Man kan lære en del af spil. Jeg har i denne uge lært følgende:
1: Det er okay, hvis ens spil spiller sig selv
2: Hvis man slår en ræv med en sten, så dropper den steak-formet uld
3: Man kan fælde træer med selvsamme sten
4: Man kan være prinsesse og have en fætter med "fordele"
5: Retro-spil er sjove - dog sjældent i mere end få minutter
6: Det kan stadig lade sig gøre at lave en endless runner, som jeg synes om
7: Gamecenter eller skyen virker ikke. Facebook er det fede (Kære udviklere: rend mig)
8: Nathan Drake har et kvindeligt modstykke, der ikke hedder Lara Croft
9: Freemium<premium - med mindre det er i Jet Run
Velkommen til endnu en uge med mobilspil. Som altid findes spillene til iPad, en del til iPhone og de fleste til Android. Alle billeder er fra den ultraslanke og labre iPad Air 2 - Yup: det er noget mere imponerende spil-hardware end den skuffende iPhone 6 Plus.
Vanen tro begynder vi med ugens svageste og slutter med de bedste udgivelser. Men inden da er her en bonus til de af jer, der ikke har fået nok Halloween-stemning. Følgende spil er alle blevet opdateret med ekstra indhold med fokus på Halloween, så måske de skal genhentes eller støves af, hvis du trænger til en undskyldning.
Star Wars: Commander, Plants vs Zombies 2, Badland, Plunder Pirates, Junk Jack X, Fruit Ninja, Respawnables, Bad Piggies, Shred it!, Lionheart Tactics, Asphalt 8: Airborne og Beach Buggy Racing har således alle fået ekstra indhold baseret på Allehelgensaften. Og Trials Frontier, men den freemium-vampyr behøver du ikke hente.
Shred it! (billedet herunder) bør især fremhæves, da touch-delen nu fungerer endnu bedre med multi-touch, til de af jer, der fandt den oprindelige single-touch-begrænsning problematisk. Alle er samtidig ganske fine spil, så mangler du en undskyldning for at prøve dem, så er det måske denne.
Lad os så komme i gang med ugens mobilspil for uge 44.
Onion Knight
Det ligner en smule Wind Waker. Det lover action og rollespil, og det spiller omtrent så godt som en våd avis i stormvejr. Det er ude til Android og iOS, og på førstnævnte platform er det gratis. Du får en mikroskopisk verden, uendeligt kedelige kampe og et spil, der er fyldt med fejl. Jeg betalte syv kroner, lad være at begå samme fejl.
The Survivor: Rusty Forest
Lidt bedre ser det ud for det næste spil på listen. Det kan bedst bekrives som en blanding af Minecraft og Rust. Det tager beta-stadiet fra Minecraft og survival-løfterne fra Rust. Det er fyldt med mindre og til tider komiske fejl, men det kan, som vi har oplevet før, sagtens vise sig at blive bedre i de kommende måneder. Et simpelt crafting-system, snotdumme fjender og nogle pudsige detaljer (som førnævnte ræv, der dropper uld formet som en rød steak) er på dagsordenen. Til syv kroner på App Store og Google Play bliver du dog ikke ruineret af at tage chancen, hvis du er nysgerrig.
Kill Bacterial - Meat Factory - Woah Dave - Monster Flash
De næste fire spil tages under én kam, da de alle har det tilfælles, at de byder på uskyldig arcade-underholdning på et meget begrænset område. Kill Bacterial er en sidescrollende shooter, hvor hver bane består af et par skærme eller tre. Meat Factory fylder et enkelt skærmbillede og sætter dig i rollen som en fabriksmedarbejder, der skal redde små nuttede dyr fra døden i et farverigt Game & Watch-agtigt minispil. Woah Dave er neonbøjet pixel-glæde med hektisk gameplay, der til tider bliver lidt for hurtigt til virtuelle knapper. Monster Flash lader dig skyde Halloween-væsener med din lommelygte i et hurtigt highscore-spil. Sidstnævnte kan især vise sig at være egnet til yngre spillere, der vil have lidt actionfyldt tegneseriegys. Alle spillene er ude til iOS, men du overlever nok uden.
