Dansk
Gamereactor
artikler
Assassin's Creed Infinity

Assassin's Creed Infinity - Hvor går turen mon hen?

Vi kommer med tre bud på, hvor Ubisoft kan starte ud med det kommende Assassin's Creed Infinity.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Assassin's Creed har været vidt omkring siden Altaïr hoppede rundt og satte Jerusalem og Damaskus på den anden ende under det Tredje Korstog i 1191. På imponerende vis har serien formået at dække næsten 2000 års moderne historie. Fra det antikke Grækenland over renæssancens Firenze, til Paris under den franske revolution og 1800-tallets London. Geografisk har serien primært holdt til på det europæiske kontinent, men der også været afstikkere til Asien, Nordamerika og Afrika. Senest lagde serien endda vejen forbi vores breddegrader med Assasin's Creed Valhalla sat i vikingetiden.

HQ

Desværre blev vi snydt for et besøg i Danmark, da Ubisoft valgte at fokusere på det nordlige Norge og de britiske øer. Og det er virkelig ærgerligt, for den franske udvikler formår som få andre at skabe smukke og levende virtuelle verdener baseret på grundig historisk research (at det så nogle gange kniber lidt mere med originale mekanikker er en anden historie.)

Med den kommende titel Assassin's Creed Infinity tager serien en så en ny drejning, da der bliver tale om live-service titel, som efter sigende løbende vil få tilført nye områder i forskellige tidsperioder. Ubisoft Montreal og Ubisoft Quebec, som denne gange skal deles om de kreative tøjler, har derfor behov for masser af ideer til nye "settings," og der vil vi gerne være behjælpelige med et par friske forslag.

Assassin's Creed Infinity

Aztekerriget
Sidste år opnåede PlayGround Games stor succes med deres open-world racerspil Forza Horizon 5 sat i Mexicos frodige skove, golde ørkener og charmerende landsbyer. Vi foreslår, at Ubisoft lader sig inspirere, men skruer tiden sådan omtrent et halvt årtusinde tilbage. På det tidspunkt var det aztekiske imperie den dominerende militære og kulturelle magt i det nuværende Mexico, mens at mayaerne sad på store dele af Centralamerika. Det ændrede sig dog alt sammen i 1519, da Hernán Cortés og hans spanske kolonister forlod Cuba og satte sejl mod den Mexicanske Golf. Herefter fulgte to års krigsførelse, hvor Cortés på kløgtig og brutal vis udnyttede splittelse blandt imperiets nationer for til sidst at belejre, ødelægge og genopbygge hovedstaden Tenochtitlan, der blev til Ciudad de México.

Dette er en annonce:

De mellemamerikanske folk var jo kendt for at komme med forudsigelser om fremtiden, og man skulle næsten tro, at de spottet Assassin's Creed på deres kosmiske kalender. De høje pyramider fyldt med skjulte skatte og overraskelser er som skabt til at være Ubisoft-tårne, og vi forestiller hos ligeledes, at Ubisofts designere klapper i hænderne. For hvem ved, hvilke mystiske artefakter og glemt teknologi der gemmer sig i de imponerende bjerglandskaber?

Når det kommer til drama, behøver manuskriptforfatterne ikke engang pynte på historien, for den spanske erobring af Aztekerriget indeholder drama, forræderi og kulturelle sammenstød i næsten overvældende mængder. Man kunne forestille sig, vi undervejs kommer til at møde historisk betydningsfulde og komplekse personer som La Malinche, der assisterede spanierne med oversættelse til mesoamerikanske sprog, kejseren Moctezuma, og selvfølgelig erobreren Cortés selv.

Assassin's Creed Infinity

Kina
Fra Mellemamerika vender vi nu blikket mod Asien. Mange spil er allerede sat i Japan grundet nationens førende position i spilbranchen, så vi føler det kunne være frisk at forsøge sig med Kina - helt bestemt i begyndelsen af Ming-dynastiet (1368-1644). Her havde Kina den største flåde i verden og var samtidigt godt med inden for produktionen af krudt og kugler. Det skal selvfølgelig udnyttes i spillets gameplay, der byder på skibsmissioner, røgbomber og rigeligt med fyrværkeri.

Dette er en annonce:

Serien har allerede lagt vejen forbi Ming-dynastiet med det udmærkede spinoff Assassin's Creed Chronicles: China, hvor man blandt andet skal forsøge at afværge en mongolsk invasion ved den kinesiske mur. Sådanne momenter, tror vi, vil gøre sig endnu bedre i et storstilet AAA-spil, og Ubisoft kunne jo passende skæve til Ghost of Tsushima, hvis de vil have lidt inspiration.

Assassin's Creed Infinity

Konstantinopel
Den sidste idé er en smule anderledes. Siden Assassin's Creed Origins har serien budt på hele nationer, eller i hvert fald regioner, fremfor isolerede bystater. Den udvidede skala er gået hånd i hånd med et større fokus på rollespilselementer og udforskning, men hvorfor ikke bruge Assassin's Creed Infinity til at vende tilbage til seriens rødder - et fokus på labyrintiske byer?

Okay, man kunne nok hurtigt komme med en del indvendinger mod en sådan regression, men ikke desto mindre ville det være forfriskende igen at spille et Assassin's Creed uden kameljagt, karetkørsel eller sejlads. Et spil, hvor alt er inden for gåafstand, så længe man villig man er villig til at tage en afstikker over hustage eller gennem underjordiske tunneler. Og hvor ens næste offer ikke er beskyttet af kilometervis af land og vagter i høje levels, men i stedet af fælder og uforudsigelige bevægelsesmønstre, man skal forsøge at aflæse. Det fungerede i hvert fald glimrende i Assassin's Creed: Revelations, der stort set udelukkende foregik inde bag Konstantinopels ikke helt så ugennemtrængelige mure.

Hovedstaden i det østromerske rige var nemlig faldet til Ottomanerne i 1453, og netop den omskiftelighed, der har præget det nuværende Istanbuls historie, gør det til en glimrende lokation for et kommende Assassin's Creed. Vi forestiller os, historien kunne udspille sig over flere tidsperioder. Så man både oplever byen som kristen bastion og som islamisk kulturcentrum og samtidigt kan se, hvordan teknologi og infrastruktur ændres over tid, mens at religiøse og kulturelle monumenter som Hagia Sofia (stort set) står uberørt. En tumultarisk by med Snigmorder Broderskabet som den eneste konstant.

Assassin's Creed Infinity

Hvor tænker I, at Assassin's Creed-serien bør lægge vejen forbi med Assassin's Creed Infinity? Og har det overhovedet interesse nu, hvor spillet bliver en live-service titel?

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold