Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Redaktøren Ser Frem mod 2022

Starfield, Horizon Forbidden West, Breath of the Wild II, Hogwarts Legacy - 2022 kunne gå hen og blive et vildt spilår.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Sidste år havde jeg fem spil på min liste, og det mest groteske er, og som er noget der for alvor sætter spilåret 2021 i relief, er at fire af dem ikke er udkommet endnu. Ikke bare det, alle fire hørte vi ikke engang fra i løbet af hele året. Her snakker vi State of Decay 3, Metroid Prime 4, Hogwarts Legacy og Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Det er absurd, ikke sandt? Men det er altså sådan et slags år det har været.

Det er mange forskellige faktorer, der har bidraget til et mildest talt rodet år for vores branche. Naturligvis er den centrale skurk her COVID-19, der har tvunget studier store som små i at ændre arbejdsstrategi, og løbende implementere en arbejdsgang der er digital, og som primært foregår hjemmefra. Spiludvikling er i forvejen en meget kollaborativ, kompleks kunstform, der netop kræver sparring med kolleger, og løbende kumulativ bedømmelse fra et alsidigt sæt øjne. Det har ikke været muligt, eller det har i hvert fald været sværere.

Ikke bare det, branchen er også ved at gennemgå en alvorlig omvæltning. Ansatte har brokket sig igennem de sidste par år, og studier gør nu op med tidligere fjendtlige arbejdsforhold, dropper lange arbejdsuger og implementere en mere venlig og kreativt belønnende arbejdsgang. Det er godt for de ansattes ve og vel, og nok også kvaliteten af spillene, men det har naturligvis en konsekvens for timingen.

Men selv med alt det in mente, så havde jeg alligevel ikke set komme, at vi ikke skulle høre fra fire ud af fem projekter overhovedet, da jeg sammensatte min liste for sidste år. Det gør naturligvis også, at jeg tror at jeg vil være en del mere konservativ i den her omgang, og udvælge spil som jeg virkelig, virkelig tror på vi kommer til at se mere til, og nok også lanceret, i 2022.

Dette er en annonce:

Det er udenomssnak, så lad os så få kigget på hvilke spil jer ser frem til i løbet af det forhåbentlig mere tætpakkede spilår 2022, og ét af dem er faktisk et spil vi allerede har set udkomme, men lad os være ærlige; det egentlig slag skal stadig udkæmpes:

God of War: Ragnarök

Vi starter dog med et spil der godt nok er blevet forsinket godt og gevaldigt, men som trods alt ikke allerede er blevet udgivet. Det var meningen at God of War: Ragnarök skulle være udkommet i 2020, men vi vidste vist allesammen godt at den ikke holdt relativt kort efter.

Men det forhindrede ikke spillet i at se direkte blændende ud, da det fik sin første gameplay-fremvisning for to måneder siden. Nej, det lader ikke umiddelbart til at Sony Santa Monica har tænkt sig at opfinde den dybe tallerken, men de har heller ikke lagt skjul på, at det her er en efterfølger. Og ikke bare det, det er faktisk afslutningen på den nordiske saga for Kratos, en beslutning der synes nærmest bizar, idet der lader til at være så meget historie tilbage at fortælle, og som alt sammen skal presses ind i det her spil.

Naturligvis fortjener studiet dog lidt tillid, og spillet ser, igen, meget imponerende ud baseret på den ene lange trailer. Jeg er selv meget interesseret i at vide om hvorvidt studiet kan nå i mål, for så sandelig er forventningerne skyhøje her, mest fordi de allerede har et velfungerende kampsystem og en spændende verden, så nu afhænger det hele af hvordan de fortsætter, og bygger videre på det fundament.

Dette er en annonce:
HQ

Cyberpunk 2077 til PlayStation 5 og Xbox Series

Og her har vi så spillet der allerede er blevet udgivet, men som jeg alligevel glæder mig til at se blive... ja, udgivet i 2022. Cyberpunk 2077 vil gå over i historien som en af de mest spektakulære fiaskoer. Jo, spillet har vist solgt tilforladeligt, dog nok under hvad CD Projekt RED havde håbet, og det er vist ret let at forstå. Ikke bare er der vitterligt tons, tonsvis af tekniske knaster, og en ringe ydeevne i det hele taget, der... mangler også bare ting. Der mangler interessante NPC-karakterer med en reel rutine og døgnrytme, der mangler destruerbare omgivelser, der mangler tilpasning af ens lejlighed. Der mangler bare ting

De ting håber jeg så inderligt på at CD Projekt RED tilføjer i den her relancering af spillet, for de har her en unik chance for at restaurere noget af spillets for evigt plettede ry. Selve hovedmissionen, den røde tråd, og sågar de dertilhørende dybe sidemissioner, er faktisk glimrende, og ligeledes er kernegameplayet som sådan fint nok. Fikst uden at være prangende i hvert fald.

Pointen er at spillet mangler noget af det de lovede fra start af. Vi mangler folk på gaderne, vi mangler lidt mere alsidigt sideindhold, vi mangler måder at interagere med os selv om omverdenen på. Jeg bilder mig selv ind at med nok ressourcer, der kan det her blive tilføjet.

