Dansk
Gamereactor
artikler

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Grafik

Et spils visuelle æstetik er afgørende for dets indtryk på spilleren. Vi fejrer de bedste indtryk her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort mellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Dem der går op i at spil er pæne, eller at de beviser et grafisk fremskridt, bliver ofte udskældt, og får pænt at vide, at det altså er mekanikker der afgør om hvorvidt spil kan betragtes som værende enten gode eller dårlige.

Der er en smule sandhed i det postulat, men det betyder så sandelig ikke at æstetik, at visuelt udtryk, er ligegyldigt. Faktisk er spil stadig primært et visuelt medie, og den måde hvorpå spil viser os dets univers, og lader os interagere med vores omgivelser, er stadig uhyre vigtigt.

Nogle spil ender på listen over de bedste fordi de bare er så grafisk detaljerede, at det forøger indlevelsen i verdenen, andre fordi de bruger farver på en uhyre smart måde, eller at det hele afvikles på en så dynamisk facon, at du føler dig mere engageret.

Dette er en annonce:

Vi hylder de flotteste spil i år her.

Vinder:

Forza Horizon 5
Xbox Game Studios har haft et særdeles imponerende år, og det er ikke kun pga. Halo Infinite eller Microsoft Flight Simulator. Med Forza Horizon 5 fortsatte Playground Games nemlig deres stilsikre udvikling af Horizon-serien med det bedste, største og ikke mindst flotteste Horizon, vi har set til dato.

Forza Horizon 5 er fra starten et eksplosivt, sjovt og spændende spil, som bringer sin version af Mexico til live i et rent festfyrværkeri. Du bliver decideret smidt ud af et fly som det allerførste, og kan beundre den åbne verdens vidder fra luften. Spillets mange ekspeditioner og andre vilde aktiviteter bringer dig til hver en afkrog af den smukt realiserede verden. Fra aktive vulkaner til sandstorme, smukke strande, jungler med gamle templer, og meget andet.

Som vi efterhånden kender fra serien, så kan store dele af verdenen destrueres, og det skaber ekstra interaktion med omgivelserne. Der er bare noget super lækkert ved at opleve det glitrende hav, sandet som din brummende bil skubber op i kameraet, og så lige smadre en lav stenvæg ud over det hele også, mens du tager et skarpt sving.

Dette er en annonce:

Forza Horizon 5 balancerer på eminent vis at være tilpas realistisk, urimeligt sjovt og varieret. Det er sandt om spillets gameplay, men også grafikken. Det er en meget romantiseret version af Mexico, som er tilpas realistisk, men mest af alt imponerer og er sjov at være i, og er utroligt varieret. Der er mange timers sjov i dette spil, og det bliver aldrig kedeligt at kigge på.

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Grafik

Runner-up

Ratchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift Apart er i sandhed en showcase for PS5's kræfter. Som AAA-eksklusiv til konsollen er det også delvist spillets opgave at trække alt det ud af konsollen, som kan lade sig gøre. Det må man også sige, at udvikleren Insomniac gør overbevisende.

I nærmest alle scener foregår der vanvittigt meget i baggrunden i Rift Apart, også i intense action-scener, hvor spillets imponerende projektil-effekter fylder skærmen, ofte mens du bevæger dig lynhurtigt gennem banen. Her kan man tydeligt se, at PS5's SSD lader konsollen håndtere en imponerende mængde aktivitet, som virkelig giver nye muligheder for udviklere.

Rift Aparts områder er også fyldt med en vanvittig detaljegrad, og hele verdenen føles pakket med virkelige elementer, som suger dig ind i hver lokation. Skiftene i dimensioner gør også, at spillet virkelig føles next-gen. Har man kunnet skaffe sig en PS5, så er Rift Apart et spil, som for alvor viser, hvor vi er på vej hen.

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Grafik

Runner-up:

Halo Infinite
Det er et vanvittigt pres, der har været på Halo Infinite, på nærmest alle parametre, og heldigvis lykkes det hovedsageligt at indfri de skyhøje forventninger. Dette er ikke mindst på det grafiske område, hvor spillet med dets nye Slipspace Engine skal kunne imponere visuelt, og samtidig levere en bundsolid framerate, især i spillets multiplayer.

343 Industries har klaret opgaven mesterligt. Halo Infinites Zeta Halo-verden er yderst smuk, også selvom man kunne have ønsket sig mere variation. Omend det ikke er den mest varierede åbne verden, så er Zeta Halos "ufudstændige" look spændende og anderledes, og det er en sand fornøjelse at udforske hver en afkrog af verdenen. Spillets 4k / 60 frames på Xbox Series X (i quality mode) er en meget stabil oplevelse, som både viser en detaljeret åben verden i singleplayer, og en virkelig flot multiplayer.

Med spillets grappleshot (som gør Halo sjovere end nogensinde før), eller en Banshee, kan du hurtigt komme op på Zeta Halos tinder, og her kan du for alvor se den imponerende draw distance. Halo Infinite er ikke spillet, som skubber flest grænser, men det er et bragende flot, bundsolidt spil, som er veloptimeret til både singleplayer og multiplayer. Det er lavet til at holde i de næste mange år, og vi mener, at det er kommet virkelig godt fra start.

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Grafik


Indlæser mere indhold