Space Brothers
Denne kunne let være stoppet sammen de fire førnævnte, men adskiller sig alligevel ved mere at være et boss-rumskibs-management-spil forklædt som en simpel sidescrollende shooter. Du skyder angribende fjender og opgraderer dit skib. Og det er sådan set det. Men det har den der jeg-snupper-lige-et-spil-til-følelse. Og så er det gratis at hente både på Android og iOS. Det er en anglificeret udgave af et tidligere udgivet spil, vi bydes på her, så du kender den måske allerede. Space Brothers er fint til de små pauser, hvor der lige skal skydes lidt.
Obslashin'
Igen får vi action fordelt over en masse enkelte skærme. Og loot. Og tegneseriebobler. Og farverig grafik. Og... ih... det kunne være sjovt. Men jeg blev aldrig rigtigt grebet af det lille hack 'n' slash-eventyr, der dog ellers er lækkert designet, og kan spilles med en enkelt finger dansende rundt på skærmen. Godt ser det dog ud, men det er ikke helt nok til mig. Det er dog til gengæld gratis at hente, og det kan du gøre både på Android og iOS. Tag chancen, hvis det frister en smule, det kan være, at du bliver mere grebet af de hektiske minikampe, end jeg gjorde.
Zombie Catchers
I time management-genren finder vi et lidt anderledes bud. Her skal du drive en juice-butik. Det anderledes er dog, at juicen er zombie-juice, og sådan en laves jo bedst af friskpressede zombier. Yup, det er så fjollet som det lyder. Du jagter zombier, presser dem til juice og sælger juicen. Sært, pudsigt og ret hyggeligt.
Creature Academy
Med Creature Academy får du endnu et spil i den efterhånden enorme vent-og-spil-genre. Men med den store forskel at du faktisk nærmest ikke engang behøver at spille. Så du kan nøjes med at vente. YAY! For pokker da også. Men faktisk er det ikke så slemt som det lyder. Der er ikke megen ventetid at spore, og det er ret fornøjeligt. Du sender en bunke helte ud for at nakke monstre (og indsamle dem). Det sker i actionbaserede kampe, hvor du skifter mellem gruppens holdmedlemmer. Men spillet kan som sagt spille sig selv, og du kan så koncentrere dig om at bestemme, hvilken helt eller heltinde, der skal kæmpe om sejren undervejs i løjerne. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg endte med at bruge nogle timer på det lille hack 'n' slash-eventyr. Jeg skyder skylden på loot.
Smash Champs
Kiloo har lavet den lækre runner Subway Surfers. Nu er de ude med et kampspil. Kampspil er måske så meget sagt, for selvom du kan kæmpe online mod andre spillere eller alene mod spillets modstandere, så deltager du ikke aktivt i kampene. Det gør du derimod i en Fruit Ninja-lignende omgang træning inden kampene. Det er dæleme flot, med utroligt labre animationer og farverige figurer. Men at det er et krav at logge ind med Facebook, for at få et andet gamer-navn end Guest1451637618, burde være unødvendigt og virker grådigt, og selve spillets mekanikker tegner også til at fokusere lige lovligt meget på at få spilleren til pengepungen. Det er ikke overraskende gratis at hente, men for mig var det en ligegyldig skuffelse. Bulkypix' My Brute er efter min mening et bedre spil i fighting-management-genren. Familiens yngste spillere vil dog nok nyde de farverige figurer, den sjove træning og de uforpligtende kampe, som der bydes på her.
Twitchy Thrones
Det næste iOS-spil på listen ser bestemt ikke synderligt godt ud, men det har en herlig pixeleret charme med et fedt chiptune-soundtrack. Det er simpel strategi af den slags, hvor du forsøger at overtage modstanderens territorium ved at sende tropper mod dennes base (og omvendt). Herlig og halvlummer humor gør denne til noget specielt. Er du til genren, kan du roligt tage turen.
Haunt the House
Steam-udgivelsen Haunt the House er nu ude på iOS. Det er i bund og grund et puzzle-game, hvor din opgave (som et lille sødt tegneserie-spøgelse) er at skræmme så mange mennesker ud af deres huse som muligt. Det sker ved at besætte og aktivere genstande i husene. Fed stil og et hyggeligt lille afbræk, men ikke noget stort spil. Hverken i omfang eller oplevelse. Det tager måske en time at gennemføre. Til syv kroner er det nu et meget fint køb.
