Dansk
Gamereactor
artikler

Ugens mobilspil - Uge 45

CoC-klon, turbaseret rollespil, minitidsrøvere, oldschool strategi, syrede DJ's, aber i gokarts, Bitcoins og en stemningsfuld spiloplevelse. Jo, der er noget for enhver smag i denne uge

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Her får du overblikket over ugens mobilspils-udgivelser i en personlig gennemgang fra Gamereactors chefredaktør.

Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen: Sky Force 2014 er nok verdens bedste mobile SHMUP. Det er gratis at hente på både Android og iOS, og i denne uge fik spillere endnu en bane kastet i nakken ganske gratis. Nu er vi oppe på ni hovedbaner i spillet krydret med et par bonusbaner. Billederne herunder er fra den nyeste bane. Det er fortræffeligt. Hent det.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Udover denne lækre overraskelse var det en gal uge på mobilsiden. Der var virkelig noget for enhver smag. Også med annonceringer. Blizzard påbegyndte deres Blizzcon-messe med at fortælle, at deres kommende udvidelse til det populære kortspil Hearthstone: Heroes of Warcraft kommer ud i december. I skrivende stund intet om iPhone- eller Android-udgaver. Titlen bliver Goblins vs Gnomes, og udvidelsen byder blandt andet på 120 nye kort.

Dette er en annonce:
HQ

Monument Valley fik endelig den ventede udvidelse annonceret. Titlen bliver Forgotten Shores, og udgivelsen af denne tilføjelse til den fremragende puzzler er sat til den 13. november.

Det klassiske rollespil Icewind Dale udkom ligeledes i en Enhanced Edition til iPad, iPhone samt Android. Den nåede desværre ikke med i denne uges mobilspecial. Inventioneers, er gratis at prøve med full-game unlock, og er lige nu er editors choice på æblebutikken. Den sprang jeg over.

En enkelt skuffelse røg til gengæld med på listen, så du undgår at falde i fælden og købe den. Theseus 3D lover ganske nydelige platform-puzzles, men er ikke korrekt formatteret til iPad Air 2, så selvom det var sjovt, havde det en kortlivet tid på min enhed. Drop den, med mindre du har ældre hardware.

Dette er en annonce:

Som sædvanligt er alle spillene i denne artikel ude til iPad, de fleste til iPhone og en del til Android (tre af titlerne er ude til PC også). Alle billederne er taget fra iPad Air 2.

Vi starter med ugens svageste udgivelser og ender ved de bedste.

Rhino Racing
Næsehorn! Flere næsehorn! Og ræs! Det lyder som enten det fedeste oplæg til et racing-spil, eller det værste. Sandheden er, at det bare er kedeligt middelmådigt, når først glæden over at sidde på ryggen af et næsehorn har lagt sig. Og så er det for let. Men HEY! Der er næsehorn!

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Monkey Racing
Aber! Flere Aber! Og ræs! Ja, jeg ved godt at jeg genbruger introen til næsehorns-spillet, og det er en smule uretfærdigt. For Monkey Racing er et langt bedre spil, der i øvrigt både inkluderer power-ups og multiplayer samt 80 baner. Alligevel mistede jeg hurtigt lysten til at spille mere. Det føles en smule for meget som kart-racere gjorde i gamle dage på PC. En manglende mulighed for at indstille følsomheden ved tilt (et must i racing-spil) gør, at jeg holder mig til Sonic, Beach Buggy eller Asphalt 8 for mit arcade-fokuserede racing-fix.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Mayan Stones
Her er et rent minispil. Som en anden Flappy Bird eller Don't Step on X leverer den simpel highscore-jagt, der sjældent varer mere end et minut. Tryk i højre eller venstre side for at fjerne hoveder. Undgå de sorte. Og det er det. Det er gratis at hente, og mangler du et uforpligtende tidsfordriv af den slags der byder på nogle hektiske sekunder, så er det her. Indtil videre kun ude på iOS.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