Jeg krydser fingre for jer CDPR, selvom I i grunden ikke rigtig fortjener det.

HQ

S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl

Vi bevæger os hurtigt videre fra noget jeg i bund og grund ved noget om, og til noget jeg faktisk ikke ved alverden om. Jeg har ikke spillet det originale S.T.A.L.K.E.R-spil, og er som sådan ikke forbundet til hverken seriens eller udgiverens rødder. Derfor, da jeg så afsløringen af et logo, og at en udvikler i Ukraine tilsyneladende ville sætte sig for at kreere et AAA-skydespil uden videre fanfare, der lugtede det som klassisk "vaporware".

For en stund virkede det også som om jeg havde ret. Udsættelse på udsættelse, vage løfter om storhed, dybde og hyperrealistisk grafik - S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl virkede sådan som Atomic Heart virker nu - en god idé, som den skare af mennesker der står bag ikke har nogen jordisk chance for at realisere på nogen tilfredsstillende måde.

Men jeg måtte dog, på en måde, æde mine ord, for spillet fik ret hurtigt backing fra Microsoft, der har sikret spillet som en del af Game Pass, og sågar konsoleksklusivitet også, og den seneste gameplay trailer fra sommeren er da også, i brede træk, ret imponerende.

Jeg synes stadig jeg ser lidt kedelig, basal kamp, og det virker ikke på mig som om at AI'en kommer til at vinde nogen priser, så jeg inkluderer også spillet på denne liste, fordi jeg stadig kunne ende med at have ret, at det her bare er en række tilrettelagte sekvenser i Unreal Engine 5, der ser flotte ud, men at GSC Game World ikke på den måde har sammensat noget overbevisende spil rundt om.

Jeg håber at jeg tager fejl.

HQ

The Legend of Zelda: Breath of the Wild II

Der er en god chance for at Nintendo alligevel ikke bliver klar med efterfølgeren til Breath of the Wild i 2022, men jeg inkluderer spillet her fordi det er tilsyneladende det de sigter efter. Jeg går ud fra at der er en grund til at Nintendo som regel lancerer et Zelda-spil, for så at vente i lang, lang tid, og så introducerer os for en helt ny udgave af samme verden med nye regler, en ny historie og nye gimmicks. Det er naturligvis for at sikre at de involverede parter er kreativt investerede, men samtidig tænker jeg også, at det netop er fordi, at de er bange for at skulle bygge oven på en eksisterende oplevelse, for så stiger spillerens forventninger eksponentielt.

Naturligvis skyldes det også de skyhøje salgstal, at The Legend of Zelda: Breath of the Wild II overhovedet udvikles lige nu, men det må også have noget med at gøre, at Nintendo denne gang føler at de har noget, en central idé, en grund til at blive hængende i denne version af Hyrule.

Det åbner op for en mere avanceret sandkasse, da vi let kan forvente at have adgang til alle de samme værktøjer og mekanikker som før, men med flere tilføjet til. Men ligesom andre spil på den her liste, så åbner den her tilgang også op for en sårbarhed, som Nintendo som regel ikke udsætter sig selv for med The Legend of Zelda-serien, netop fordi at hvert nyt spil på sin vis er sit eget.

Men som Gollum sagde; "not this time!", og det bliver virkelig spændende at se om hvorvidt denne meget direkte efterfølger til et af de mest velanmeldte og velansete spil nogensinde kan levere.

HQ

Starfield

Og så er vi ankommet - the big dog. Det var i forvejen ambitiøst af Bethesda Game Studios at sætte en så præcis dato på Starfield i sommers, men det virker helt generelt som om at de så småt begynder at være mere sikre på sig selv. Selvom spillet for den brede offentlighed forbliver et mysterium, så er det, for os indviede, faktisk slet ikke det længere.

For Bethesda har nemlig løbende udgivet en række videoer, der uddyber den galakse vi skal til at udforske, som vi nu ved går under "The Settled Systems". Vi inkluderer lige nu herunder, men hele pointen er, at som vi løbende har fundet ud af mere om spillets narrative opsætning, så bliver det hele straks mere interessant.

Derudover så er det her spil på listen af præcis samme årsager som alle de andre; studiet bag har tydeligvis bevidst tidligere har de har hvad der skal til for at levere noget banebrydende, men forventningerne er ligeledes høje, og der er lige så stor chance for at det hele falder pladask på gulvet.

Todd Howard og kompagni har ikke ligefrem bekræftet helt og holdent, at Starfield agere som en slags antitese til Fallout 76, studiets største (og måske eneste) store bommert, men når de snakker om Starfield, så sætter de tyk streg under singleplayer, Skyrim som inspirationskilde, narrativt fokus og en dybere åben verden.

Det lyder alt sammen meget godt i mine ører. Det må jeg altså sige.

HQ

Nu er der bare det vigtigste spørgsmål tilbage: hvilket spil glæder du dig mest til i 2023 og hvorfor?



Indlæser mere indhold