Star Wars: Galactic Defense
Tag mekanikkerne fra det fortræffelige Kingdom Rush og tilsæt lidt freemium-irritation i Star Wars-universets rammer, så har du dette nyeste bud på et tower defense-spil. Igen skal man logge ind med Facebook for at gemme på tværs af enheder og dermed sælge sin og sine venners sjæl for for alvor at nyde spillet. Hvis det ikke var for disse uheldige detaljer, ville jeg absolut elske dette bud i strategi-genren. Det virker som et godt spil, men jeg forholder mig skeptisk til freemium-modellen, indtil jeg har brugt mere end en times tid på løjerne. Ligeledes er det kedeligt, at man ikke kan sætte hastigheden på angribere op, så det ender med at blive en smule for langsomt. Måske fint til nybegyndere i genren? Det er gratis at hente til iOS (og ganske sikkert ude senere til Android). Du kan dog sagtens bruge tid på at hente det, hvis du elsker TD-spil.
Lion Pig
Denne her røg ikke med i sidste uge, da jeg ganske enkelt druknede i titler, men nu får den en plads på listen (også fordi det allerede har fået en Halloween-opdatering). Det er måske verdens mest nuttede (og kiksede) platform-helt, vi har med at gøre her. Lion Pig grynter som en gris, brøler som en løve og spiller som en drøm. Det er herlige og helvedes pixelerede platformerier med en rigtig god styring. Du kan vælge pad eller at trykke på højre side af skærmen for at gå mod højre og omvendt, mens et strøg med fingeren i den retning, du vil hoppe, sender det glade misfoster af sted. Det er simpelt, drilskt og vellavet som arcade-platformere var det i firserne. Lion Pig er gratis at hente på Android og koster syv kroner på iDimserne.
Run Sackboy! Run!
Et sidescrollende runner-spil med Sonys maskot i hovedrollen. Så enkelt kan dette spil beskrives. Der er desværre ikke megen kreativitet at spore, hvilket er lidt skuffende, originalspillet taget i betragtning. Til gengæld får vi flot grafik, gennemførte mekanikker og velkendte figurer. Spillet er ude til iOS i denne uge, og er (eller er snart) tilgængelig på både Android og PS Vita. Jeg var fint underholdt, og spillet vokser stadig på mig. Det var dog ikke helt nok til at sikre den en plads som et af de mest spillede mobilspil i denne uge for mit vedkommende. Men du kan roligt hente det, hvis du er til genren eller Sackboy-figurerne.
Secret Files: Sam Peters
Vores heltinde, Sam Peters, er kvindernes svar på Nathan Drake. Hun er til tider lidt smålummer, storsmart og heltemodig, og så elsker hun skattejagt i uudforsket land. Det lærer vi gennem et ganske fornøjeligt point 'n' click-eventyr, der er ude til både PC og iOS, og som selvfølgelig gør sig ganske godt med touch. Flot grafik, godkendt stemmeskuespil samt masser af hovedbrud og puzzles er på menuen. Som når man skal lappe en gummibåd kun ved hjælp af et brændende træ, flaskepost, en sten, en gummistøvle, et skelet og en død krabbe. Savner du genren, kan du roligt tage chancen, selvom det ikke tyder på, at den kvindelige journalists eventyr ryger helt derop at ringe, hvor man sidder i åndeløs spænding og jubler. Kort sagt: en forrygende flot konvertering af et godkendt PC-spil.
Man kan til gengæld lettere juble over ugens tre favoritter (med mindre man hader freemium, hvor Space Wolf gør sig fortjent til et suk). De er dog alle i skrivende stund kun (Opdatering: Jet Run er ude til Android nu) er ude til iOS, til gengæld kan Android ejere endelig nyde...
The Wolf Among Us
... på deres dimser, og det bør de gøre. Den har været ude siden lanceringen på konsoller til iOS, men nu er turen kommet til Android, og er kvaliteten af konverteringen som The Walking Dead, er der intet forgjort i at tjekke den ud. Første del er gratis at hente, og yderligere dele kan købes fra spillet. Telltale Games' fortræffelige og barske fortælling om en række forviste eventyr-figurer, der prøver at leve i den rigtige verden, er mest af alt et lækkert interaktivt eventyr. Og så gør det sig utroligt godt på tablets.
