Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus: Uprising

Nintendo genopliver en af sine ældste spilhelte i et spritnyt eventyr på 3DS.

Umiddelbart ligner Kid Icarus: Uprising en rails-shooter. Når man flyver gennem luften, suser fjenderne mod en med hæsblæsende fart, som i et klassisk shoot 'em up. Men alle missionerne (som der kun er en håndfuld af) fører til et punkt, hvor vores hovedperson Pit lander. Herfra fortsætter vi til fods, og spillet bliver en tredjepersons-shooter.

Og det er nede på jorden, at Kid Icarus: Uprising viser sine største styrker. Hver bane er fyldt med hemmelige rum, skjult bag bølgende gardiner eller låst af, indtil man vælger en højere sværhedsgrad. Dem er der hele ni af, der kan vælges på en slider før hver bane. Den afgør blandt andet, hvor mange hjerter man kan finde i banen, men også om man kan passere gennem særlige porte. Og det vil man gerne, for det er bag disse, man kan finde nye og sjældne våben.

Kid Icarus: Uprising

Det er våbnene, der er den frygtindgydende motivator i spillet. Hvor mange der er, vil Nintendo ikke ud med, men der kan ses omkring to dusin af dem fra starten. Våbnene er inddelt i forskellige kategorier med forskellige egenskaber. Her er blandt andet buer, morgenstjerner, sværd, kanoner, køller og klør. Nogle er stærkest i nærkamp, mens andre udmærker sig ved deres rækkevidde. De har funktioner som total beskyttelse, stabilitet, gift og vedvarende ild. Det er et velbalanceret system, der tillader stor frihed i hvordan man ønsker at opleve spillet.

Det bedste af det hele er, at våbnene kan samles til nye våben. Det foregår gennem et simpelt gitter, hvor du kan se hvilket nyt våben, der kan skabes ud af to eksisterende. Det er et minispil med enorm dybde, for resultaterne af hver kombination kan bruges til videre at lave nye kombinationer. Det stopper aldrig. Du har altid lyst til at se det næste farverige og smart udformede stykke legetøj, der skabes af dine tilfældige sammensætninger. Man kan bruge timer alene på denne del af spillet - og det er endda før banen begynder.

Kid Icarus: Uprising

Her er selvfølgelig også en våbenbutik, hvor du kan bruge dine indsamlede hjerter. Det er svært at vurdere om man skal spare op eller spendere. Efter første bane havde vi 1168 hjerter i posen. Det billigste våben, der var til salg, kostede 600 hjerter, mens det dyreste kostede 30.000. Avs.

Som om det ikke var nok, kan man gennem et lille minispil tilføje superkræfter, som man samler ind eller låser op for i løbet af spillet. Et Tetris-agtigt panel på seks gange seks felter skal fyldes ud med forskellige blokke, for at bruge så mange ekstra effekter som muligt. Der er tilmed fire presets, hvis man ikke orker at nørkle med de forskellige blokke. Spillet er så rigt på indhold udover arcade-actionen i missionerne, at det kan tage pusten fra en.

Og når man så rent faktisk begiver sig ud i spillets baner, belønnes man med flydende grafik, der også fungerer med 3D-effekten slået til i længere tid. Dog er kameraet en smule irriterende til tider. Fjenderne er til gengæld spillets store kunsttykke. De vidner om udviklere, der har turde udforske selv de mest bizarre design-ideer, som lillaklædte, hættebærende fjender, der har roterende øjne på armene. Dertil flyder den hypnotiske Nintendo signaturlyd ud af højtalerne, hvor ocarina-fløjter frygtløst blandes ind i musikken. Banedesignet er fremragende, enormt varieret og altid overraskende. Alene i den labyrint, man på et tidspunkt skal navigere, er der store variationer i både farver og kontrast. Køretøjer bliver det også til, blandt andet i form af en glider og en mech.

Kid Icarus: Uprising

Lidt kritik skal der dog til. Styringen gør, at man bliver enormt træt i den ene arm af at spille i længere tid - heldigvis er der en stander med, der løser dette problem. Kid Icarus understøtter også Circle Pad Pro, hvilket venstrehåndede vil sætte pris på.

Udover den tætpakkede solokampagne er her også multiplayer. Her er to spiltyper, tre mod tre og alle mod alle, der begge kan spilles både lokalt og online. Er der færre end seks spillere med, udfyldes de resterende pladser af computerstyrede figurer. Hele arsenalet af våben, man har samlet i kampagnen, kan bruges i multiplayer, og her venter også nye våben som belønninger. Endelig kan man forvandle våben til juveler, og bytte med andre spillere via StreetPass. Så man kan bruge dem til at bygge nye våben.

Men våbnene er ikke den eneste hemmelighed, dette herlige action-eventyr gemmer på. Nogle ting vil først blive afsløret på anden eller tredje gennemspilning, når du er blevet god nok til at træde ind i det sidste rum. Kid Icarus: Uprising giver 3DS'en vinger. Dette er Nintendos forårshit.

Kid Icarus: Uprising
      9 / 10
      +