Dansk
Gamereactor
artikler
Cuphead

10 indie-spil du skal holde øje med i 2016

Med grafik der tager pusten fra os, og historier der efterlader os målløse, overrasker indie-spil os hvert år. Der kommer uden tvivl utallige fantastiske titler i år, men vi forsøger at skære det ned til de 10, du bliver nødt til at holde øje med.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Spiller du vinderen Gamereactors bedste indie-spil fra sidste år; Everybody's Gone to the Rapture, finder du hurtigt ud af, hvor anderledes og innovative indie-spil kan være. Var Everybody's Gone to the Rapture lavet som en AAA-titel, ville du være forsynet med en pistol, og kunne først bevæge dig videre i historien, når du havde skudt bølger af fjender. Scenen for indie-spillene vokser for hvert år, og Gamereactor vil nu gennemgå nogle af de spil, vi ser mest frem til.

Cuphead
Med et visuelt udtrykt der ligner en gammel Mickey Mouse tegneserie til forveksling, og en sværhedsgrad der kan få den mest hardcore-spiller i knæ, er Cuphead umulig ikke at elske. Efter Cuphead og Mugman taber et spil mod djævelen, bliver de tvunget ud i forskellige bosskampe, der alle ser ud til at skille sig ud fra den forrige. Et 2D spil med overflod af personlighed, tilsat et jazz'et soundtrack der får dig til at danse i stolen. Cuphead ligner en sikker vinder for X-box One og en god kandidat til et af årets bedste indie-spil.

Cuphead

The Witness
"The Witness takes place in an open world, so you can go anywhere you like at any time. But where most games try to be as big as possible, so you'll be impressed by the sheer scale of the endeavor, then The Witness tries to be as compact as possible, so you'll have a very dense experience that will make the best use of your time". Således udtalte Jonathan Blow, skaberen af Braid og The Witness, tilbage i 2013, da han offentliggjorde spillet. Meget er sket siden da, så det er spændende om han stadig følger den ideologi, men ordene gjorde indtryk på mig dengang, og mit håb er, han holder, hvad han sagde. The Witness er endnu et godt bevis på, hvordan indie-spil er nødt til at være innovative, for at skille sig ud fra AAA-titlerne. Jonathan Blow vil lave et open-world spil, men hvor andre går efter at imponere os med størrelsen, bestræber han sig på at imponere os med kompaktheden. Alt på øen i The Witness har en grund til at være der. Med en udgivelse lige rundt om hjørnet, kan vi på Gamereactor ikke vente med at fortabe os i gåderne på øen. Spillet har været lang tid undervejs, men forhåbentlig bliver det ventetiden værd.

Dette er en annonce:
Cuphead

Firewatch
I spil afhænger jordens skæbne ofte af vores handlinger. I Firewatch kan du bede nogle teenagere om at dæmpe sig lidt. Har du en dårlig dag, kan du også bare gå over, og kaste deres boombox i søen. Dette er ikke valg du tager i TellTale stilen: tryk firkan for at sige "shhh" eller trekant for at smide boombox i søen. Du går bare hen til boomboxen, samler den op, og kaster den væk. Som brandmand i Wyoming, er det dit job at gå rundt og sørge for alt fungerer, som det skal. I din walkie-talkie har du din kvindelige medarbejder, Delilah, der guider dig rundt, og I snakker om vigtige og mundane ting på dine ture. Dine valg i løbet af spillet, kunne for eksempel være hvordan du behandlede teenagerne, vil have en effekt på dit forhold til Delilah. Det er dynamikken mellem de to, samt mysterierne der udspiller sig i Wyoming, der vil lime dig til stol kanten indtil rulleteksterne spiller.

Cuphead

Inside
Lavet af danske Playdead, skaberne af Limbo, hvilket er alt vi behøver at vide, før vi placerer Inside på denne liste. Traileren fortæller om et spil med præcis så dyster stemning og atmosfære, som vi forventer af skaberne af Limbo. Som en lille dreng der bevæger sig igennem en dyster verden, virker det til, at Playdead har holdt sig til, hvad de ved bedst. Men når Limbo står blandt de bedste indie-spil nogensinde, er det forståeligt, og ganske velkomment, at Inside ligner en udvikling af Limbo. Forhåbentlig kan vi snart skrive om en udgivelsesdato her på siden, for vi har været klar til at spille det, siden vi så det første screenshot.

Dette er en annonce:
Cuphead

Death's Gambit
Dele af Dark Souls, dele af Shadow of the Colossos og slut af med dele af Castlevania og du har en nogenlunde idé om Death's Gambit. Udvikleren White Rabbit bærer sine inspirationer stolt og tydeligt, men når ingredienserne er så gode, hvorfor så skjule det. Kampene føles tunge og tilfredsstillende, hvilket vi kender fra Souls-serien, nu tilsat et pixal-art visuelt udtryk i et 2D spil. Ligesom Inside, indeholder Death's Gambit en dyster stemning, og vi glæder os til at bevæge os gennem det atmosfæriske middelalderlige miljø, når spillet endelig udkommer senere på året.

