, eller stilles på jorden, så de buffer et bestemt område, og lader Warrioren kæmpe videre. Et eksempel er Banner of Courage, der øger melee-skade for alle allierede i nærheden.

Chains er et andet nyt koncept. Her bliver tre evner kombineret i ét skill slot, og bliver aktiveret i rækkefølge, så længe man rammer sin modstander. Bruger man for eksempel sværd, bliver evnerne Sever Artery, Gash og Final Thrust alle samlet på samme knap, så man automatisk aktiverer dem i samme rækkefølge. Og samtidigt får man tre skills til prisen for én.

Charge Skills er evner, der lader op, jo længere man holder knappen nede. Udstyret med en mace kan Warrioren for eksempel lave angrebet Obliterate, der kan lades op til fire forskellige niveauer, der hver især gør øget skade.

Dette er en annonce:
Guild Wars 2

Som med andre professioner kan Warrioren bære to forskellige sæt af våben, med dertilhørende skills. Han kan skifte mellem dem i kamp, hvilket dog udløser en kort cooldown, hvor visse skills ikke kan aktiveres. Denne cooldown kan reduceres ved at benytte den særlige Weapon Master trait, der gør Warrioren i stand til hurtigt at skifte mellem sine våben.

Men hov, hvad er traits nu? Traits er et nyt system i Guild Wars 2, der udvider ens muligheder for at tilpasse sin figur til ens spillestil yderligere, og indgår i ens build på linje med skills og attributter. Hver profession kan vælge mellem omkring 100 forskellige traits, hvilket er langt flere end man kan bruge ad gangen, så der er rig mulighed for at eksperimentere og personliggøre.

Nogle traits er knyttet til våben, mens andre er knyttet til den enkelte profession. Våben-traits kan have forskellige effekter, såsom at forøge den skade, et bestemt angreb gør, eller øge chancen for at få et critical hit med en anden skill. De professionsspecifikke traits er inddelt i linjer - for Warriorens vedkommende i to, der hedder Power og Tactics. Power-traits kan øge skade og kamprelaterede attributter, mens Tactics-traits for eksempel kan forøge antallet af fjender, der påvirkes af shouts, forlænge varigheden af banners, eller forkorte cooldown ved våbenskift, som den førnævnte Weapon Master-trait.

Guild Wars 2

For at få adgang til et givent trait, skal man som regel klare en udfordring af en art. Det kan være at besejre en legendarisk sværdmester, eller finde en mystisk gammel bog med magiske formularer. Når man først har fået adgang til en trait, har man den for altid, også selvom man ikke bruger den. Så længe man er uden for kamp, kan man frit skifte sine traits ud, uden det koster noget. Derfor kan man frit eksperimentere med hvilke traits, der passer bedst til ens stil, uden at skulle bekymre sig om at rejse til en by, eller om man har guld nok.

Vi har fået en lille snak med Eric Flannum, lead designer på Guild Wars 2, om Warrior-professionen og dens evner.

Mange af kriger-klassens koncepter (andrenaline, stances, shouts) vil straks virke bekendte for World of Warcraft-spillere. Er det en bevidst beslutning for at gøre overgangen nemmere for WoW-til-GW2-konvertitter?

Eric: Ikke rigtig. Alle de ting var også egenskaber, som warrioren havde i Guild Wars 1. Vi fortsætter bare warrior-traditionen med Guild Wars 2. Jeg tror de grundlæggende koncepter med adrenaline, stances og shouts stammer fra en lang tradition for fantasy-kriger-arketyper, der går helt tilbage til de tidligste papir-og-blyant-rollespil. Det er implementeringen af de koncepter, der virkelig betyder noget. For eksempel bruger både WoW og Guild Wars 1 adrenaline som en slags pris-mekanik, der betød at visse warrior-evner ikke var tilgængelige i starten af en kamp. Med Guild Wars 2 har vi fundet ud af, at det system resulterer i enormt kedelig kamp for vores warriors, så vi har ændret vores adrenaline-mekanik til noget, der åbner for flere muligheder efterhånden som kampen skrider frem, i stedet for at begrænse dem i starten.

Guild Wars 2

I mange andre MMO'er er spillerne afhængige af hjemmelavede makroer for at opnå noget af den funktionalitet, i tilbyder med chain skills. At lave sin egen makro kan virke afskrækkende på de mindre hardcore-spillere. Fandt i på chains for at gøre spillet mere tilgængeligt?

Eric: Det er helt klart et af vores mål, at spillere ikke skal opleve, at de er afhængige i makroer for at kunne følge med, både i PvP og PvE. Vi har designet mange af vores systemer med det i tankerne.

Har du andre eksempler på den slags strømligning?

Eric: I det første spil oplevede vi at spillere skiftede våben og rustning midt i kamp for at opnå fordele (i mange andre spil bruger spillerne makroer for at opnå dette), så vi har begrænset udskiftning af rustning, våben og skills til kun at kunne foregå uden for kamp. For de spillere, der gerne vil skifte våbensæt i kamp, har vi givet dem en nem måde at gøre det på.

Guild Wars 2

De oplysninger, vi har fået om warrioren indtil videre, er meget fokuserede på warrioren som damage-uddeler. Er han en ren damage-klasse, eller kan han også udfylde andre roller, som tanking? Hvis tanking overhovedet er et koncept i GW2?

Eric: Vores professioner er meget mere fleksible end dem man finder i andre spil. Hvis man analyserede professionerne i de fleste andre MMO'er, og bedømte dem på skade, offensiv støtte, defensiv støtte og overlevelsesevne, så vil de fleste spil nok balancere tingene sådan, at professionerne har meget høj score i én eller to af de kategorier, og næsten ingen i resten. I Guild Wars 2 har vi designet vores professioner sådan, at ingen af dem scorer nul i nogen af de kategorier, men dog specialiserer sig i nogle af dem. Derudover er det, på grund af den måde vores skill- og trait-systemer virker, meget muligt at lave en figur, der fokuserer på et område, hvor de traditionelt er svage. For eksempel er warrioren fokuseret på skade og overlevelsesevne (i stil med Guild Wars 1), men med den rette kombination af af traits, utility skills og våben, kan warrioren være rigtig god til offensiv support.

Hvis man definerer tanking som evnen til at absorbere skade, og tage skade for sine holdkammerater, så har vi også tanking i Guild Wars 2. Et eksempel kan være vores projektilsystem. Når et projektil bliver skudt mod en spiller, vil det ramme hvad end der nu står først på dets vej. Hvis en warrior vil beskytte en holdkammerat fra skud fra en riffel, behøver han ikke gøre andet end at stille sig imellem sin holdkammerat og angriberen (og hvis han er en klog warrior vil han sikkert også bære et skjold og blokere med det samtidigt).

HQ

Relaterede tekster

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

ANMELDELSE. Skrevet af Jostein Holmgren - GR NO

Her er Guild Wars 2-dommen! Efter uger i betaen og flere dage med det endelig produkt, er Jostein parat med anmeldelsen.

1
Se Guild Wars 2: Path of Fire i aktion

Se Guild Wars 2: Path of Fire i aktion

NYHED. Skrevet af Anders Baad Mai

ArenaNet har netop udgivet en gameplay-trailer for den kommende udvidelse til Guild Wars 2 kaldet Path of Fire. I denne udvidelse vil du blandt andet skulle tage ud i...



Indlæser mere indhold