Gamescom 2022, der løb af stablen i forrige uge, var den første af sin slags i tre år, grundet de mange udfordringer med Covid-19. Samtidig var det også den første spilkonference nogensinde for mit vedkommende, hvilket nok gjorde begivenheden endnu mere hektisk. Jeg vil dog vove at påstå, at selv landets mest rutinerede reporter (som jeg gætter på, er Ulla Terkelsen) ville få sved på panden, for udover et tætpakket program bød dagene i Køln også på temperaturer på den gale side af 30 grader.
Den meget løben frem og tilbage på messens gulve førte dog ikke kun til udtrådte sko, men også til en masse sjove oplevelser og ikke mindst muligheden for at se nærmere på en lang række nye og kommende spil. Og det er jo i virkeligheden, hvad det handler om. Så jeg ikke spilde mere tid på mine rejsekvaler (der blandt andet inkluderede en overnatning i München lufthavn), men hoppe direkte til mine betragtninger om nogle af de mange spil, jeg enten selv spillede eller måtte se udviklerne fornøje sig med.
Danske Slipgate Ironworks er snart klar med det Red Alert-inspirerede Tempest Rising. Timingen kunne næsten ikke værre bedre, da vi befinder os midt i en RTS-renæssance, og så er hele koldkrigstemaet desværre også foruroligende relevant. Fra hvad jeg så, virkede spillet kompetent på mange parametre - grafik, troppebevægelse og taktiske muligheder - og det er svært ikke at være begejstret over inklusionen af to fulde kampagner fyldt med mellemsekvenser. Manglen på den klassiske humor fra Command and Conquer-spillene bekymrer dog, ligesom det er svært at se, præcist hvad udvikleren ønsker at bringe til genren - udover endnu et spil.
Udkommer 2023
Narrative kortspil er blevet en hel lille genre på det seneste takket være spil som Inscryption og Thronebreaker: The Witcher Tales. Foretales fra franske Dear Villagers følger i disse spils fodspor men adskiller sig ved, at alle handlinger og interaktioner foregår direkte på bordet ved brug af forskellige kort. Det gælder både, når du kæmper og bevæger dig rundt i spillets verden. På den måde minder spillet næsten mere om et kortbaseret brætspil. Introen var dog en anelse sløv, og selv med venlig assistance fra en flink marketingsmedarbejder havde jeg mere end svært ved at holde styr på de mange kort.
Udkommer 15. september 2022
Et online co-op horror FPS hvor du kun har ét våben, lyder umiddelbart ikke videre spændende. Men i RIPOUT er dit våben (på bedste David Cronenberg-maner) i live, hvilket gør det muligt at tilpasse dit gevær i alskens retninger, alt efter de opgraderinger du finder. Samtidig er de klamme mutanter, som du pløjer ned i dusinvis, også i stand til at genskabe sig selv ved at klaske sig sammen med andre monster eller endda bruger dine egne våben imod dig. Det må siges at være personlig udvikling, der vil noget! Spørgsmålet er om alt denne body horror er nok til at adskille sig fra de mange konkurrenter. Serbiske Pet Project Games får i hvert fald deres sag for.
Udkommer senere i 2022
Focus Entertainment lod os ikke prøve Aliens: Dark Descent. Forståeligt nok, for det holdbaserede taktiske spil tager sandsynligvis en del timer at lære med sine mange mekanikker. Det handler ikke blot om selv at holde hovedet koldt og navigere sit hold på kløgtig vis i kampen mod Xenomorphs (og et par originale fjender) ved at vælge de rigtige våben, placere fælder og forsegle døre. Du skal også sørge for, at dine soldater ikke mister forstanden undervejs og begynder at handle uforudsigeligt. Sikkert spændende nok for genrefans, men udover licensen er det svært at se, hvad spillet gør for at adskille sig fra sine konkurrenter.
Udkommer 2023
Jeg har et svagt punkt for filmen Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby og særligt den sidste scene (spoiler alert!), hvor Will Ferrell og Sashas Baron Cohen afslutter deres ræs til fods i et hæsblæsende kapløb. Stuntfest - World Tour ser ud til at byde på lignende dramatik, da du på et hvilket som helst tidspunkt kan skyde dig ud af din bil og svæve gennem luften. Særligt lovende er det, at udvikleren, fremfor at gøre brug af rubber banding, har skabt baner med risikable genveje, der giver selv de langsomste spillere chancen for at komme tilbage - hvis altså de kan udføre halsbrækkende stunts. Når jeg alligevel har en smule tvivl omkring spillet, skyldes udelukkende, at jeg måtte opleve det fra passagersædet, mens en udvikler tog sig af kørslen.
Udkommer 2023
Det originale Kona fra 2017 var et af de spil, som konstant fristende mig, hver gang jeg scrollede forbi på Xbox Game Pass. Af en eller anden grund kom jeg dog aldrig i gang, men den fejl vil jeg helt sikkert rette op på med Kona II: Brume. Den selvstændige efterfølger til mysteriespillet lader dig endnu engang udforske den canadiske ødemark i første person og byder oven i også på overlevelseselementer, så du aldrig kommer til at få et roligt øjeblik undervejs. Ja, den engelske voice over har den samme overdrevne tone, som fra en filmtrailer i 00'erne, og der er et par rå kanter hist og her, men sjældent har et spil suget mig ind i sit univers så hurtigt.
Udkommer 2023
Læs med inden længe, når jeg afslører mine tre favorittitler fra Gamescom. Vi har også et par dedikerede previews undervejs fra nogle af de mest spændende af konferencens spil, krydret med udviklernes egne kommentarer.