Dansk
Gamereactor
artikler
Resident Evil 4

Fem ønsker til et remake af Resident Evil 4

Rygterne svirrer om et remake af Resident Evil 4. Her er vores fem ønsker til et remake af det elskede survival-horror spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Spillet, du har gennemført 30 gange, men stadig bliver ved med at komme tilbage til. Spillet, som er udgivet på alle tænkelige maskiner, inklusive din toaster. Resident Evil 4 er et legendarisk spil, og der har aldrig været tvivl om, at et remake af spillet på moderne hardware vil være en nem pengesæk for Capcom. Der har gennem længere tid gået rygter om netop sådan et remake af Resident Evil 4, og de er svære ikke at tro på, når man tager i betragtning, hvor stor succes Capcom har haft med deres remakes af Resident Evil 2 og 3. Men på grund af dé spils alder har det altid været oplagt med omfattende remakes af dem, hvorimod RE4 stadig langt hen ad vejen føles som et moderne spil.

Behøver Resident Evil 4 virkelig et remake? Næh, egentlig ikke. Det er stadig pænt, og nu er der efter lang ventetid endelig blevet frigivet en mod på PC, der genskaber alle spillets teksturer. Det er stadig skidesjovt - og kan endda nu spilles i VR, hvis man har det fornødne udstyr. Det er stadig vidunderligt struktureret som få andre spil. Netop med et spil som RE4, som mange betragter som "perfekt", har et remake næsten automatisk større chance for at skade det oprindelige, elskede spil end at forbedre det. Men selv for en diamand af et spil som RE4, er der plads til lidt tilslibning. Her kommer vores fem ønsker til remaket af Leon S. Kennedys hæsblæsende mission i den spanske provins:

Redesignet kampsystem

Det første spørgsmål, Capcom har måttet drøfte ved påbegyndelsen af remaket, må unægteligt have været: Ændrer vi spillets kampsystem, eller lader vi det være, som det er? Den nemme løsning er ikke at gøre det - da spillets kampsystem i store træk stadig holder ganske glimrende op - og fokusere mere på grafiske forbedringer. Dermed bliver det et mere forsigtigt og sikkert remake, som ikke har lige så stort potentiale til at slå fejl.

Resident Evil 4
Dette er en annonce:

Men man kan også tænke stort. For mig at se er der én måde at lave et simpelt, men alligevel totalt gennemgribende redesign af kampsystemet: Giv Leon muligheden for at skyde, mens han bevæger sig. Noget af charmen ved RE4 har altid været, at man bliver nødt til at stoppe helt op for at tage sigte. Selvom det i dag føles en smule arkaisk og altid har virket utroværdigt, så tilfører det unægteligt gameplayet strategisk dybde, i og med at man hele tiden klaustrofobisk skal holde øje med alle retninger og overveje, om man har mulighed for at stoppe op og skyde.
Men at give Leon denne her øgede mobilitet uden også at opgradere fjenderne, ville gøre spillet til en absolut walk in the park. Derfor ville sådan en ændring kræve, at fjenderne ligeledes bliver hurtigere, fx ved at få tilført 50 eller 100 % øget bevægelighed. Og dette ville unægteligt kalde på yderligere en ændring: Større kamparenaer. Hvis både Leon og fjenderne pludselig kan sprinte, bliver spillets omgivelser simpelthen for små og trange.

Det er lidt vildt at tænke på, at sådan en lille ændring kan nødvendiggøre så omfattende et remake af spillet, men vi ved, at Capcom har ressourcerne og talentet til det - og det vil få spillet til at føles mere friskt, end nogen grafiske forbedringer nogensinde kan håbe på at gøre det.

