Dansk
Gamereactor
artikler

Final Fantasy-snak med Square Enix

I forbindelse med Final Fantasy-seriens 25 års jubilæum tog vi os en snak med Square Enix for at høre hvor serien er på vej hen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hvad synes og tænker Square Enix selv om Final Fantasy-serien? Hvordan vil de have at den udvikler sig i fremtiden, og hvad synes de er det bedste ved den?

For at få svar på de spørgsmål, har vi snakket med Yoshinori Kitase (Producer), Shinji Hashimoto (Senior Executive Managing Officer), Naoki Yoshida (Producer/Director på Final Fantasy XIV) og Yoshihisa Hashimoto (CTO, Luminous Studio).

Kommer vi nogensinde til at se en tilbagevenden til klassisk fantasy, sort magi, slotte, gamle luftskibe og lignende i hovedserien af Final Fantasy?

Yoshinori Kitase: Stemningen og verdenen til hvert nyt Final Fantasy bygges på sammen med det tema, skaberne vil benytte, når de planlægger spillet. Som vi så med blandt andet Final Fantasy IX og hvad vi lige nu gør med Final Fantasy XIV, så er der altid en chance for at vi vender tilbage til den traditionelle fantasy-stil.

Dette er en annonce:

Det føles ofte som om at Final Fantasy-efterfølgere som X-2 og XIII-2 er mere legesyge og mindre seriøse end hovedspillene i serien. Er det med vilje, og hvad er jeres tanker omkring det?

Yoshinori Kitase: De koncepter, vi sigtede efter med efterfølgerne til Final Fantasy X og XIII, var meget forskellige. Mellem X og X-2 var verdenen allerede blevet reddet, og vi ville fortælle hvad der skete, efter freden havde lagt sig. Af den årsag valgte vi en mere letsindig tone og attitude.

På den anden side, selvom verdenen var blevet reddet fra undergang mellem Final Fantasy XIII og XIII-2, så var der stadig problemer med skæbnens tænder i krystallegenderne, så vi beholdte den seriøse stil og tone fra originalen.

Final Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square Enix
Fra venstre til højre: Yoshinori Kitase, Shinji Hashimoto, Naoki Yoshida og Yoshihisa Hashimoto.
Dette er en annonce:

Overvejer I nogensinde at lave det ultimative remake - Final Fantasy VII? Og hvad skulle der til, for at I ville gå i gang med det?

Yoshinori Kitase: For 15 år siden havde Final Fantasy VII en enorm indflydelse på spilverdenen med den dramatiske historie renderet i fuld 3D-grafik. Det er derfor spillet er så elsket også i dag. Men skulle vi genskabe Final Fantasy VII i dag, ville vi ikke kunne bruge samme teknik som vi gjorde dengang. Vi vil ikke have en simpel opdateret udgave, men føler i stedet at det rette tidspunkt at gøre det på, er når vi som skabere føler at vi kan gøre det på en måde, der giver mening og passer til den nuværende æra.

I dag forventer alle, at Final Fantasy udkommer til både PlayStation 3 og Xbox 360, men har I nogensinde overvejet også at lancere dem på PC, da det er det største format i Europa?

Shinji Hashimoto: Vi er meget bevidste om hvor vigtigt PC-markedet er i Europa, men i øjeblikket er det ikke noget vi overvejer at gøre.

Vi måtte vente længe, måske endda for længe, med at få et Final Fantasy-spil denne generation. Hvad er jeres tanker om den næste generation, vil I forsøge at få spillene hurtigere ud?

Shinji Hashimoto: Der er nogle ting, som formodentlig tager for meget tid, men vores udviklingsmodel med at skabe software af højest mulig kvalitet er stadig den som gælder.

Final Fantasy-spillene til Nintendos konsoller har været adskilt fra hovedserien, men med Wii U tilbyder Nintendo nu et mere kraftfuldt alternativ. Hvad er jeres tanker om fremtidige Final Fantasy-spil til Nintendos format?

Shinji Hashimoto: Vi ser altid på al tilgængelig hardware for vores spil, og vil ikke begrænse til en enkelt, men vi har ikke annonceret noget til Nintendos nye konsol endnu.

Mærker I noget til presset fra konkurrencen i form af de stadigt mere populære vestlige rollespil, og i så fald hvordan?</b<

Yoshinori Kitase: Vi har en unik stil med vores æstetik i udformningen af både figurer og verdener, samt i vores dramatiske præsentation, som adskiller vores titler fra de europæiske og amerikanske titler. Vi har fremhævet vores individualisme og aldrig rigtig set det som "konkurrence". Der er dog mange vestlige spil som har udmærkede systemer for interaktion mellem verdenen og spilleren, og det er noget vi kigger på og ser om vi kan benytte for at forbedre vores egne kreationer.

<b>Hvad er de primære inspirationskilder, når I skaber Final Fantasy-spillene?

