Dansk
Gamereactor
artikler

BrainAdapt - At forstå lyden med hjernen, men føle det med hjertet

Vores skribent har været så heldig at blive inviteret ud til præsentationen af EPOS nye lancering af BrainAdapt, en ny måde hvorpå man oplever vores verden i lyd.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Der er forretning og der er passion. Der er lyd, og der er oplevelser. Og der er mainstream gaming headsets med katteører og blinkende lys nok til at give en epileptiske anfald - og så er der BrainAdapt.

Det lyder jo som en ren salgstale, men jeg er den stakkels uafhængige kilde, der har været så uheldig at blive inviteret ud i to omgange til at tale med EPOS, om deres nye tiltag kaldet BrainAdapt.

BrainAdapt - At forstå lyden med hjernen, men føle det med hjertet
EPOS er skabt af et joint venture mellem Sennheiser og Demant Group, og ejes i dag af Demant Group med hovedkvarter i København. De har videreført bl.a Sennheisers tidligere gaming modeller, men er i dag et high-end brand med egne selvstændige produkter. De bygger på 115 års erfaring i forhold til lyd.

Jeg siger uheldig, fordi det godt nok er svært at kunne virke objektiv når man bliver præsenteret for noget så anderledes. Hvordan skal man tage en helt ny tilgang til at forstå lyd og sætte den ind i en stereotypiske letfordøjelig oversigt, som der jo netop ser ud til at være kendetegnet ved de overskuelige forklaringer på hvorfor headsets og mikrofoner er de andre overlegne. På sin vis er det netop det som BrainAdapt gør op med fra EPOS side. Det er ikke længere et spørgsmål om hvordan man leger med numrene. "Jeg har 10.000 mere ohm end dig så mit headset er bedre". "Mine driver er 10 mm større, så de er helt klart overlegne". eller bare noget så enkelt som "mit batteri varer 300 timer, så jeg er bedre end alle andre". BrainAdapt er hvordan vi forstår lyden, hvordan vi oplever den, og hvordan vi lever lyden. Og det lyder jo ret så hippie-agtigt når vi befinder os i en verden, der typisk prøver at tjene flere penge på at sætte kontrollerbare blinkende lygter på høretelefonerne for at få børn til at plage deres forældre om lige netop det nyeste headset der kan morse i takt med deres mus.

Dette er en annonce:

I et pænt lokale med kaffe og en let morgenanretning vandrede jeg ind til et foredrag som alle andre. Udvalgte fra pressen, nogle mediepersonligheder, the usual suspects. Der var ikke noget udsendt i forvejen, der var ikke lagt noget ud på nettet, og der var ikke større lanceringer på vej. Der var kun os og en præsentation om BrainAdapt.

Jeg havde den samme fornemmelse som da jeg uforvarent var vadet ind til premieren af Matrix tilbage i 90'erne: Det her var noget så forskelligt og drevet af mennesker der rent faktisk brænder for det de laver. Eller, og her med al respekt for de andre i lokalet: Der var en i lokalet der brændte meget kraftigere end nogen af os andre for jagten på god lyd:

Til at starte med kom den vanlige salgspræsentation. Ikke for meget, ikke for lidt, pænt fremstillet osv. Business as usual. Og så blev der sagt: Nu går vi et spadestik dybere. Og ind på scenen (eller rettere hen foran konference bordet) kom Director of Technology, Torben Christiansen.

På mange måder virkede Torben som en helt normal person, og så også sådan ud, men da han begyndte at tale var der to ting man med det samme lagde mærke til:
1) Hans fokus lå bestemt ikke på forretningsmæssige aspekt med hvor meget man kunne tjene på et produkt og han virkede ikke som en mand, der ville lade sig frivilligt begrænse af udgifter i forhold sine idealer om Research og udvikling
2) hans viden var ikke bare begrænset til det rent tekniske men han tog en videnskabelig tilgang til lyd som ville have gjort Stephen Hawkins stolt

Dette er en annonce:

Igennem den næste time var vi udsat for det mest akademisk udlagte foredrag som jeg ikke har oplevet siden mine universitetsdage, blot centreret omkring lyd. Vi blev fortalt om de de forskellige måder lyd blev opfattet på, hvordan lyd kunne ændres, tilpasses og mest af alt hvordan lyd og lydoplevelser ifølge Torben og EPOS skulle ses ikke længere som "the numbers game" men igennem hele oplevelsen af lyden og forståelsen igennem hjernens opfattelse og den måde vi ville få en virkelig verden med lyden, fremfor at læne sig mod en kunstig skabt virkelighed af virtuel lyd. Eller forenklet meget: I stedet for at kunne sætte en pipfugl og en å ind med små lyde og skabe en efterligning af lyd fra virkeligheden, så vil EPOS med sit BrainAdapt simpelthen bare tage lydens virkelighed og genskabe den for brugeren til at kunne være i. Yup, det lyder super spacey, og det er bare min fortolkning af det.

