Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
Horizon Forbidden West

7 ting vi lærte om Horizon Forbidden West

Vi fik for nylig mulighed for at snakke med Guerilla om deres længe ventede fortsættelse. Her er hvad, vi lærte.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det er efterhånden fem år siden vi først blev introduceret for det udstødte Nora-medlem, Aloy, og fulgte hende på en rejse af de helt store. En rejse der gav hende forståelse for fortiden og indsigt i hendes verdens skrøbelige fremtid. Efter et smut til det iskolde The Cut i Frozen Wilds, er det snart tid til det næste kapitel i Aloys historie, og derfor havde Sony inviteret til et større roundtable, hvor syv europæiske spilskribenter inkl. undertegnede havde muligheden for at spørge ind til den story trailer, som blev frigivet for et par dage siden.

Modsat 1-1-interviews bliver roundtable-formatet hurtigt en kende rodet, da en egentlig samtale erstattes af spørgsmål i øst og vest. Med det sagt var senior writer Annie Kitain og narrative director Benjamin McCaw heldigvis veloplagte og formåede på eksemplarisk vis at navigere i den brogede strøm af spørgsmål og kaste mere lys over mange af de ting, vi blev introduceret for i traileren. Herunder er hvad vi lærte.

Horizon Forbidden West
Dette er en annonce:
Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

En mere moden Aloy som dog (heldigvis) har mere at lære:
Ligesom tilfældet var med Zero Dawn, er Forbidden West Aloys historie. Det er en direkte fortsættelse, så hun er et helt andet sted, end i starten af det første spil. "Nu kender hun til Elisabeth og føler et pres for at leve op til hendes eksempel", siger Annie Kitain. Det gør sig for eksempel gældende i forhold til den mystiske røde plage, som hun ved er et symptom på den svækkede biosfære og er på en mission for at stoppe. En mission der, rigtigt gættet, tager hende til regionen Forbidden West. Selvom hun både mentalt og fysisk har bevæget sig langt, har hun heldigvis for os endnu meget at lære om sig selv og den nye del af verdenen, hun betræder i fortsættelsen, forsikrer Benjamin McCaw: "I det første spil opdagede hun dybe hemmeligheder om både den gamle verden og hendes ophav. I regionen Forbidden West har hun ikke opdaget alle hemmeligheder om hverken verden eller det, der er mere personligt for hende, så forvent at se mere til det i det nye spil".

Større fokus på venner - nye som gamle:
Erend og Varl fra det første spil følger med Aloy på hendes rejse til the Forbidden West og har ifølge Annie Kitain "en meget stærk rolle i historien". Et af holdets store fokuspunkter er at sørge for, at hun har tid til at udvikle sine forhold med de andre karakterer. Det gælder for Varl og Erend og også nogle af de nye ansigter, der dukker op i traileren. En af dem, Alva, er medlem af en mystisk ny stamme, som vi endnu ikke ved noget om.

På trods af det større fokus på sidekarakterer, skal vi dog ikke forvente at gå en mil i andre mokkasiner end Aloys, for som Ben McCaw siger: "Aloy er den eneste spilbare karakter. Det vil jeg sikre mig er klart"

Dette er en annonce:
Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

Aloy møder nye stammer på sin rejse - både fredelige og krigeriske:
Horizon Zero Dawns historie balancerede stammepolitik med de større bagvedliggende mysterier, og den balancegang lader til at fortsætte. I Forbidden West møder Aloy de fredelige landmænd, Utaru, som har problemer med den førnævnte røde plage. Det store fokus lader dog til at være på Tenakth. En krigerisk stamme opdelt i tre klaner med en fjerde, anført af en af spillets antagonister, Regalla, lurende i skyggerne. Benjamin McCaw fortæller, at Tenakth i øvrigt har kæmpet meget mod det første spils Carja-stamme - og oftest har vundet. Og apropos det første spils stammer, så bekræfter Annie Kitain og Benjamin McCaw, at både Carja og Oseram vender tilbage.

Når Aloy besøger de forskellige stammers samfund, burde disse i øvrigt fremstå meget mere overbevisende, siger Benjamin McCaw. Et af Guerillas store fokuspunkter har nemlig været at gøre npc'ernes adfærd mere troværdig blandt andet gennem forbedrede animationer. Dette er et led i at skabe en åben verden, der overordnet set er mere troværdig.

Større end det første spil, selvom det ikke var et mål i sig selv:
"Jeg tror Forbidden West er "somewhat larger" end det første spil, men det var ikke et mål for os", fortæller Benjamin McCaw. Han fortsætter: "Vi lyttede til feedback fra fans, anmeldere og os selv. Der var nogle ting, vi vidste, vi ville have. Vi ville have flere ærefrygtindgydende maskiner, naturskønne omgivelser, et nyt kapitel i Aloys historie, der er lige så fængende som det første og nye stammer. Vi havde også specifikke ting som bedre kampe mod mennesker og mere dybde i sidemissioner og forhold til npc'er.

Endnu mere fokus på episke kampe og set pieces:
En af de absolut bedste ting ved Horizon Zero Dawn var de intense dueller mod de enorme maskiner, der hersker på jorden, og det lyder som om, at Guerilla lægger endnu flere chips på dette felt. "En ting vi virkelig gerne ville have i Forbidden West er disse episke kampe mod maskiner, bosskampe og set pieces gennem historien", siger Annie Kitain og nævner kampen mod slangemaskinen Slitherfang som eksempel. Mere specifikt bliver det ikke, men Benjamin McCaw slutter dog af med at sige dette om spillets bosser: "Jeg tror I vil blive glade".

Det var aldrig intentionen, at det første spil skulle stå for sig selv:
"Det var aldrig vores vision, at det første spil skulle stå alene", siger Benjamin McCaw. "Med det sagt kunne vi aldrig have forudset Zero Dawns succes. Vi vidste selvfølgelig ikke, at vi ville få lov at lave en efterfølger, men vi havde på en måde planlagt det næste kapitel. Kernen var at udvikle Aloy og finde nye udfordringer til hende - ikke kun fysiske men også interpersonelle".

Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

Du starter med en ren tavle:
Når du starter Horizon Forbidden West op, er tavlen ren - uanset om du har save data fra det første spil liggende eller ej. Da det første spil ikke bød på nogle afgørende valg, giver det meget fin mening, men der er, ifølge Annie Kitain, også en historiemæssig grund til det. Nye genstande som glideren og grappling hook'en er heller ikke noget, Aloy starter med, men introduceres i stedet i løbet af historien. Lad os håbe, at vi får fingre i især glideren før snarere end senere.

Med en ren tavle ville det næsten være synd ikke at introducere et nyt skill tree til Aloy, og Benjamin McCaw bekræfter da heldigvis også, at netop dette er helt nyt.

Selvom den nye story trailer og interviewet kastede mere lys over især historien, er der stadig meget, vi ikke ved om Horizon Forbidden West. Hvilke hemmeligheder er det, Aloy endnu ikke har opdaget, hvad er Sylens' plan helt præcist og hvilke genstande får vi ellers mulighed for at lege med. Heldigvis skal vi ikke vente længere end den 18. februar med at få svarene.

HQ

Relaterede tekster

Horizon Forbidden WestScore

Horizon Forbidden West

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Guerilla Games holder kursen og leverer en opfølger efter bogen på den bedst tænkelige måde.



Indlæser mere indhold