Yoshinori Kitase: Inspirationen til de nummererede Final Fantasy-spil kommer virkelig mange steder fra, og varierer med tanke på de forskellige directors, scenario writers og art directors. Nogle gange kan selv et produkts indretning være noget vi ser på med tanke på markedsperspektivet, hvor vi kigger på hvordan markedet ser ud for tiden.

For at tage et eksempel, da Final Fantasy X blev skabt var underholdningsbranchen inde i en stor bølge af fantasy-produkter, hvor Hollywood blandt andet lavede filmene om Ringenes Herre og Harry Potter. Derfor blev Final Fantasy X mere fantasy-inspireret end de mere science fiction-agtige Final Fantasy VII og VIII.

Final Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square Enix

Mange vestlige fans af Final Fantasy er generelt også fans af japansk kultur og japanske spil. Har I nogensinde overvejet at inkludere de japanske stemmer i de vestlige versioner, i stedet for kun at lave dubbede spil?

Yoshinori Kitase: I øjeblikket kan vi ikke gøre det, fordi vi er nødt til at balancere den tilgængelige plads med spillets behov og publikums ønsker. Jeg har dog hørt dette spørgsmål ofte siden Final Fantasy XIII-premieren, og vi kan meget vel gå hen og undersøge mulighederne for at gøre dette, når de tekniske problemer er løst.

Der florerede for nyligt rygter om at Final Fantasy Versus XIII skulle være nedlagt. Er det sandt, og hvis ikke, er det så stadig en PS3-eksklusiv titel?

Shinji Hashimoto: Udviklingen af Versus XIII er stadig i gang.

Har I nogensinde overvejet at inkludere Kinect-støtte i Final Fantasy-spillene, eller lave et Final Fantasy eksklusivt til Kinect?

Yoshinori Kitase: Jeg har personligt spillet en hel del Kinect-titler derhjemme med min familie, såsom sport- og dansespil. Vi har ikke inkluderet denne type funktionalitet i Final Fantasy endnu, af den simple grund at vi ikke har fundet et system, der passer med seriens gameplay. Men det er åbenlyst, at denne type styring ikke bare er en døgnflue.

Final Fantasy-snak med Square Enix

Hvad er statussen for Final Fantasy XIV til PlayStation 3 i øjeblikket? Udkommer det i år, og kan vi regne med at det også følger med til næste generation, som da Final Fantasy XI gik fra PlayStation 2 til Xbox 360?</b>

Naoki Yoshida: Vi fortsætter med omhyggeligt at udvikle Final Fantasy XIV: A Realm Reborn til PlayStation 3 sammen med PC. Lige nu er vi ved at lægge sidste hånd på grafikken til PC-versionen, og derefter begynder vi at finjustere den til PS3. Vi arbejder døgnet rundt for at færdiggøre udviklingen af PS3-versionen, mens vi tester alle aspekter af den for at kunne udgive begge versioner samtidigt.

Hvis der kommer en annoncering af en ny generation konsoller, efter vi har udgivet Final Fantasy XIV til PS3, så vil vi selvfølgelig overveje en version til næste generation.

Er der en chance for at se Final Fantasy XIV til Wii U og/eller Xbox 360?

Naoki Yoshida: Først vil vi fokusere på PS3-lanceringen, og derefter kan vi gå videre til næste skridt. Jeg vil dog ikke afskrive muligheden for at udgive Final Fantasy XIV til flere formater i fremtiden.

Square Enix' opsigtsvækkende Luminous-techdemo bød formegentlig på den mest imponerende grafik, vi har set i år. Kan vi virkelig forvente at Final Fantasy ser så godt ud i næste generation?

Yoshihisa Hashimoto: Eftersom Agni's Philosophy er en tech-demo inspireret af udseendet og stemningen i Final Fantasy-serien, kan vi ikke sige noget om nogen specifik titel. Man kan dog se dette som et glimt af den visuelle kvalitet hos Square Enix' spil i en nær fremtid.

Tak fordi I har taget tiden til at svare på vores spørgsmål. Kan vi runde af med at I fortæller hvad I er mest stolte over ved Final Fantasy-serien?

Yoshinori Kitase: Selv for spil, der plejer at blive beskrevet som successer verden over, så plejer der at være forskelle mellem regionerne. Men Final Fantasy-serien har omtrent det samme antal fans om vi snakker Japan, Europa, Amerika eller Asien. Jeg er vældigt stolt over at vores verdener og historier er så universelle, at de kan røre folk fra så mange lande.

Shinji Hashimoto: Final Fantasy har en stor fanskare verden over. Jeg vil virkeligt gerne takke alle vores fans, og jeg synes det er en ære og et privilegie at være associeret med denne serie, der er så værdsat og støttet af alle.

HQ
Final Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square EnixFinal Fantasy-snak med Square Enix


Indlæser mere indhold