Dansk
Gamereactor
artikler
Star Wars: The Old Republic

Bioware og arven fra Star Wars

Bioware er kendt for komplicerede, episke og stemningsfulde rollespil, men de har også ry for at være en udvikler, der lytter til kundernes feedback.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I marts beviste Bioware endnu en gang at de bekymrer sig om deres fans - studiet inviterede repræsentanter fra de guilds, der spiller Star Wars: The Old Republic, på besøg for at tale direkte med udviklerne. Og vi sad med og kunne følge begivenhedernes gang.

Guildmøde. Sted: Austin, Texas

Bioware er et af spilverdens førende og mest vellidte studier. Når sådan en mammut-udvikler kontakter dig personligt og inviterer dig til at tale åbent om styrkerne og svaghederne ved Star Wars: The Old Republic, så overvejer man ikke at takke nej.

Invitationer er blevet sendt ud til de fremmeste guild-ledere og repræsentanter om at høre hvad Bioware har planlagt. Samtidig får guildsene mulighed for at dele deres meninger direkte med de folk, der er ansvarlige for udviklingen af spillet. Hele begivenheden streames også live til hele verden, så afsløringerne kan følges direkte.

Dette er en annonce:

Selvom Texas i marts allerede er tæt på sommertemperaturer, så er salen, vi er samlet i, stor og kølig selv med 150 personer. Bioware-folkene virker afslappede, og efter et par vitser letter stemningen.

Star Wars: The Old Republic

Ved det at de har organiseret en sådan begivenhed, står det klart fra starten at Bioware går op i det her. Udgifterne til fly og hoteller for så stor en gruppe er ikke små. Studiet er oprigtigt interesserede i kundernes tilfredshed, og dette er en mulighed for at skabe en direkte forbindelse til kernen af deres fanbase og omgå alle mellemmændene.

Bioware lytter nøje til al kritikken, de modtager - udviklerne skriver jævnligt ideer fra de besøgende ned, og kan ideen lade sig gøre, ender den i spillet.

Dette er en annonce:

Lead designer James Ohlen er den første til at tage ordet, og han lægger ud med at dele nogle brede tal for The Old Republics succes. To millioner solgte spil, fire millioner skabte figurer, den gennemsnitlige daglige spilsession varer fem timer... Det er store tal, der virker overvældende, men det er også meningen: det er tørre statistikker, der skaber "os"-båndet mellem udvikler og spillere.

Efter at have luftet de foreløbige resultater, går Bioware videre til fremtiden, og da publikum bryder ud i jubel over en video, der fremviser Legacy-opdateringen, udslettes den sidste splittelse mellem skabere og publikum.

Arven

Star Wars: The Old Republic

En essentiel del af Star Wars er, at hovedpersonerne kender hinanden eller endda er direkte i familie. Fra udviklingens start har Bioware brygget på et system, der skulle tillade stærkere forhold - både mellem venner og fjender. Dette Legacy-system blev ikke færdigt i tide til udgivelsen af The Old Republic, men ventetiden er ikke uendelig.

Legacy-opdateringen lader figurerne udvikle sig som del af en større helhed. Figurerne kan nu ikke bare være familie såsom fader og søn, men også bedste venner, blodfjender, ægtefæller og så videre.

Indtil videre der det kun dine egne figurer, der kan være hinandens BFF, men Bioware kigger aktivt på måder, hvor de kan lade figurer fra forskellige spillere havde disse forhold. Chefforfatter Daniel Erickson er inkarneret rollespiller, og han er spændt på de muligheder Legacy-systemet giver til spillernes selvopfundne historier.

Fra et rent spilmekanisk synspunkt har Legacy nogle interessante tricks med sig. Figurer, der når level 50, får adgang til en særlig klasseevne som dine andre figurer kan bruge. For eksempel: når din Sith warrior har nået level 50, får den anden figur, en svækling af en smugler, mulighed for i heroiske øjeblikke at bruge Kraften og kvæle sine fjender som en Sith ville gøre.

Denne tilføjelse ændrer ikke meget ved begivenhedernes balance, men det udbygger og giver farve til scenerne, især for dem der er interesserede i deres figurers historie.

Det nye FlashPoint

Star Wars: The Old Republic

Selvom Legacy er kernen af 1.2-opdateringen, stopper tilføjelserne ikke her. Pakken indeholder også en helt ny FlashPoint-mission, Lost Island, der afslutter det tidligere påbegyndte Rise of the Rakghouls-plot.

Ifølge udviklerne stiller denne nye instance krav til spillernes styrker og evner, og den påstand er ikke overdrevet - vores erfarne hold fik slemme klø på deres første tur. Efter nogle justeringer formåede vi at nå frem til den anden boss, men igen blev vi taget med bukserne nede af udfordringen.

Savner man udfordring fra den normale sværhedsgrad, tilføjer opdateringen også den nye Nightmare-sværhedsgrad. Nightmare vil også blive tilføjet til tidligere missioner, hvilket vil fornøje spillere på udkig efter hårdere udfordringer. Fans af de større Operation-missioner kan også se frem til noget særligt. Explosive Conflict bidrager med en ny mission, der skalerer til 8 eller 16 deltagere, og er en temmelig stor mundfuld.

Det nye PvP

Star Wars: The Old Republic

For PvP-orienterede spiller er der den nye og strategisk interessante Novare Coast-slagmark. I stedet for bare at tæske hinanden skal spillerne slås om kontrollen over kystartilleri, og slaget er ganske hårdt. Jeg er normalt ikke så stor fan af PvP, men Novare Coasts strategiske natur formåede at tiltale mig med sin King of the Hill-mentalitet.

Bioware erkender åbent, at de trådte forkert med designet af Ilum-slagmarken, og planlægger et redesign. Studiet lover også at forbedre alle PvP-mekanikkerne og gør en reel indsats for at udrydde alle smuthullerne og straffe de spillere, der opfører sig grotesk.

Den personliggjorte galakse

Star Wars: The Old Republic

Det er let at konkludere, at Legacy-opdateringen har noget for enhver, men det handler ikke kun om de store forandringer. Patchen tilføjer også en stor mængde ting, hvis mængde af detaljer gør det til svimlende læsestof. Farvekoordinering af rustning, stat-bonusser for at bestikke partnere, særlige items fra Legacy-systemet, væsentligt forbedrede guild-værktøjer såsom guild-banker og guild-kalendere, ekstra indhold til varefremstilling, salg af indhold til dit rumskib, og vigtigst af alt - en modificerbar brugergrænseflade.

Ja. Legacy-opdateringen lader spillerne justere position og størrelse på vinduerne på skærmen. Og det var ærlig talt på tide.

Alt i alt har det første Star Wars: The Old Republic guild-møde givet os nyt håb. Bioware lytter tydeligvis til feedback fra fansene, og vil gøre sit bedste for at råde bod på de defekter og deciderede smuthuller, brugerne har rapporteret. De teasede yderligere indhold fra kommende opdateringer, hvilket styrker vores tillid til spillets fremtid.

Star Wars: The Old Republic er et af de bedste MMORPG'er lige nu, og dets udviklere er blandt de bedste i branchen. Disse fortsatte opdateringer og høje produktionsværdier antyder, at det kun vil blive bedre med tiden.

Relaterede tekster

Star Wars: The Old RepublicScore

Star Wars: The Old Republic

ANMELDELSE. Skrevet af Oskar Nyström - GR SE

Oskar har brugt hver eneste vågne time i selskab med Biowares storsatsning. Kan Star Wars: The Old Republic vælte World of Warcraft af tronen eller skal vi glemme sammenligningen?



Indlæser mere indhold