Dansk
Gamereactor
artikler

Har fysiske spil stadig en fremtid?

Det har aldrig været nemmere at fylde harddisken med digitale spil. Men betyder det samtidigt et farvel til plastikæsker og manualer? Sammen med indehaveren af en retrobutik ser vi nærmere på fremtidsudsigterne for fysiske spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Et nyt år er over os, og den søde juletid bød forhåbentlig - udover et par ekstra kilo på sidebenene - også på en række gode gaver i form af spændende og underholdende spil. Traditionelt set har juletiden nemlig været højsæson i spilbranchen, og selvom det utvivlsomt også var tilfældet i år, så var det nok næppe PlayStation-spil, der gav julemanden rygproblemer.

Salget af fysiske spil har i de sidste par år været dalende, som flere og flere har omfavnet de mange muligheder for at downloade spil. Hen over hele juleperioden har flere digitale butikssider kørt massive udsalg, og for mange af os består vores spilsamlinger nu primært af lange, næsten uoverkommelige lister på Steam og andre platforme. Utvivlsomt er tendensen god for reolpladsen, men hvad har det af effekt på salget af de fysiske spil?

Har fysiske spil stadig en fremtid?
På PC har digitale spil nærmest fuldstændigt erobret markedet.

Umiddelbart er dette spørgsmål ikke helt lige til at besvare. Salgstal er ikke som i filmbranchen let tilgængelige, ja, faktisk hemmeligholdes de ofte, som var der tale om opskriften på Coca Cola. Det erfarede jeg også i forbindelse med denne artikel, hvor jeg kontaktede Elgiganten og Coolshop for kommentarer og blev mødt af henholdsvis undskyldninger om juletravlhed og, i det sidstnævnte tilfælde, larmende tavshed. Forhandlere og spiludviklere plejer ellers at være yderst snaksaglige, når de slår salgsrekorder eller oplever kommercielt gunstige vinde. Så mon ikke vi kan tolke de manglende svar som en ufrivillig indrømmelse af, at salget har været stødt dalende de seneste år? Det var i hvert fald tilfældet for spilkæden GameStop, der tilbage i 2020 lukkede samtlige butikker i Norden efter flere år med svigtende omsætning.

Dette er en annonce:

Ser man på de tal og estimater, der rent faktisk er tilgængelige, bliver det tydeligt, hvor hurtigt udviklingen har fundet sted. Den digitale revolution har været længe undervejs - særligt på PC - men det er først i den forrige generation, at balancen mellem fysiske og digitale spil for alvor er skiftet. Brancheanalytikeren Daniel Ahmad skrev forrige år, at hvor mellem 5-10% af alle spilkøb til konsol var digitale omkring lanceringen af PS4 og Xbox One i 2013, så udgjorde digitale spil mere end halvdelen af det samlede spilsalg (endda ekskluderet DLC og mikrotransaktioner) ved begyndelsen af den nuværende konsolgeneration. Og tæller vi PC-spil med, må den digitale andel antages at være langt højere; eksempelvis har den prominente japanske udvikler Capcom meldt ud, at mere end 80% af deres salg er digitale.

Årsagerne til den digitale vækst er mange. Udbredelsen af hurtigere internet gør det nemmere at downloade spil. Med lukningen af flere specialforretninger sælger nu kun de færreste fysiske forretninger spil, og ofte til en høj pris. Og anskaffer du dig alligevel spillet på en disk, skal det stadig opdateres og installeres - selv på konsol. Tendensen må derfor antages at forsætte fremover, særligt nu, hvor både Microsoft og Sony har lanceret versioner af deres konsoller helt uden diskdrev.

Har fysiske spil stadig en fremtid?
Xbox Series S har intet disc drev, men kan til gængæld tilgå spil på Microsoft Store og ikke mindst Xbox Game Pass.

Lyder dette en kende dystert, så bare rolig: Der er håb endnu! Filmbranchen og musikindustrien domineres i endnu højere grad af digital distribution, og her virker det til, at de fysiske medier har fundet deres egen lille profitable niche. Uden at træde audiofile over tæerne, så illustrerer vinylpladens bemærkelsesværdige comeback også tydeligvis, at der er et købestærkt marked for fysiske medier i høj kvalitet med en flot indpakning - særligt når nostalgien også begynder at spille ind.

