En del af dine yndlingsspil vil i dag og resten af ugen blive opdateret for at kunne håndtere den nye DLSS 2.3-standard, der gør sig gældende for all nyere grafikkort, altså alle Nvidia RTX-kort. Dette er også en håndsrækning for dem der har et RTX 20-kort, og ikke kan skaffe et 30-seriekort på nogen måde.
DLSS 2.3 er en væsentligt større opdatering end man lige skulle tro, og består af en række hovedelementer. Image Scaling er et af de nye våben, i form af en opdatering så det nu hedder Spatial Upscaling. Der er ingen AI, som ved det meste andet DLSS-relateret, men en fast algoritme, og den behandler udelukkende det nuværende billede i modsætning til normal DLSS.
Det giver ikke helt samme billedkvalitet som normal DLSS, men løfter til gengæld din framerate en del. Det er i modsætning til "rigtig" DLSS ikke noget der er indbygget af udvikleren, men et rent softwareværktøj skabt af Nvidia, og tilføjer både skarphed og skalering på en gang, og kan indstilles globalt eller for hvert spil. Det er indbygget i Nvidia Control Panel, og ja, det virker selv med AMD-kort. Det er også her man kan opleve Nvidias adaptive skarphedsfiltre, og ja, det kan justeres op og ned så hardwaren kan følge med. Det hedder Image Scaling i kontrolpanelet, og lavpraktisk laver det fem nye opløsninger baseret på skærmens basesopløsning. Det skal dog slåes til manuelt, men så er der også over 1000 spil der er understøttet. Så, det er teknisk set ikke DLSS, men "bare" en del af opdateringen af Nvidias software.
Motion Vectors er der hvor arbejdet primært er lagt i DLSS 2.3. Her er tale om alt der omhandler objekter i bevægelse, ghosting, rekonstruktion af udvalgte partikler, og ikke mindst det at holde objekter stabile imens at det er i bevægelse. Det er umiddelbart også hvor jeg subjektivt oplever den største forskel. Helt uden for nummer er ICAT, altså "Image Comparison & Analysis Tool" Nvidias nye sammenligningsværktøj, og det virker med både screenshots of video, hvor man med en slider kan sammenligne billedkvaliteten direkte - det er ganske gratis og kræver ikke engang noget andet. Det findes i øvrigt her. Det skal der helt klart leges med, men det virker også som om at Nvidia med vilje har designet det til at hjælpe alle content creators på vej. November er også tiden for flere DLS-kompatible spil, særligt Unity-baserede af slagsen der nu har native support for det, og listen herunder har vi lånt direkte fra den Nvidia-præsentation vi deltog i
Og det må siges at der faktisk er en del forskel efterhånden, særligt da DLSS ofte, også i det her tilfælde, faktisk giver en reel forskel i kvaliteten, særligt i nyere spil. Det har sikkert været tidskrævende og dyrt at lære systemet mere om hvordan at objekter i bevægelse skal renderes mest optimalt, men resultatet er dog synligt, om end at jeg ikke er enig med Nvidia i at forskellen er så stor at man taber kæben i lavere opløsninger. Partikeleffekterne er også blevet bedre, og ligeledes må jeg give dem ret i at ghosting er blevet et væsentligt mindre problem, men for den gennemsnitlige gamer tror jeg bare ikke at det betyder lige så meget som at man har fået opdateret spil Som Cyberpunk 2077 og Deathloop - men det skal dog bemærkes at der altså kun, i alt, er 16 spil der understøtter DLSS 2.3. Med den nye opskalering kan man nu i endnu højere grad lege med indstillingerne for at opnå bedste kompromis imellem kvalitet og billedopdatering, men jeg må indrømme at jeg efter at have kigget ufatteligt mange screenshots igennem må sige, at DLSS er og bliver bedre, men så igen, det kræver et nyere Nvidia-grafikkort hvilket sikkert er umuligt at få fingrene i.