Grey Cubes
Den første på listen over de bedste tre er en klassiker i funklende nye klæder. Her får du i bund og grund Breakout eller Arkanoid, men med 3D-kasser, der ikke kun skal ryddes i et 2D-plan. Jeg havde helt glemt at jeg savnede genren, og da spillets styring sker med en finger i bunden af skærmen (udenfor spilområdet), og spillet kan spilles på både høj- og tværformat, så er der intet at udsætte på den del. Flotte lyseffekter, afslappende musik, masser af power-ups (og -downs) og nogle overraskende og fornyende mekanikker gør, at denne holder længe på min iPad. Om ikke andet indtil alle 60 baner er tæsket igennem.
Space Wolf
Denne skrev jeg om tilbage i uge 39, hvor jeg begyndte at spille løs for første gang. Siden dengang er der røget nogle timer på spilkontoen takket være det turbaserede strategispil, men ikke så mange som forventet. Space Wolf, som er sat i Warhammer 40.000-universet, er veludført og fyldt med gode ideer, og det er en sjov mekanik at man samler, skaber og kombinerer kort for at forbedre ens hold af mariner eller terminators. Men jeg bliver lidt irriteret over den unødvendigt bøvlede jongleren med spillets kort og mekanikker, ligesom jeg ikke helt bryder mig om måden man fordeler ens action-point mellem bevægelse og kamp på (hvorfor kan man ikke skyde til siden?). Jeg vender ganske enkelt tilbage til Hunters 2 igen og igen, da jeg synes at mekanikkerne der er bedre (og så er jeg ikke vild med timere, selvom de her er ganske beskedne).
Et andet aspekt, der trækker gevaldigt ned er sværhedsgraden, eller nærmere at du ikke kommer udenom at skulle betale en del, hvis du vil have en chance. Det er en skam, og selvfølgelig noget, der kan blive justeret med tiden, men som det er nu, må du forvente en betalingsvæg. Alligevel kan jeg let se det æde mange mange timer ud af min fritid på et senere tidspunkt, hvis jeg engang for alvor bliver grebet. Grafikken er nemlig nydelig, inspirationskilden behandles godt, freemium-modellen virker fair i begyndelsen (men ikke meget mere), og det fungerer optimalt med touch. Det er gratis at hente og bestemt ugens mest imponerende spil, med masser af dybde, der let kan slå "de rigtige formaters spil" af pinden... men i denne uge må den selv se sig slået af pinden af noget så simpelt som en forbandet endless runner.
Jet Run: City Defender
Det er som en god popsang: man kan ikke få den ud af hovedet, og man nynner med, selvom man egentlig foragter sangen. Man hører den igen og igen, på trods af at man egentlig har fået nok. Sådan har denne uge været for mig i selskab med Jet Run: City Defender. Om det er det rene arcade-look, den japanske storbystemning, fornemmelsen af at flyve, SHMUP-elementerne, den vanvittigt fængende melodi, de fede og anderledes mekanikker eller de farverige bosskampe, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg er solgt. Her er en freemium-runner, der ikke begrænser din spiltid, og som ikke tvinger dig til indkøb. Jeg forstår ikke hvordan udvikleren vil tjene penge, men de fortjener hver en krone.
Du får her noget, der ligner en typisk endless runner, men du skal meget mere. Du kan nemlig både flyve til højre, venstre, op og ned, mens du kan nuke fjender, skyde atombomber af og samle mønter. Visse fjender må ikke røres, mens andre skal skydes hurtigst muligt Fruit Ninja-style. Som altid gælder det om at komme så langt som muligt, og en række power-ups kan hjælpe dig med det. Hent det og nyn med på de glade synthesizer-toner, mens du redder jorden fra en invasion af aliens. Fnyser du over endnu et "casual"-spil, så ignorer bare denne og sus ind og hent Space Wolf eller fnys videre i bitter stemning. Ellers ses vi på highscore-listen i Jet Run til fest, farver og fart.
Således ender en uge med mobilspil, der mest af alt kan betegnes som fyldt med skuffelser fra ellers kompetente udviklere, hvis det ikke lige var fordi jeg stadig fløjter Jet Runs herlige melodi.