Dansk
Gamereactor
artikler
Cuphead

Game of the Year 2017 - Bedste Digitale Spil

En tvetydig titel? Måske. Men denne kategori skal hylde de mindre udgivelser, de små udviklere der har opnået stor succes med deres titler i år.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

"Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her."

Vinder: Cuphead
Lige siden Cuphead første gang stak sit lille sugerørsholdende hoved ud i offentligheden ved E3 i 2014, har hypen været til at tage og føle på. Dets unikke 1930'er-tegnefilms udseende fik tændt op under folkets nysgerrighed, men da Cuphead endelig blev udgivet her i 2017, var det ikke retro-looket, der trak overskrifter, det var derimod sværhedsgraden. Her på Gamereactor skrev vi i vores anmeldelse af Cuphead: "Selvom det er muligt at vælge at gå til spillet som novice og vælge et niveau for begyndere, så sparker spillet røv, og viser heller ingen nåde". For selvom Cupheads univers ser naivt og børnevenligt ud, så kan det hæsblæsende gameplay få selv den mest hårdhudede gamer til at lægge sig i fosterstilling og bande til skyerne.

Det fjollede, fantastiske, frustrerende og fantasifulde går virkelig hånd i hånd, når Cuphead løber og skyder sig igennem det håndtegnede univers. For sværhedsgraden, udseendet og ikke mindst det forrygende soundtrack peger alt sammen tilbage på, at spillet er skabt ud fra en vision, frem for at være skabt ud fra kalkule og analyser.

Dette er årets bedste digitale spil, fordi dets skabere, brødrene Chad og Jared Moldenhauer, ikke har gået på kompromis med deres ideer om, hvad spillet skulle være. Inspireret af indie-successer som eksempelvis Super Meat Boy, satte brødrene Moldenhauer sig for at lave et spil, som de vidste, at de selv ville elske - også hvis ingen andre gjorde det. Hvis fans af 1930'ernes tegnefilm i forvejen var en lille målgruppe, så blev målgruppen lige det mindre, når det på samme tid havde et gameplay, der vækker mindelser om dengang spilskabere gav deres spil levetid, ved at gøre dem næsten umulige at gennemføre. Selvom det på papiret måske ikke skulle give mening, har det betalt sig for brødrene Moldenhauer og resten af deres hold i StudioMDHR at investere tid og kærlighed i deres spil.

Dette er en annonce:

Den legendariske spildesigner Hideo Kojima sagde for nyligt, at der er brug for flere auteurs i spilverden, og det har Cuphead haft i brødrene Moldenhauer, der har sørget for at spiloplevelsen er sin egen helt særlige størrelse - på trods af de klare referencer. Der er blevet taget chancer, for selvom hypen var stor, kunne det stadigvæk have fejlet kommercielt - især med det voldsomt udfordrende gameplay. Heldigvis er Cuphead med rette blevet en succes og er måske en af de vigtigste eksklusive titler til Xbox one i år. Det viser på smukkeste vis, hvad de små studier kan udrette, fordi de oftere er villige til at tage chancer - hvilket de kunne lære lidt af hos giganterne. Derfor skal Cuphead også have æren af at være årets bedste digitale spil.

Cuphead

Runner-up: Hellblade: Senua's Sacrafice
Ninja Theory gav os med Hellblade: Senua's Sacrafice et spil, der prøvede at rykke ved grænserne for, hvordan vi kan opleve historier igennem et spil, som kun indie-titler kan gøre det, men pakkede det hele ind i et udseende, som ville være selv de største AAA-titler værdigt. Igennem spillets hovedperson Senua oplever du ikke bare en rejse ind i dødsriget Helheim, men udforsker også hovedpersonens psyke. Senua plages af stemmer, der sværmer rundt i hovedet på hende, og sammen med musikken, stemmeskuespillet og resten af lyddesignet, udgør disse en lydoplevelse, der er ligeså overvældende som billederne på skærmen. Selvom Hellblade: Senua's Sacrafice måske ikke vil være for alle, bør de fleste glæde sig over, at spilverden også kan producere et spil som dette.

Runner-up: Snipperclips: Cut it out, together!
Ja, Nintendos Switch har store eksklusive titler som The Legend of Zelda: Breath of the Wild og Super Mario Odyssey, men et spil som Snipperclips, viser at Nintendo Switch også kan levere sjove og anderledes spil i den "mindre" størrelsesorden. Faktisk er Snipperclips et af de spil, der viser lige netop, hvad Switchen var markedsført til at kunne. De to Joy-Cons kunne splittes og bruges til at spille to og det fungerer både på farten eller når det blev smækket op på skærmen derhjemme.

Dette er en annonce:

I vores anmeldelse skrev vi, at Snipperclips er "sjovt, letfordøjeligt og veldesignet" og for et spil som dette, så kunne man faktisk næsten ikke ønske sig mere.

Runner-up: Pyre
Pyre blander på forunderlig vis en teksttungt fantasy-fortælling og et spændende taktisk sportsspil. Resultatet er selvfølgelig fabelagtigt. Historien er gribende, og samtidig giver sportsdelen et gameplay-element, som ikke bare er til for at give spilleren en fornemmelse af interaktion. Kampene er faktisk sjove og kan være taktisk udfordrende (især hvis du sætter sværhedsgraden op, som vi også skrev i vores anmeldelse af spillet). Udviklerne Supergiant Games har før skabt smukke verdner med lækre lydsider i deres tidligere udgivelser Bastion og Transistor, denne gang er det bare som, at det hele går op i en højere enhed med en bedre historie og et mere fokuseret gameplay.

Relaterede tekster

6
CupheadScore

Cuphead

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Ventetiden har været meget lang, men nu er det farverige, udfordrende Cuphead endelig ankommet, og Magnus er klar med en dom.



Indlæser mere indhold