Dansk
Gamereactor
previews
Anno 2070

Anno 2070

Strategiserien Anno tager en uventet drejning med det seneste udspil. De historiske rammer er væk, og i stedet skuer udviklerne fremad.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

For to uger siden inviterede Ubisoft os til Mainz, uden at fortælle hvad vi egentlig skulle se, men alene destinationen var nok til at give os en stærk formodning. For Related Designs ligger i Mainz, og har stået bag udviklingen af Anno 1701 og Anno 1401, der begge er blevet rost til skyerne og overdænget med priser. Så det var nærmest en offentlig hemmelighed, at de ville vise os det næste udspil i serien.

Forestil dig noget i denne retning: en håndfuld journalister sidder rundt om et bord med repræsentanter for Related Designs, Blue Byte og Ubisoft - heriblandt creative director Dirk Riegert og Christopher Schmitz som executive producer. Foran os viser en skærm logoet for Anno 1305, der følges op med en lille introduktion fra udvikleren. Med Anno 1404 har de opnået alt, og nået grænsen for hvad gameplayet kan udrette i sin nuværende form. "Det er på tide at tage et stort skridt", siger Schmitz. "Revolution, ikke evolution", hvorefter han starter traileren.

Langsomt glider Anno 1305-logoet til side, og vi ser i stedet en verden, der langt fra er lige så fredelig og smuk som i de i tidligere spil. De mange detaljer afslører, at vi ikke befinder os i en historisk fortid, nej, dette ligner en vision for fremtiden - en ret dyster en. Vi ser en rustbrun landmasse hvorpå alt virker mekaniseret, selv træhuggerne er robotter. Grise kører på transportbånd ind i fabrikker, og marker bliver automatisk vandet. Vi er alle limet til skærmen, som om vi venter på noget. En forløsning på det der vises. En der råber "aprilsnar!" Hvad er det for en vision? Hvad er det her for et slags Anno?

Anno 2070
Dette er en annonce:

Svaret er Anno 2070. Et Anno med en langt mere udviklet økonomi, men dog stadig med ting som grise, der minder os om klassikerne. Det er mere realistisk, mere voksent. Christopher Schmitz fortæller, at det bestemt ikke er nogen aprilsnar. Med dette spil vil udviklerne se på hvad der sker med vores verden i fremtiden. "Enhver kan udvikle forskellige strategier", siger Schmitz. "Det behøver ikke altid være tung industri, spilleren kan også forsøge sig med noget mere vedvarende".

Før arbejdet med Anno 2070 begyndte, læste udviklerne på deres lektie og samlede oplysninger. For eksempel har de snakket med en række fremtidsforskere på forskellige universiteter, for med deres hjælp at forme deres egen vision for fremtiden. På den måde er det ikke så anderledes fra forrige Anno-spil. De var ikke altid historisk korrekte, og havde ingen virkelige referencer til fortiden. I stedet viste de verden, som den ville have fungeret dengang, selvom det var inden for fiktive rammer. Det er også hvad det nye spil forsøger at gøre, med den undtagelse at vi ingen fakta har om hvordan verden ser ud om 60 år. På dette punkt er Anno 2070 fantastisk. Det er sjældent at spil har en udførlig og troværdig vision af fremtiden. Vi ser det nogle gange i film og bøger, men spil bygger ofte deres egen lille verden, der ikke har meget at gøre med virkeligheden.

Midt i al euforien om denne fagre nye verden rejser der sig dog også et spørgsmål. Hvorfor hedder spillet stadig Anno? Sid Meyer skubbede sit Civilization til Alpha Centauri, der også var et fantastisk spil, men havde en helt anderledes baggrund. Schmitz siger at det er en nærliggende sammenligning, men at Anno 2070 er et ægte Anno, selvom det måske ikke ser sådan ud. "Vi udvikler ikke et science fiction-spil. Der er ingen rumvæsener, ingen space opera". I stedet er der de klassiske elementer fra serien, såsom øer, handel og skibe. Vi begynder at forstå hvad han mener. Vi ser en havn, der summer af aktivitet, hvor mange mennesker er på farten - dette er Anno som vi kender det. Men i skabelsen af vores civilisation er vi ikke kun afhængige af værktøjer og byggematerialer. I denne hightech-verden har vi også brug for energi, og det er tæt forbundet med miljøet.

