LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      Gamereactor
      artikler

      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      Palle remser små spidsfindigheder op om de største spil, som du måske ikke vidste i forvejen. Måske.

      Abonner på vores nyhedsbrev her!

      * Påkrævet felt
      HQ

      Man går måske rundt og tror, at man ved en hel del om spil og om folkene og firmaerne bag. Det gør de fleste af os hardcore gamere nok også, men alligevel findes der en række underlige, morsomme, og måske også ligegyldige, facts, som man ikke lige kendte.

      Mange af disse fun facts, er ganske fascinerende og fortæller en del om hvordan spilindustrien var i de "gode gamle dage", inden den blev en milliard forretning. Vi har samlet 30, ikke helt almindelige, facts om de spil de fleste af os har spillet eller måske blot har hørt om.

      God fornøjelse.

      01: Assassin's Creed
      Det første Assassin's Creed spil skulle egentlig have været en spin-off af Prince of Persia og det hed da også i starten Prince of Persia: Assassins. Hovedpersonen var en kvindelig snigmorder, som skulle passe på prinsen af Jerusalem. Ubisoft dropped dog idéen, da de følte der var for lidt fokus på prinsen til, at det kunne være et Prince of Persia spil og så blev det til det første Assassin's Creed, en af Ubisofts største og mest succesfulde serier.

      Dette er en annonce:

      02: Grand Theft Auto
      Det originale Grand Theft Auto skulle oprindelig have været et racerspil, men under en spiltest gjorde en fejl i spillet, at en politibil nærmest angreb spillerens bil. Fejlen blev så godt modtaget af testerne, at udviklerne valgte at droppe den oprindelige idé og bygge spillet op omkring politijagter i stedet.

      03: Resident Evil 4
      Der er forskel på den japanske og den amerikanske version af Resident Evil 4. Når Leon bliver dræbt af Mr. Chainsaw, får han i den amerikanske version savet hovedet af, mens han i japanske version får savet noget af hovedet af, så man kan se kraniet og et øjeæble.

      04: Battlefield 1942
      Battlefield 1942 blev skabt af et team på bare 14 personer. Nintendo blev spurgt, om de ville have spillet eksklusivt på Gamecube, men de afslog forslaget, da de ikke havde planer om online multiplayer til deres konsol.

      05: PlayStation 2
      Kan du huske startskærmen på PlayStation 2 med de forskellige tårne og kasser i baggrunden? Disse tårne repræsentere faktisk ens spil; maskinen læser ens memorykort og ud fra hvor mange spil man har spillet, og hvor langt man er kommet i dem, bygges tårnene i baggrunden op.

      Dette er en annonce:
      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      06: Return to Monkey Island
      Det nyeste spil i Monkey Island serien, Return to Monkey Island, udkom den 19. september 2022, som er officiel "International Talk Like a Pirate Day".

      07: Mortal Kombat
      Det originale Mortal Kombat blev udviklet på bare 10 måneder af et team på fire mand. I de første seks måneder havde spillet end ikke et navn. Et års tid efter udgivelsen i spillehallerne, udkom det på en lang række konsoller på Mortal Monday, den 13. september 1993 - og her var udgaverne til Nintendo maskinerne censureret, så de ikke indeholdte de store mængder sprøjtende blod, det der endte med at gå hen og blive spillenes varemærke.

      08: Gears of War 2
      I en flashback scene fra den sidste episode i 10. sæson af tv-serien The Walking Dead, ser man Negan spille Gears of War 2. Det skulle forestille at han spiller multiplayer, men nogle skarpe gamere har spottet, at han rent faktisk spiller Act 2 i kampagnen.

      09: GoldenEye 007
      Over 80% af teamet bag kæmpehittet GoldenEye 007 til Nintendo 64, havde aldrig før arbejdet med udvikling af spil.

      10: Fallout 3
      I Fallout 3 og Fallout: New Vegas kan man finde et våben, som hedder Fat Man. Når våbnet er færdig med at loade, hører man en lille klokke ringe - lyden kommer fra en klokke i Bethesdas kantine.

      11: Dead Space
      For at kunne skabe de grusomme skabninger i det originale Dead Space, studerede udviklerne hos Visceral Games, fotos af trafikofre og de så hundredvis af skrækfilm, for at få idéer til shock-effekterne i spillet.

      12: Ridge Racer
      I loading skærmen på det originale Ridge Racer på PlayStation, kunne man spille et lille Galaxians inspireret minispil - og hvis man nåede at udslette alle fjenderne, åbnede man op for otte ekstra biler inde i spillet.

      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      13: Deus Ex
      I Deus Ex fra år 2000, er der sektioner hvor man ser New Yorks skyline. De to tårne fra World Trade Center mangler dog, men de findes i spillets datafiler. De var blevet fjernet, på grund af mangel på tekstur hukommelse og udviklerne retfærdiggjorde de manglende tårne med, at de var blevet ødelagt af terrorister tidligere i spillets historie. Dette var omkring 1 år før 9/11 terror-angrebene på blandt andet New York.

      14: Madden NFL
      Spilserien Madden NFL er ældre end omkring halvdelen af spillerne i NFL. Madden NFL har i tidens løb været udgivet på mere end 30 forskellige platforme.

      15: Minecraft
      Designet af ansigtet på Creepers i Minecraft, er egentlig et fejlslagent forsøg på at lave en gris, som Markus "Notch" Persson lavede tidligt i spillets udviklingsfase.