1-Bit Hero
Ugens andet minispil (den slags som nogle læsere beskriver er velegnet til fem minutter på tønden) er det veldesignede og simple platformspil 1-Bit Hero. En knap skifter retning, en anden får figuren til at hoppe. Pudsig retrografik (inklusiv uskarpheder, farveproblemer og slør, som på datidens skærme) giver dette et unikt look. Men den holdt kun et kvarters tid for mig. Måske du har det anderledes.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Day of the Viking
Jeg tillader mig at være uenig med de fleste mobil-gamere. Det her er ikke synderligt sjovt, synes jeg. Det har den der typiske casual Angry Birds-stil, der skal appelere til alle. Og det gør det nok også, men jeg kedede mig bravt, mens jeg skød pile eller kastede sten efter de invaderende fjender. Det vil sikkert appelere til andre, men IAP som en coin doubler i et premium-spil, slog den sidste lyst til at spille ihjel for mig.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Incursion
Med Incursion får vi tower defense i bedste (eller nærmere klonede) Kingdom Rush-stil, men med en stor forskel: der er ingen tårne. I stedet bygger du barakker og vælger hvilke figurer, der skal rende ud og besværliggøre de invaderende styrkers fremfærd. En hero-klasse, der kan levelle op, tilføjer en smule rollespil til løjerne. Hyggeligt tidsfordriv, hvis du trænger til mere TD, men slet ikke så fantastisk som inspirationskilden.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Snake Simulator
Skyd mig! Jeg hentede denne som en joke, og forventede en supersølle Goat Simulator-klon. Faktisk fik jeg på mange måder også det, men det er nu alligevel tydeligt, at udvikleren allerede har et hav af dyre-simulatorer i bagkataloget og trækker på disse. Således endte jeg med at bruge en halv nat på at kæmpe mig op fra at nedlægge insekter og papegøjer, til at slås mod krokodiller, gorillaer, tigre, elefanter og mange andre dyrearter. Faktisk er jeg forbløffet over mængden af dyr og animationerne på disse. Desværre er kampsystemet en anelse upræcist, og da det er omtrent det eneste man foretager sig, udover at finde skattekister (sådan nogle elsker slanger jo) og stifte en familie (inklusiv en nuttet slangeunge og en hvæsende kone, der hjælper i kamp), så er det nok ikke noget jeg kan anbefale til jer alle. MEN som level tyve får jeg en ny gift og et nyt skin til min slange, så jeg forventer at bruge væsentligt flere timer i den golde ørken. Bare kald mig tosset. Jeg føler mig om ikke andet lidt smådum. Har du også lyst til at lege med slanger, så koster oplevelsen sølle seks kroner på Google Play og syv på App Store.

Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45

Cosmic DJ
Dette spil har angiveligt en masse fans på PC, men som gammel musiker er jeg ikke sikker på, at jeg nyder det så meget som andre. Man rejser rundt og redder universet i en bunke trippede musikspil, der resulterer i at man skaber sit eget musikalbum (komplet med MP3-sange og cover). Ideen er sjov, og udførslen er god samt ufattelig trippet. Jeg fandt det dog en smule for simpelt til at jeg for alvor følte, at jeg skabte musik. Hvis du har en iDims og en tyver at brænde af på en syret tur i elektronisk musik, bliver du dog ikke helt snydt.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Adventure Age
Endnu en match-battle-puzzler. Du kender efterhånden formlen: match farver, der repræsenterer forskellige typer forsvar samt angreb og nedlæg fjender. Saml loot og opgradér din figur. Adventure Age byder på en enormt charmerende, humørfyldt og pixeleret udgave af den formel, men med en ny tilføjelse. Du klikker ganske enkelt på en enkelt farve og alle de tilstødende brikker i samme farve samles til et stort angreb eller forsvar. Dette gør strategien en smule anderledes end typiske match-puzzlere, og alene derfor er det måske et kig værd. Det er gratis at hente til din iDims.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

The World II Hunting BOSS
Nu begynder vi at nærme os de mere seriøse udgivelser i denne uge, og med The World II får vi en spiloplevelse, som jeg ville forvente, hvis Monster Hunter-serien dukkede op som møntsluger i arcade-hallerne. Det føles kort sagt som Monster Hunter på speed. Kæmpe monstre skal bekæmpes, og de er både farverige, fantasifulde og med en smule taktik påkrævet, hvis man vil sikre sig sejren. Dette er dog en foreløbig udgave af et spil, der forventes ude både på Steam og iOS, og selvom der loves multiplayer og meget meget mere, så er der endnu ikke skyggen af det. Hvad man lige nu får, er en række hidsige, flotte og lidt for simple bosskampe og ikke meget andet. Jeg har ikke fortrudt mit køb, men kan på den anden side heller ikke anbefale det som andet end en vellavet teaser for mere eller som en ret laber teknik-demo.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45