Kort fortalt, så har EPOS med Torben ved roret lavet et enormt bagvedliggende arbejde mht til research og fået deres resultater holdt op mod og igennem universiter og anerkendte akademiske institutioner. Deres samarbejde og videreførelse af hele den legacy fra både Demant koncernen, som der slet ikke er plads til at beskrive her lever igennem de fagfolk som arbejder med lyden i EPOS, for slet ikke at nævne den erfaring og viden de har fået igennem samarbejde med Demant der er verdenskendte for deres høreapparater. Så der helt vildt mange ret heftige videnskabelige forankringspunkter i den tilgang til lyd som EPOS sætter for dagen, og det er ikke bare trukket ud af den blå luft.

BrainAdapt - At forstå lyden med hjernen, men føle det med hjertetBrainAdapt - At forstå lyden med hjernen, men føle det med hjertet
Torben Christiansen har en Masters Degree, DTU. Han har arbejdet for Demant Group i over 20 år og har haft stillinger i Oticon og Sennheiser.

Tilbage til lyden! Den kognitive forståelse af lyd, dvs hvordan hjernen forstår og tolker lyden er essentiel, for vores hjerne er ikke skabt til at forstå kunstig lyd. Dvs igennem BrainAdapt vil EPOS sørge for at vi bruger mindre energi på at tilpasse os den kunstige lyd, eller den digitale afbildning af lyden som vi får igennem vores digitaliserede liv. Men det er ikke bare hjernen alene der skal kæles for; også selve komforten, og det at kunne være parate til at modtage lyden. Det er ikke bare længere lyd i impedans, størrelse og latency, men snarere i en helhed der kan give en de bedst mulige forudsætninger og omgivelser for at være parat til at modtage en oplevelse. Det udmønter sig i f.eks.
komfort så al energi kan bruges på at lytte fremfor at blive afledt af hvor elendigt det sidder på hovedet.

Nu elsker jeg at gå helt i dybden med de her ting, men det tog et spadestik dybere end jeg havde forventet. Efter hvad vi troede var tung og svært fordøjelig præsentation af videnskabelige måleresultater der gav grundlaget for EPOS tiltag endte vi med neural beskrivelse af kognitiv forståelse baseret på de forskellige hjernecentre ... eller noget i den retning. VI befandt os på et Ph.D. niveau i lyd-videnskab (jeg kan ikke huske hvad det hedder...audiologi? Headsettolismus!?!) hvor ... jeg trækker lige vejret.... vi blev præsenteret for neurale forskningsresultater der gav indikationer på hvad forståelsen var i forhold til forskellige scenarier i henhold til aktiveringer og stimuleringer af de forskellige punkter i hjernen samt målinger på det indre ører i forhold til opfattelsen af lyd, den kognitive behandling af lyd samt interpoleringen af lyd ved forskellige eksterne påvirkninger og fokusretning af observerede samtaler ... tror jeg nok. Det var GODTNOK tungt.

Herefter fulgte en efterfølgende fremvisning af EPOS studier og laboratorier hvor jeg så VIRKELIG mange mærkelige ting, som jeg dels ikke må tale om, men nærmere at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal sige om dem - jeg er ikke lydtekniker nok. Dog vil jeg nævne det var min første gang i et dødt rum, dvs et lydstudie der kunne kvæle alle lyde og der var helt lydløst pånær de lyde der blev feed'et ind... Det er virkelig en mærkelig oplevelse ikke at kunne høre noget som helst resonans i sin egen stemme og det blev endnu mere freaky da vi blev bedt om at lukke øjnene og de så afspillede et fly der landede. Jeg sværger, hvis ikke jeg vidste hvor jeg var, ville jeg sige jeg stod i Kastrup Lufthavn på en varm sommerdag.

Men, og det er her mine gode jydske aner kommer ind, der regner ting i kroner og ører, og har svesken på disken: Hvad skal vi så bruge det til? Jo, se, her er det så vi må grave dybere end blot BrainAdapt præsentationen. Fordi en ting er at have en glorificeret powerpoint der bliver hevet ud til udvalgte vildt begejstrede mennesker, der kan sidde i en cirkel og... glæde sig over en smooth, low-flowstreamlinet præsentation i behagelige semifuturistiske omgivelser mens vi bliver fodret med gratis gadgets, caffe latte og økologisk mango. En anden ting er når vi forbrugere sidder derhjemme, i vores små huler, omgivet af måske fejlede livsdrømme, forbigåede forfremmelser og knuste idealer, så skal lortet sgu virke for ellers bliver alle vores indestængte frustrationer lukket ud i en ødelæggende storm mod de producenter der lige har givet os strået der knækker kamelens ryg, dråben der får bægeret til at flyde over... eller headsettet der flyver ud gennem vinduet i et hav af aggressioner.

Så Hvad skal vi bruge det til? Følg med i vores follow-up artikel når vi kigger på hvad BrainAdapt faktisk betyder for 4 udvalgte produkter!

BrainAdapt - At forstå lyden med hjernen, men føle det med hjertet
EPOS BrainAdapt er en sammensætning af innovative og nytænkende technologier der er beregnet til at forbedre ens kognitive præstation, og derigennem forbedre ens kommunikation, give hurtigere reaktionshastighed samt en bedre fordybelse i det man laver med lyden


Indlæser mere indhold