Dette er en annonce:

Det sidste kender Mads Jacobsen en del til. Fra sin butik Nintendopusheren med adresse i det indre København sælger han hver dage både nye- og gamle spil, og vi har sat ham i stævne for at komme med et supplerende perspektiv på de fysiske spil og deres fremtidsudsigter. For selvom fremtiden nok bliver digital, så skal man ikke underkende den store interesse, der stadig eksisterer for fysiske spil.

GR: Har du oplevet en stigende interesse for retrospil?

MJ: Da jeg begyndte at interessere mig for gamle spil for syv, otte år siden efterhånden, ramte jeg ligesom en bølge, eller var med på en bølge, der bare er steget lige siden. Interessen for gamle spil, tror jeg, kommer lidt af, at folk bliver nostalgiske i takt med, at de bliver voksne. De mindes deres barndom og finder ud af, at selvom den er forbi, kan man faktisk godt generhverve sig den igen. I den tid, hvor jeg har solgt spil, er der flere og flere, der er begyndt at interesse sig for de klassiske titler.

Er der sket en vækst for en specifik platform?

MJ: Game Boys har altid været noget af det mest populære. De klassiske Game Boys - Game Boy Color og Game Boy Classic. Og så synes jeg også, man kan se, hvilken aldersgruppe, der er blevet voksne og er begyndt at interessere sig for ældre spil. Sådan noget som Nintendo DS og Game Boy Advance er begyndt at blive noget, hvor folk kommer ned og siger, 'ej, det havde jeg, da jeg var barn.' Så Game Boy Advance er på vej frem nu, kan jeg mærke. For dem, der voksede op med konsollen, er blevet nostalgiske.

Har fysiske spil stadig en fremtid?
Nostalgien (der også udmønter sig i en interesse for mikrokonsoller) kan måske være med til at holde de fysiske spil i live.

GR: Kan du selv finde på at købe digitale spil, eller vælger du altid fysisk?

MJ: Altid fysisk. Når man køber noget digitalt, føler jeg ikke rigtigt, at man ejer det. Eksempelvis kan de [platformholderen] lukke servicen ned lige om lidt. Man kan heller ikke returnere spillet, man kan ikke dele det med sine venner eller bytte det. Så medmindre det drejer sig om noget, som ikke har udsigt til at udkomme fysisk, så køber jeg ikke digitalt. Og det gælder alle platforme - jeg vil hellere havde det i hånden, have spillet fysisk. Så kan jeg sætte det op på hylden og kigge på det, havde det stående fremme.

GR: Hvordan ser du fremtiden for fysiske spil?

MJ: Jeg kan godt frygte, at det hele forsvinder en dag; at der kommer et tidspunkt, hvor man ikke kan gå ned i en butik og købe sig et spil længere. Både fordi, det er det, jeg lever af, men også fordi, jeg synes, det er charmerende at gå ud og købe et spil. Det synes jeg er en vigtig del af oplevelsen omkring et spil. Og det kan jeg heldigvis også mærke på mange folk, der kommer herned og køber noget. Der er mange, der stadigvæk synes, det er fedt.

GR: Påvirker det salget, at der ofte ikke længere er inkluderet manualer og andre bonusgenstande med spillet?

MJ: Selvom du nærmest kun får en disk og så skal installere spillet bagefter, så ved jeg, at der stadigvæk er mange, for hvem det er nok at have spillet på hylden. De behøver ikke at have alt muligt ekstra med. Der er nok også en del, der vælger Collector's Editions fra, fordi de ved, det fylder meget mere på hylden, og de behøver ikke alle de der ekstra ting - de vil egentlig gerne bare spille spillet. Så det primære er stadig, vurderer jeg, glæden ved at eje spillet.

Noget tyder altså på, at fysiske spil stadig har en fremtid - om end det måske er en fremtid, som i høj grad trækker på fortiden og det nostalgiske. Men hvad er jeres perspektiv? Køber I stadig fysiske spil? Eller står den på digitale downloads? Gør os gerne klogere i kommentarfeltet.



Indlæser mere indhold