Bitcoin Billionaire
Jeg havde ikke held til at finde denne på Google Play, men spillet er både ude som browser-spil og til iOS, så du skulle have alle chancer for at lege med. Det er simpel underholdning af den slags som Cookie Clicker kickstartede. Du klikker for at tjene mønter, så du kan klikke endnu hurtigere og tjene endnu flere mønter - og opgradere dit nørd-værelse med blærede møbler. Det er pixeleret, overraskende sjovt og virkelig gennemarbejdet. Det er gratis at hente, og jeg synes, at du bør give det en chance, også selvom du tænker "åh nej". Jeg forventede ikke andet end kedsomhed, men blev overrasket over kvaliteten af udgivelsen og sad med et smil på læberne i en lille times tid, to timer, seks timer - I GUDER! -, mens jeg klikkede løs i det yderst vanedannende og glade spil. Jeg kan hermed konkludere at dette spil er nærmest zen-agtigt, hvis man har haft en hård uge med deadline eller bare har brug for at koble af. Anbefales.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

The Sailor's Dream
Det samme kan siges om Sailor's Dream. Her får du noget, der knapt kan betegnes som et spil, men nærmere som en interaktiv og mystisk fortælling. Udviklerholdet bag det fortræffelige Device 6 har vist, at de formår at levere en stilistisk spiloplevelse, og det gør de også igen med Sailor's Dream. Dog er der denne gang ingen puzzles, men kun dele af historien, der skal udforskes. Jeg føler en smule, som om jeg kigger på kejserens nye klæder med denne. På den ene side virker det prætentiøst og lidt småkedeligt, på den anden side bliver jeg begejstret over den kunstneriske kreativitet og den mystiske historie om en familie, vi her får serveret i småbidder. Jeg synes bare ikke aha-oplevelsen er nok til at jeg kaster mig jublende i støvet. Du ved bedst selv, hvordan du har det med den slags spiloplevelser, der sætter slutoplevelsen højere end faktisk gameplay.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Battle Heroes: Land of Immortals
Flotte kampe! Glinsende sværd! Flammende lynild! Din egen base! Altid online påkrævet! Mikrotransaktioner! Ventetid! Få alle delene her! Sådan kunne Ubisofts nyeste spil til Android og iOS hurtigt beskrives som et reklameslogan. Endnu hurtigere ville det være at skrive: en Clash of Clans-klon med flot 3D-grafik og en hærfører. Sådan. Nogle elsker den her slags spil, og jeg ender som regel selv med at kaste uger efter dem. Det sker nok også her. For det er flot, velfungerende og vellavet, men det er også en pengesluger, hvis du ikke passer på. Den ender alligevel på ugens tredjeplads, fordi jeg er en sucker for den slags byg-og-vent-spil. Anmasende freemium eller ej, det er godt håndværk, men hader du den slags spil, så gør dette ikke noget for at ændre dit syn på genren, og så kan du passende indsætte Sailor's Dream på denne plads.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45
HQ

