Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Shang-Chi er nok den bedste Marvel "origin story"-film til dato. Tænk lige over det.

Det er let at forholde sig kynisk og kølig, når det gælder oplevelsen af en multi-million dollar blockbuster, format af de fineste jakkesæt i hele Hollywood, og med en verdensomspændende marketingsmotor i ryggen. Det er særligt let, når selvsamme blockbuster tilsyneladende udelukkende er blevet skabt for appellere mere direkte til verdens allerstørste biografpublikum - om ikke andet på overfladen.

Det er let at være kynisk, men sandheden er faktisk, at der ikke er noget som helst kynisk ved Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. Faktisk, fra filmens allerførste billede, og til slutteksterne ruller over skærmen, så er det tydeligt at det her er en af de mest følelsesmæssigt spidsfindige, robust sammensatte og bedst fortalte MCU "origin story"-film, overhovedet. Og hvis der bare er en gnist af superhelteinteresse tilbage i dig, så bør du udfordre din kynisme, og tag ind og se den.

Vi når til den potentielle oplagte bekymring, nemlig at Shang-Chi synes ret specifikt designet til at få det kinesiske biografpublikum ind i salene, og hvorfor at filmen let overdøver denne bekymring, lidt senere, men lad os først lige slå i bakgear. Shang-Chi er ved første øjekast endnu en fortælling om en særligt udvalgt person, der er født magtfuld og kraftfuld, og trænes igennem sin ungdom til at blive et våben. Men denne "hero-in-the-making" vælger så at flygte fra sit ansvar frem til filmens åbningsscene, hvor det så handler om at overkomme personlige usikkerheder, og acceptere det ansvar, der venter ude i horisonten. Det er så sandelig en afprøvet, og genkendelig, formular, og man ville også kunne argumentere for, at selvsamme formular er ved at knække under vægten af mindst et dusin film, hvoraf mange er fra Marvel, der etablerer nye karakterer med samme centrale opsætning. Men ser du bagom det genkendelige, så findes der en langt klogere konstrueret historie, som emmer af charme, kultur, tradition og stolthed.

Shang-Chi starter ud med at vores titulære helt gemmer sig i San Francisco, efter at have undsluppet sin magtfulde far, Wenwu, og hans organisationens jerngreb. Wenwu kontrollerer i øvrigt de legendariske Ten Tings, som giver ham uendelig magt, og uendeligt liv også. Men nu leder han efter Shang-Chi, og hans søster, og sammen med hans ven Katy skal Shang nu endelig se hans far i øjnene, og stoppe hans ondsindede plan om at nå en hemmelig kinesiske landsby, Ta-Lo.

Selve historien er forankret af den subtile men effektive centrale præstation af skuespiller Simu Liu, som spiller Shang-Chi, og han gør det til nær perfektion. Mere overraskende er det, at Awkwafina naturligvis er filmens "comic relief", men samtidig giver hun en så hjertefølt præstation at hun aldrig føles uvelkommen, selvom hun primært tjener det formål at forklare, og sågar håne, nogle af de mere karikerede tilføjelser og situationer, der opstår igennem filmen. Det kan blive en kende Bathos-agtigt (se denne glimrende analyse af begrebet her), men ultimativt køber filmen heldigvis sin egen lidt fantasy-agtige præmis, og Awkwafina er både en velsammensat og solidt afrundet karakter. Faktisk er det dog Tony Leungs rolle som den primære antagonist der overrasker mest, fordi han giver sin karakter en dybde, og sågar en sympati, som man ikke rigtig har set fra Marvel-skurke før. Samlet set er Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings dog fyldt med solide skuespillerpræstationer, og kombineret med et godt tempo, glimrende koreograferede kampscener og storslået cinematografi, så er det her både flot at kigge på, men også følelsesmæssigt aktiverende.

Det er en historie tæt pakket ind i overtro, sydøstasiatisk ikonografi og billedsprog, og der bliver trukket på både klassiske kung-fu film, siden at kampsport spiller en ret afgørende rolle i historien, men der bliver også vævet et narrativ kraftigt præget af kinesiske vandrehistorier. Fra de travle gader i San Francisco til et land fyldt med mytologiske skabninger, så er den her film farverig, begivenhedsrig og smukt realiseret.

Men som jeg sagde, så selvom historien er effektivt fortalt, og til tider provokerende i sin "anderledeshed", så flirter den dog med de samme centrale origin story-temaer. Når det så er sagt, så er action-sekvenserne blandt de bedste Marvel er sammensat til dato. Instruktør Destin Daniel Cretton har tydeligvis et øje for dramatisk og dynamisk scenekomposition, fordi han glider hurtigt og bevidst ind for at give os samtlige detaljer udført af stort set perfekte stuntfolk, for så at glide ud igen i en dramatisk vinkling, så vi aldrig mister overblik over kampen. Om det er på siden af en skyskraber i Macao, eller i en bus der brøler ned af San Franciscos gader, så byder Shang-Chi på storslået action.

Så er der nogle reelle fejltrin her? Tja, måske er den her individuel, men filmen byder faktisk på et storslået og velsammensat musikalsk score, der perfekt accentuerer hver enkelt scene. Og derfor er det så brandærgerligt at vi endnu en gang skal stål model til forfærdelige afbrydelser i form af forstyrrende popsange. De er fremmede, kedelige, og virker så marketingsagtige at man sidder og føler sig helt beskidt i biografsædet.

Men udover det er så er Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings en sand triumf, en superheltefilm der iklæder sig sand orientalsk mystik, og fortæller en kulturelt berigende historie fra en del af verden der som regel ikke gør indtog i hverken Marvels eller DC Comics' filmuniverser. Det er en skam, men det lader Shang-Chi om på. Om det så i virkeligheden handler om at aktivere det kinesiske biografpublikum ved jeg ikke, men jeg ved at filmen er genial.

9 / 10