Anno 2070
Dette er en annonce:

I Anno 2070 er der to primære faktioner. The Ecos, der vil appellere til de såkaldt "pæne byggere". De er vedvarende, grønne og deres bygninger er smukke. På den anden har vi The Tycoons, der er særdeles effektive, men hvis bygninger virker temmelig beskidte. Spillet er dog ikke inddelt i godt og ondt, selvom det umiddelbart kunne virke sådan. Spilverdenen er dynamisk, og mellem de to ekstremer er der mange facetter, der smelter sammen.

Byer er også en del af Anno 2070. Men hvor byerne i tidligere spil mere blev bygget fra et meget lokalt synspunkt, ses det hele nu fra luften. Byerne har næsten fået en Sim City-agtig karakter. Her er monumenter, der karakteriserer byens struktur og har særlige egenskaber. Der vil være store videoskærme, der konstant spiller det indhold vi ønsker. Vil vi uddanne vores borgere og træne dem, eller lulle dem hen med bløde ord og manipulation?

Verden er baseret på forskellige øer, og skibe spiller stadig en vigtig rolle. Startbasen, vores ark, er for eksempel en flydende, bevægelig ø, der byder på mange muligheder. Her er blandt andet en landingsplatform og et skibsværft. Der er også andre ideer til kunstige øer, såsom temaparker, hoteller og forskningsstationer.

Anno 2070

Anno 2070 defineres af en helt ny kompleksitet. Det er ikke bare flere enheder, øer og varer. Udvalget af produkter er omtrent det samme, og er nogenlunde baseret på mængden fra Anno 1404. Men vi producerer ikke længere kun varer, men også energi. Starten af spillet skal være simpel og lettilgængelig, men udfordringen bliver større des længere man kommer. Dertil bliver Anno 2070 mere åbent i kraft af de to vidt forskellige måder at spille på. Vi har som spillere mere frihed i hvordan vi kan opføre os. Til gengæld er der også nye udfordringer.

Førhen var der naturkatastrofer, men vi havde ingen indflydelse på dem. Som vulkanudbrud, for eksempel. Men nu har vi en del mere ansvar for hvad der sker i vores verden. For eksempel eksploderer en boreplatform. Det var en energiform vi havde støttet, og det kan være et stort knæk.

På trods af al teknologien, diplomatiet og valget mellem en mere organisk eller effektiv måde at spille på, er Anno 2070 ikke et undervisningsspil. Udviklerne peger ikke fingre eller prædiker. Der er ingen rigtig eller forkert måde at gøre tingene på.

Om ikke andet er det lykkedes udviklerne at give serien et frisk pust med Anno 2070. Vi glæder os til at se hvor dybt vi kan dykke ned i denne fremtidsvision, og om der er steder hvor vi kun kan skrabe overfladen.

Anno 2070
Anno 2070
Anno 2070
Anno 2070
Anno 2070
Anno 2070
Anno 2070

Relaterede tekster

2
Anno 2070Score

Anno 2070

ANMELDELSE. Skrevet af Martin Eiser - GR DE

Ressourcer skal udvindes, handelsruter skal sikres, og verdenshavene skal udforskes. Anno-serien har været en tur gennem tidsmaskinen og er nu tilbage med nye ideer.

5
Anno 2070

Anno 2070

PREVIEW. Skrevet af Lasse Borg

Væk med middelalderstemning og søfarende og ind med industri, dystopiske fremtidsscenarier og en helt ny slags frihed. Lasse besøgte udvikleren og fortæller alt om Anno 2070 her.

Anno 2070

Anno 2070

PREVIEW. Skrevet af Martin Eiser - GR DE

Strategiserien Anno tager en uventet drejning med det seneste udspil. De historiske rammer er væk, og i stedet skuer udviklerne fremad. Velkommen til Anno 2070.



Indlæser mere indhold