Cuphead

Tacoma
Når Fullbright, skaberne af Gone Home, annoncerer et nyt spil, kan I være sikre på, det ender på vores liste over spil, I skal holde øje med. Meget lidt vides om Tacoma, men vi forventer ikke et simpelt Gone Home i rummet, selv om historien højst sandsynligt vil spille en stor rolle. Med et visuelt udtryk der får os til at tænke på Rapture og et løfte om at " All will be revealed. When Tacoma is released in 2016" glæder vi os til at se, hvilke mysterier der gemmer sig på rumstationen Tacoma.

Cuphead

No Man's Sky
Hypet til niveauer kun de største AAA-titler kan måle sig med, og sat i et univers vi ikke kan nå at udforske helt, før vi stiller træskoene, er No Man's Sky en indie-titel på en størrelse vi ikke har prøvet kræfter med før. En ofte hørt kritik er, at der ikke er noget at lave i universet, andet end at flyve runt og skyde lidt på robotter. En kritik Hello Games ikke har formået at forsvare helt endnu. Men uanset om spillet kun handler om at opdage nye planeter, eller om der gemmer sig en historie eller fantastisk gameplay i titlen, gør ingen forskel på vores ønske om snart at spille det. Udvikleren har selv valgt ikke at vise mere af spillet frem, før det bliver udgivet, og det er vi tilfredse med. Vi er allerede solgt på ideen, nu skal det bare laves færdigt. Tør man dog håbe på, at den ekstra tid i produktionen bliver brugt på at gøre spillet klar til Playstation VR? Det ville ikke gøre det allerede enorme hype mindre i hvert fald.

Cuphead

Perception
Ligesom indie-spillet fra forrige år, Beyond Eyes, er hovedpersonen i Perception blind. Men hvor Beyond Eyes havde en varmt udtryk, stiller Perception sig i den modsatte grøft. Du skal udforske et hjemsøgt hus, og kan kun "se" ved trampe på gulvet og observere ekkolokaliseringen- tænk Daredevil med mindre aktion. Lydbølgerne i ekkolokaliseringen er symboliseret gennem blå bølger, der giver hele spillet et karakteristisk mørkeblåt udtryk. Tramper du på gulvet for lidt, vil du vandre rundt i blinde. Tramper du for ofte, vil monstrene kunne finde dig. Da det er lavet af folkene bag Bioshock og Dead Space kan du være sikker på nogle dejlige intense øjeblikke.

Cuphead

Hyper Light Drifter
Beskrevet som en krydsning mellem Legend of Zelda: A Link to the Past og Diablo, står Hyper Light Drifter som en top-down aktion RPG. Sat i en smuk neon-farvet verden, fyldt med monstre der forsøger at slå dig ihjel, kan du vælge at bekæmpe dem med sværd eller pistol. Dette tillader udforskning af gameplayet, da du kan vælge, hvilken fremgangsmåde der passer din spillestil bedst. Som flere af spillene på denne liste, er sværhedsgraden ubarmhjertig, og bosskampene uforglemmelige. Sat til at udkomme til foråret, glæder vi os til at få en endelig dato, så den lange ventetid endelig kan være ovre.

Cuphead

ABZU
ABZU betyder meget passende "to know water" og omhandler din rejse dybt under havoverfladen. Efter at forlade sin position som Art Director hos ThatGameCompany, hvilket betød Matt Nava var del af teamet bag Journey, har han nu startet sit eget firma: Giant Squid. Med et visuelt udtryk der ser præcis så smukt ud som Journey, medfuldt af en score lavet af Austin Wintory, er dette opskriften på en sikker vinder. Hvad der gemmer sig i havets dyb, må vi vente med at finde ud af, men vi vil tælle dagene, indtil det endelig kommer ud.

Cuphead

Dette var 10 spil, vi mener det er værd at holde øje med i 2016. Det bliver endnu et spændende, innovativt år på indie-scenen. Der er mange spil vi ikke fik gjort plads til, men som fortjener at stå side om side med ovenstående titler. Er I enige med vores liste? Hvilket spil kan I ikke fatte, vi ikke gjorde plads til? Giv din mening til kende i kommentarerne.

Relaterede tekster

6
CupheadScore

Cuphead

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Ventetiden har været meget lang, men nu er det farverige, udfordrende Cuphead endelig ankommet, og Magnus er klar med en dom.



Indlæser mere indhold