Dansk
Gamereactor
artikler

Redaktøren om Ubisoft Forward: "Hvad sker der lige her?"

Ubisoft havde alle forudsætninger for at sammensætte en god fremvisning.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Min lille søn Sigurd sover ikke godt for tiden. Det har I måske mærket, eftersom den der øjeblikkelige dækning af enhver showcase der er placeret efter kl. 22 kræver en mere præcis aftale med min bedre halvdel. Derfor så jeg ikke med, da Ubisoft bød velkommen til hvad der kun kan tolkes som en ret central fremvisning for udgiveren, der efterhånden har et utal af spil i støbeskeen, men jeg så den skam dagen efter.

Derfor beklager jeg at min reaktion kommer lidt sent, men det forhindrer den ikke i at være ret spids. Fordi hva' søren skete der lige her? Én ting er at en PlayStation State of Play-udsendelse kan være lidt tør, eller at en Direct trækker lidt i langdrag, men her taler vi om en Forward, Ubisofts E3-agtige format, og det endte i sidste ende med at blive en af de tørreste kiks, for at sige det mildt.

Lad os dog starte med at slå fast, at skuffelsens volumen afhænger direkte af størrelsen på forventningerne, det er der nogle der har slået fast før, efter jeg udtrykte et behov for at se lidt mere showmanship i Sonys State of Play-udsendelser, men her var Ubisofts manglende takt og tone decideret bizar. Og netop Forwards er som sagt deres store show-format.

Men det er faktisk ikke grunden til at det vi fik var så undervældende. For ulig næsten alle andre store spillere på markedet, måske med undtagelse med Microsoft, så har Ubisoft simpelthen et vadehav af spilafsløringer bag sig, som vi stort set ingenting ved om. At igen og igen løfte sløret for et spil med en CG teaser, ja, det kan være spændende i teorien idet det sker, men det kommer også med et indbygget løfte om at følge op når muligheden byder sig, og det er vel fair nok at forvente at vi kan checke ind hos bare nogle af disse projekter i en... ja, Forward?

Dette er en annonce:

IGN måler 18 spil der er under aktiv udvikling hos Ubisoft, og med undtagelse af The Division: Heartland, så så vi nærmest ikke noget til nogle af dem, og så sandelig ikke til nogle af dem udkommer senere end nærmest næste måned, som er tilfældet med Mario + Rabbids: Sparks of Hope, Skull and Bones og Just Dance 2023. Avatar: Frontiers of Pandora, Beyond Good & Evil 2, Prince of Persia: The Sands of Time Remake, Project Q, The Settlers, Splinter Cell Remake, Massives Star Star Wars-spil, XDefiant, ja sågar et nyt The Crew. Det manglede alt sammen.

Naturligvis kan man ikke få det hele, men det er altså bemærkelsesværdigt at i stedet for at konkretisere nogle af de spil som vi ved eksisterer, men som vi ikke ved noget om, så valgte Ubisoft at afsløre hele tre spil, igen med CG teasere. Så vi kan faktisk tilføje til ovenstående liste, i stedet for at fjerne fra dem. Hele tre Assassin's Creed-spil blev fremvist uden at vi, forbrugerne, fik en klarere idé om hvordan nogle af dem ser ud. Det skulle i stedet være seriens producer, Mark-Alexis Cotês arbejde i interviews efterfølgende, for fremvisningerne selv bød på ingen konkret info. Desuden lader det til at forholde sig sådan, at hverken Codename Red eller Codename Hexe kommer før tidligst i 2024. Så der er vel noget at glæde sig til, eller hvad?

Tag ikke fejl; Sparks of Hope og Skull and Bones er sikkert fine spil, men der er bare en ret specifik periode hvor spil gør sig glimrende i showcase-udsendelser som en Forward. Begge disse er nu blevet fremvist i en sådan grad, at den nye information der dukkede op under Ubisofts egen fane nu virker lidt kedeligt. De er så tæt på en lancering, at nu vil man egentlig bare gerne spille dem selv i stedet. Der er naturligvis masser af undtagelser, men når det gælder de her spil specifikt, så kan jeg på mine egne vegne sige, at de ikke udgør en særlig spændende kerne for en Forward.

Selv ikke det spil de så lod til at tage mere konkret fat på, The Division: Heartland, fik meget mere end et minuts gameplay, og et løfte om beta-tests fremadrettet, og det var ligesom det. Alt det her virkede desuden som en slags optakt til Assassin's Creed, der fik sin helt egen separate sektion, som kun fik showet til at fremstå endnu mere hasteklippet.

Dette er en annonce:

Tænk engang, tænk engang, at hele den her Assassins's Creed "showcase" forløb uden at vise et eneste glimt gameplay - overhovedet. Det gælder desuden for Assassin's Creed Mirage, der angiveligt lander i starten af 2023, og som må, være stabilt nok til at give kunderne en idé om hvordan det egentlig ser ud. Selv her med et spil hvor ambitionsniveauet er skruet godt ned formåede folkene bag ikke at forstå, at det her røgslør er mere irriterende end pirrende. Og i øvrigt; der er officielt åbent for forudbestillinger - på et produkt vi reelt set ikke har set i aktion.

Jeg ved ikke med jer, men jeg synes den her fremvisning var tenderende til pinlig fra en udgiver, der har masser af spændende projekter i støbeskeen.



Indlæser mere indhold