På trods af en række spektakulære fiaskoer, er Sonic The Hedgehog stadig en af branchens absolutte ikoner. Næste år fylder det blå pindsvin 30, og i den forbindelse har vi fået en snak med Sonic Teams designer Takashi Iizuka, der har været med på næsten hele rejsen og i dag er en af seriens ledende skikkelser.
Iizuka: Jeg startede hos SEGA i 1992 og blev en del af holdet bag Sonic som Game Designer i 1993, så jeg har faktisk brugt næsten al min tid med Sonic.
Iizuka: Jeg har så mange minder, at jeg ikke kan vælge blot et enkelt. Men fordi jeg var involveret i produktionen af Sonic endte jeg med at leve i USA af tre omgange, så jeg synes ikke, det er en overdrivelse at sige, at Sonic ændrede mit live.
Iizuka: Af spillene, som jeg har arbejdet på, er Sonic Adventure 2 min favorit. Jeg kan selvfølgelig lide spillets indhold - karaktererne, historien, spildesignet, lyden osv. Men udover det, havde vi også et sammentømret udviklingshold. Vi havde masser af sjov undervejs, så det spil vækker mange gode minder.
Iizuka: Når vi udvikler Sonic-spil, lytter vi altid til fanreaktionerne oven på en lancering. Oprindeligt var det meningen, at Shadow kun skulle optræde i Sonic Adventure 2, men han var populær blandt fansene efterfølgende, så vi bragte ham tilbage i Sonic Heroes.
Iizuka: Oprindeligt var han designet af holdet bag filmen til at ligne en mere realistisk Sonic. Men efter reaktioner på traileren, besluttede vi at ændre kurs og skifte filosofi fra "en virkelighedstro Sonic" til "at placere Sonic i virkeligheden." Jeg er glad for, at vi var i stand til det.
Iizuka: Blandt 3D action-spillene vil jeg anbefale Sonic Generations eller Sonic Colours, siden de er nemme at kaste sig over. 2D klassikerne er også et godt sted at starte for begyndere, så vi arbejder i øjeblikket på Sonic Origins, der lader dig spille fire klassiske titler.
Iizuka: Jeg vil gerne prøve andre genrer end platformspil, som vi gjorde det med Team Sonic Racing i 2019. Action-platformere er ofte fokuseret på singleplayer, så hvis vi udgiver spil i andre genre, ville jeg foretrække noget, der lader dig spille med mange andre.
Iizuka: I tror det er det faktum, at Sonic-spil bryder gennem sproglige og kulturelle barrierer og spilles af folk overalt Vi vil forsætte med at bringe Sonic til mange regioner over hele kloden.
Således Takashi Iizukas svar. Men hvad er jeres favorit Sonic-spil, og er I optimistiske omkring seriens fremtid?