      16: Rise of the Tomb Raider
      Hvis du spiller Rise of the Tomb Raider den 14. februar, får du en hemmelig besked i på loading skærmen. Det har ikke noget med Valentins Dag at gøre, men da Lara Croft har fødselsdag den 14. februar, kommer er en "Happy Birthday Lara Croft" besked op, hvor der ellers er hints til spillet.

      17: Mortal Kombat
      Det Mortal Kombat logo vi kender i dag (med dragen i en cirkel) var nærmest ikke blevet til noget, fordi søsteren til skaberen af logoet, mente det lignede en søhest mere end en drage. I starten pegene dragen mod venstre, mens det i det endelige logo, pegede den mod højre.

      18: Lara Croft
      I det oprindelige Tomb Raider blev størrelsen på Lara Crofts bryster lavet ved en fejl, da designer Toby Gard kom til at lave dem 150% større end planlagt i koden. Da han ville rette fejlen, blev han overtalt af de andre designere, til at lade de oppustede bryster blive. Et gæt kunne være, at marketingafdelingen ikke var utilfredse med den beslutning.

      19: Halo
      I Halo kan tallene 030569 ses på Scorpion tanks. Dette tal referere til fødselsdatoen på spillets art director Marcus R. Lehto. Hans initialer kan også ses på Master Chiefs støvler.

      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      20: Space Invaders
      Da Space Invaders udkom i Japan i 1978, løb Japan angiveligt tør for 100 Yen mønter, da langt de fleste lå i Space Invaders spillemaskinerne. I Japan alene, indtjente Space Invaders 600 millioner dollars i løbet af det første år.

      21: Shenmue 2
      Shenmue var en kæmpe serie i Japan. Sammen med udgivelsen af Shenmue 2 til Xbox, kom der en 90 minutters DVD, der samlede op på det første spil fra Sega Dreamcast og serien var så populær, at denne DVD blev vist i de japanske biografer.

      22: Mario porno
      Nintendo ejer rettighederne til to pornofilm, som er baseret på Mario Bros., nemlig Super Hornio Brothers og Super Hornio Brothers 2. Efter filmene var udgivet, købte Nintendo rettighederne for at sikre, at de aldrig skulle blive udgivet igen.

      23: Space Invaders
      Det klassiske Space Invaders var designet sådan, at alle fjenderne bevægede sig med samme hastighed hen ad akærmen. Efterhånden som spilleren ødelagde de enkelte invaders, havde maskinen færre fjender som skulle tegnes på skærmen og kunne derfor tegne de resterende hurtigere. Resultatet var, at de begyndte at bevæge sig hurtigere og hurtigere ned mod spillerens lille rumskib og det endte med at blive en velfungerende spilmekanik.

      24: Driver 3
      I Driver 3 var der en figur iført hawaii skjorte med navnet Timmy Vermicelli. Det var en parodi på Tommy Vercetti fra Grand Theft Auto: Vice City og han havde røde svømmevinger på armene, et hint til det faktum, at helten i Grand Theft Auto ikke kunne svømme.

      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      25: Halo 4
      Komikerne Conan O'Brien og Andy Richter besøgte engang 343 Industries for at optage en sketch til Conan O'Briens show. De blev overtalt til at indtale nogle linjer og de endte med at komme med i Halo 4. I Shutdown missionen er der to "dockworkers" ombord på et rumskib og står man tæt på dem i et par minutter, hører man O'Briens og Richters dialog.

      26: Silent Hill 2
      I horrorspil, spiller lydsiden ofte en stor rolle og det vidste skaberne af Silent Hill 2 naturligvis godt. De vidste også, at gamerne lærte, ud fra baggrundslydene, hvornår der var fare på færde, så de udtænkte et system, så lyde som som skrig, fodtrin, åndedrag og glas der blev smadret, blive afspillet i tilfældig rækkefølge, så spilleren aldrig kunne føle sig sikker på hvornår der ville ske noget.

      27: Dragon Quest
      Dragon Quest serien var engang (og er det måske stadig?) utrolig populær i Japan - faktisk så populær, at nye spil i serien altid blev udgivet i weekenden, da folk ellers ville pjække og melde sig syge, for at spille det nye spil. Der findes i alt 12 spil i hovedserien og et godt stykke over 30 spin-offs i forskellige parallelle serier som Dragon Quest: Monster Battle Road og Dragon Quest Monsters.

      28: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
      I Metal Gear Solid 3: Snake Eater, kan man i starten af kampen mod The End, gemme ens spil, sætte tiden på ens PlayStation 2 en uge frem og vende tilbage til kampen og man vil opdage, at The End er død af alderdom.

      29: Grand Theft Auto 4
      På det officielle artwork med Lola Del Rio for Grand Theft Auto 4, ser det ud som om, at hun har seks fingre; fem fingre og en tommelfinger.

      30 ting, du (måske) ikke vidste om dine spil

      30: Portal
      Portal er baseret på et spillet Narbacular Drop, som var en skoleprojekt skabt af en lille gruppe universitets-studerende. Valve så deres spil og hyrede alle de studerende, som havde været med på projektet og bad dem om at skabe et spil baseret på idéerne fra Narbacular Drop. Resultatet blev Portal.

      Vi håber du har nydt at læse gennem disse til tider kuriøse fun fact om nogle af de mest populære spil derude. Vær opmærksom på, at det naturligvis ikke har været muligt at få alle disse facts tjekket, så vi kan ikke udelukke, at der kan være sneget sig fejl ind i listen her.



      Indlæser mere indhold