Heroes & Legends: Conquerors of Kolhar
Lige så lang, generisk og besværlig titlen på denne er at huske, lige så strømlinet, interessant og lettilgængeligt er indholdet i denne pakke. Det er kort sagt et turbaseret rollespil med en ganske fin historie knyttet til de mange kampe. Hvad der først føles som alt alt for lidt, viser sig hurtigt at have den del dybde og taktik. Man trækker eksempelvis fundet udstyr direkte på sine folk under kampen, og overskuelige ikoner fortæller altid hurtigt, om det er en god idé at gøre. Alt er så smart arrangeret og så simpelt at overskue, at man forledes til at tro at der ingen dybde er i dette. Men faktisk kan man både crafte sit eget udstyr, forbedre stats og evner på de enkelte gruppemedlemmer (der også kan udskiftes undervejs i historien), og så er det fyldt med gode idéer og lækker musik, der mest af alt lyder som orkesterkompositioner udsat for Amiga-dagenes samples. Jeg kunne savne bedre animationer og et mere tiltalende design, men jeg fandt på trods af en alt andet end lovende begyndelse mig selv grebet af at mikromanage mine folks kamppositioner, skills og udstyr så meget, at jeg havde svært ved at lægge det fra mig. Denne er ugens mest spillede for mig på min iPad, men den fås også til Android. Alligevel bør førstepladsen gå til den næste på listen, for den kommer til at rive uger væk fra mig fremadrettet.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Battle Worlds Kronos
Det startede som et Kickstarter-projekt og er nu endelig færdigt. Man ved at man er på den, når man under den påbegyndte tutorial får mulighed for at brokke sig over, at spillet er for svært, og når man som svar får et "Næe, det er det ikke, men tag nu at læs de små bokse med råd, som står nederst på skærmen. Ideen er ikke, at det her skal være let". Kronos er allerede ude på PC, men er nu landet på Android og iPad. Det er et kært nik til gamle tiders strategispil fra før freemium, fordummende ligegyldigheder og tidsmangel stod på menuen. Det er dog desværre en væsentlig grafisk nedtonet udgave vi her bydes på i forhold til den yderst farverige og charmerende PC-version. De animerede mellemsekvenser (med undtagelse af introen) er samtidig erstattet af billeder, mens lydsiden og stemmeskuespillet er bibeholdt. Grafikken gør det den skal, men det ligner kort sagt til tider Advance Wars på en Gameboy Color. Det er dog også den eneste anke, jeg overhovedet har på denne udgivelse. For for pokker hvor er det godt.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Du skiftes til at flytte og angribe med dine tropper, og de findes både til lands, til vands og i luften. Du kæmper om at overtage essentielle områder eller i enkelte baner at sikre allieredes fremfærd. Samtidig er der en grundighed at spore i de strategiske muligheder under kamp. Eksempelvis kan lettere tropper godt gå på vandet, hvis det er koldt nok, da det så er frosset til. Bliver de angrebet og eksploderer på isflagen, så får varmen naturligvis isen til at smelte, og det er derefter kun velgenet til vand-fartøjer. Og det er bare ét eksempel på dybden i dette turbaserede strategispil. En forbavsende underholdende og overskuelig hjælpemenu og tutorial gør dog, at alle kan være med, selvom det er lidt af en mundfuld. Har man først fået styr på mekanikkerne, er det let at overskue og flytte tropperne rundt, og netop denne slags spil gør sig fortrinligt med touch.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45

Du får med Battle Worlds Kronos tysk grundighed og turbaseret strategi af den gamle klassiske skole. Tænk Battle Isle møder Advance Wars og så har du en god ide om mekanikkerne. Enorme kort og en 50 timer (!) lang singleplayer-kampagne (dog med lidt for forudsigelig AI) uden online-krav skal nok holde dig beskæftiget i en rum tid, men det er ikke det hele. Du kan spille på tværs af Android, iOS og PC, og det kan ske i realtime eller som asynkron multiplayer. Du kan også spille hotseat, hvor I skiftes til at holde enheden, og med fog of war inkluderet, skaber det naturligvis nogle nervepirrende og herlige kampe med en ven i sofaen. Samtidig kan du spille (men ikke skabe) andres baner på mobiludgaven - også i multiplayer. Og så er det et fuldprisspil uden IAP. Der er kort sagt ubegrænset spilleglæde her. Hvis man vel og mærke synes om spiltypen. Prisen er pt. omkring DKK 65, og ryger efter introduktionsperioden op på omkring en hundredekroneseddel, hvilket dog stadig er det halve af PC-udgaven. Battle Worlds Kronos er uden tvivl ugens bedste mobiludgivelse. Især hvis du savner klassiske turbaserede kampe og dybde i dine mobilspil.

Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45Ugens mobilspil - Uge 45
Ugens mobilspil - Uge 45

Nå... tilbage til Bitcoin Billionaire med mig... suk.
.



Indlæser mere indhold