Redesignede bosskampe

Med et redesignet kampsystem kommer redesignede bosskampe helt af sig selv, men selv hvis Capcom vælger ikke at modificere kampsystemet, så håber jeg, at de vil tage et kritisk blik på spillets bosskampe. Jeg overvejede faktisk først at kalde dette afsnit "Redesignet Krauser bosskamp", da den bosskamp efter min mening er utrolig malplaceret i originalspillet. Den er et kikset misk-mask af skud- og knivkamp, QTEs, snige-sektioner og gådeløsning - alt imens Krauser og Leon udveksler tåkrummende one-liners henover sandblæste ruiner. Jeg er 100 procent tilhænger af ideen om en bosskamp mod Krauser, men der er ingen tvivl om, at Krauser-kampen i sin oprindelige form hellere må udgå helt, hvis den ikke får et redesign. Jeg har nemlig også altid følt - og mistænkt på andre spilleres vegne - at netop dén kamp bidrager til den ret udbredte følelse af, at øen - spillets tredje og sidste del - trækker i langdrag og ikke er helt så engagerende som spillets to øvrige dele, landsbyen og slottet.

Dette er en annonce:
Resident Evil 4

Der skal uden tvivl gøres noget ved Krauser, men ved nærmere eftertanke slog det mig, at spillets øvrige bosser efter moderne standarder heller ikke ligefrem er vanvittigt engagerende, omend de er langt mindre problematiske end førnævnte. Mange bosskampe bunder i simpelt gameplay, der kan opsummeres således: Sigt og skyd, flyt dig lidt, gentag. Med remaket er der - redesignet kampsystem eller ej - mulighed at give bosserne mere kompleks adfærd og angrebsmønstre, der stiller større strategiske krav til spilleren. Og giv os for fanden nu en lidt mere udfordrende og mindeværdig sidsteboss end den version af Sadler, vi har, som man hurtigt kan vinke farvel til med en RPG i kufferten.

Omskrevet historie

Intet Resident Evil er noget literært mesterværk, og det inkluderer altså også Resident Evil 4, hvis historie tager sig ud som en B-film af den billige skuffe. Selv originalspillets instruktør, Shinji Mikami, har for nyligt udtalt, at han håber remaket vil benytte muligheden for at forbedre historien. Men i og for sig har jeg aldrig haft noget problem med Resident Evil 4s dialog. Hvorimod dialogen i de nyeste førstepersons Resident Evil-spil for mig er tåkrummende og utroværdig i sådan en grad, at den påvirker spiloplevelsen negativt, så har RE4s "campy" dialog på en eller anden syret måde altid passet godt til spillet og måske endda tilført det lidt charme.
Når det er sagt, har jeg absolut intet problem med, hvis Capcom beslutter at tage manuskriptet og gå tilbage til tegnebrættet - så længe de ikke tager sig selv for seriøst og forsøger at gøre historien til noget, den ikke har format til. Én ting ser jeg dog virkelig gerne, at de moderniserer: Karakteren Ashley. Præsidentens datter, den unge, blonde pige, der koste hvad det vil skal reddes af vores perfekte actionhelt. Plottet - at præsidentens datter er blevet kidnappet og skal reddes - er et fint udgangspunkt, men det oprindelige spil lader dette præmis definere Ashley og gør aldrig rigtig mere ud af hende. Hvorimod karakteren Ada sætter sin egen dagsorden og har sine egne mål og skjulte motiver, så forbliver Ashley det stereotypiske "damsell in distress", der selvfølgelig også hurtigt forelsker sig i sin frelser.

At hun er et "damsel" kommer også til udtryk fra et gameplay-mæssigt synspunkt. I store dele af spillet skal man nemlig som Leon beskytte Ashley via to kommandoer, der dikterer om hun skal stå stille eller følge i hælene på en for at undgå fjender. Ikke nok med at det giver hende diskrimerende lidt agens, så er det anstrengende i en sådan grad, at man faktisk jubler, når Ashley bliver taget til fange, og man igen er på egen hånd som Leon.

Resident Evil 4

Jeg må dog også give spillet credit, for når jeg siger, at Ashley har diskrimerende lidt agens, så er det faktisk ikke helt sandt. Der er nemlig én undtagelse i spillet; en kort sektion, hvor man spiller som Ashley og skal igennem en uhyggelig, mørk kælder med levende ridderstatuer. Det, at Ashley ikke har nogen våben, gør, at man som spiller føler sig utrolig skrøbelig og udsat, og det tilfører spillet et skud horror, der når man spiller som Leon alt for ofte bliver undertrykt af hans talenter for vold. Måske er løsningen derfor at indføre flere af disse små afbræk som Ashley (måske endda et, hvor det rent faktisk er hende, der redder Leon!?), og hvis ikke, så giv hende da som minimum en pistol at forsvare sig med, ligesom Ellie får det i The Last of Us, i stedet for at skulle lege gemmeleg i hele spillet. Uanset hvad, så vil jeg se Ashley tage sine egne beslutninger og assistere Leon i stedet for at være en evig klods om benene på ham.

Quality of life-forbedringer og færre QTEs

Jovist er mange af spillets quick time events ret badass, men ikke desto mindre føles de her i 2022 lidt som en barneleg, når man fx sidder og hamrer løs på en knap, mens Leon sprinter fra en rullende kampesten, klar til at trykke på to knapper samtidigt (bliver det mon A+B eller A+X!? Spændingen stiger!), så han springer til side i stedet for at blive knust. Jeg vil klart foretrække, at spillets QTEs i remaket på en eller anden måde bliver erstattet med aktivt gameplay, og hvis det ikke kan lade sig gøre, bliver skåret ned på eller simpelthen bare passivt integreret i spillets cutscenes.

Hvad angår QoL-forbedringer, så er der et utroligt nemt fix, der automatisk vil gøre spillet langt mere attraktivt: Evnen til at skifte mellem våben via et våbenhjul. Seriøst, det går simpelthen ikke længere, at man skal ind på hovedmenuen - og dermed sætte spillet på pause - hver eneste gang man skal skifte våben, hvilket man nærmest hele tiden skal. Giv os som minimum mulighed for at skifte hurtigt mellem to våben på en bestemt knap, og lad os tilgå alle våben via et våbenhjul.

Når vi er ved knapper, kunne en anden tiltrængt QoL-forbedring være evnen til at anvende consumables - helende genstande og grenader - via faste knapper, så man, igen, ikke er nødt til at sætte spillet på pause hver gang, man skal bruge sådan en.
Sidst men ikke mindst ser jeg gerne, at nogle af spillets mange loading screens (ofte igangsat af døre) forsvinder, så man kan tilgå store dele af områderne frit og uden afbrydelser.

Tilføj co-op

Meget kan man sige om RE4s opfølger, Resident Evil 5, men spillet er stadig den dag i dag et af de bedste eksempler på et sjovt og medrivende co-op spil. Med en omskrevet historie i RE4 ser jeg intet stå i vejen for et helt nyt handlingsforløb, hvor Leon og Ada samarbejder fra start til slut, og to spillere dermed har hver sin karakter at styre. Og hvis ikke, så lad co-op versionen udspille sig som et alternativt handlingsforløb til singleplayeren, hvor Leon er på egen hånd, og Ada går sine egne veje.

Co-op vil jovist yderligere undergrave den smule horror, som RE4 i sig selv allerede kæmper med at bevare, men lad os være ærlige: RE4 har altid først og fremmest været et action-spil, og at kunne nyde dets fantastiske actionsekvenser sammen med en anden spiller vil give det endnu mere genspilningsvædi, end det allerede har.

Det var så vores fem ønsker til et remake af RE4. Det bliver spændende at se, hvad Capcom finder på. Nu er det din tur til at fortælle os, hvad du ønsker af et RE4 remake. Håber du på et vovet et af slagsen, hvor fx kampsystemet får et redesign, eller er din indstilling til selve spillet "niks pille" og ønsker således udelukkende grafiske forbedringer? Giv lyd i kommentarsektionen forneden.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold