Dansk
Gamereactor
anmeldelser
F1 2021

F1 2021

Claus har endnu en gang kørt stærkt i Codemasters nyeste F1-spil, denne gang med EA som udgiver. Er der sket store ændringer, eller er alt ved det gamle?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvis du i forvejen kan lide biler, og kan lide at køre stærkt, og i øvrigt nyder at se andre køre stærkt også? Jamen, så kan du nok godt lide Formel 1. Løbene har i sig selv været en storslået tilskuersport i mange, mange år, og spillene har løbende forsøgt at genskabe den unikke fartfølelse, og med blandede resultater for at sige det mildt. Hvis du har fulgt udviklingen, så ved du også at bilerne nu er så hurtige at de ikke ligner biler mere, men de har mere form som jægerfly og de kan bare køre stærk. Det er udvikleren Codemasters, der i årevis har haft æren af at give os en interaktiv version af denne vandvidssport, og i brede træk er det lykkedes, dog med få missere i rygsækken. Denne gang er F1 2021 dog udgivet af EA, og derfor er mange nervøse for om den kreative frihed er blevet indskrænket. Så lad os se ad. Jeg skal desuden lige slå fast at jeg spillede det på PC, men det kan også fås til PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series, med videre.

F1 2021 er et stort spil med mange muligheder, men mange af disse vil være ganske genkendelige for de indviede. For første gang er der dog en historiedel i spillet, og den vil jeg gerne dvæle lidt ved, for hvordan smider man en historie ind i et Formel 1-spil? EA har i sine andre sportsspil med mere eller mindre succes introduceret en lignende "kampagne". I FIFA har vi eksempelvis fulgt Alex Hunter i The Journey, og her er der blevet fokuseret på hans karriere på og udenfor banen, og det er lidt det samme koncept i F1 2021. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er en godt maskeret tutorial for at være ærlig, men det kommer jeg til.

Man følger fra historiedelens start (Braking Point kalder spillet denne del) Aidan Jackson, som kommer fra Formel 2, og som har fået tilbudt et sæde hos en af de mindre hold i Formel 1. Her skal han sammen med sin holdkammerat Caspar Ackermann forsøge at vinde løb, og få sit hold så langt op i klassementet som muligt. Denne del er i sig selv opdelt i tre dele. Den første er en del hvor, man skal læse mails, tjekke diverse SoMe-kanaler for til sidst at snakke med folk over telefonen. I Aidans tilfælde er det hans mor og manager Brian, som ringer til en. Den anden del er at man skal køre forskellige løb for holdet, disse løb passer så med det der sker udenfor banen. Så hvis Aidan og Caspar ryger i flæsket på hinanden udenfor banen, hvilket de gør, så tager de det med ind på banen, og scenariet bliver så formet derefter. Den tredje del er mellemsekvenser, som rykker historien fremad, og som gør at man lærer de to kørere at kende som personer. Codemasters har dog valgt at man efter et par løb skifter fokus fra Aidan Jackson til Caspar Ackermann, hvilket forvirrede mig en hel del. Ackermann er en rutineret kører, som er på vej mod sin karrieres efterår, og han kommer derfor i konflikt med den yngre og talentfulde Aidan. Det er total melodramatisk pladder, men det kan i sig selv godt være underholdende på en "så dårligt det er godt" måde. Historien spænder over to sæsoner i Formel 1, og ja, jeg har overhalet Kevin Magnussen mange gange, noget han vist blev lidt vant til til sidst i hans tid i Formel 1-feltet.

Dette er en annonce:
F1 2021
F1 2021F1 2021F1 2021

Man kører ikke alle formelløb i kalenderen, men spillet udvælger løb, som man enten bliver smidt ind i, eller kører fra start til slut. Man kommer dog igennem alle baner spillet har at byde på, så man lærer dem at kende. Desværre er konteksten ikke altid passende med det der sker i løbet. For eksempel vandt jeg et løb, hvor det ikke var meningen, at jeg skulle gøre vinde. Så spillet anerkendte at jeg kom på podiet, men ikke at jeg vandt. I andre løb kunne man ikke nå over en bestemt placering, da man simpelthen ikke kunne hente tid på dem der var foran en, og det er lidt fladt synes jeg. Noget andet som var lidt fjollet var Caspar Ackermann, som skulle forestille at være fra Holland, men der var bare ét lille problem; det var absolut ikke en Hollandske accent han besad. Jeg underviser selv i engelsk, og har med danske engelskelever at gøre hver eneste dag, og det Ackermann snakkede var engelsk med en typisk sjællandsk accent. Jeg er slet ikke i tvivl, det var en dansker der lagde stemme til Caspar Ackermann. Jeg har ikke kunne direkte bekræfte det efterfølgende dog, det skal lige siges. Det var lidt ødelæggende for oplevelsen, at Ackermann skulle køre Hollands Grand Prix, på hans såkaldte hjemmebane, men snakkede engelsk som en folkeskolelærer fra Amager. Det passede ikke helt ind i oplevelsen, og var ganske ufrivilligt fjollet. Måske er det kun fordi jeg er dansker, det gik mig på, hvem ved?

Udover denne nye tilføjelse er der mange af de ting, som også var med i F1 2020. Der er stadig en omfattende karrieredel, hvor man enten kan nøjes med at køre løb, eller kan styre et helt Formel 1-hold. Jeg vil fokusere på det sidstnævnte, da man også kører løbene i denne del. Her skal man selv få et hold op og stå. Man skal sørge for sponsorer, motorleverandører, og man skal ansætte de bedste mennesker til at arbejde på ens hold, så man kan nå så langt frem i feltet som muligt. Man skal have styr på alt ens hold skal være, hvilket kan være en smule overvældende, specielt hvis man ikke er den bedst bekendte med Formel 1. Heldigvis kan spillet godt styre en masse aspekter selv, så man selv kan vælge hvad man har fokus på.
Jo bedre man klarer sig, jo mere får man mulighed for at opgradere sit hold, for hver og en kommer med egenskaber man forbedre. Det er egentlig ret fedt, specielt fordi man kan tilpasse oplevelsen til det man gerne selv vil lege med. Man kan derudover også spille to i denne del af spillet, som sikker bare gør det endnu mere underholdende. Udover det er der den forventede, nærmest standardiserede platte af modes, det gør det let at skabe specialiserede løb, træne, eller som sagt hoppe ind i én af de to karrieredele, den mere narrative orienterede Braking Point, eller en standard karriere. Indhold er der nok af, det er helt sikkert.

Dette er en annonce:
F1 2021
F1 2021F1 2021F1 2021F1 2021

Lad os til sidst kigge lidt på selve kørselsoplevelsen. Spillet kører godt på min ældre PC, og man fornemmer farten godt. Alt efter hvad meget hjælp man får til styringen af de hidsige biler, så bliver styringen mere eller mindre arkadeagtigt. Får man meget hjælp, skal man faktisk ikke tænke på at bremse, men man skal bare følge den grønne stribe på banen. Får man ikke hjælp skal man selv finde bremsepunkterne, klippe hjørner og lære banen at kende. Der har været knaster her i tidligere F1-spil, men efterhånden har Codemasters fået ret godt styr på at tjene to vidt forskellige slags spillere. Jeg spiller selv stort set uden hjælpemidler, men jeg bliver heller ikke fornærmet over at de er der for de mindre, eller bare mere casual spillere. Vælger du at spille mere realistisk, så bliver du også straffet meget hårdere, hvis du eksempelvis laver ulovligheder. Så det er noget til alle, hvilket er dejligt. Bilen kan også sættes op fra bunden af, og dækstrategier skal vælges med omhu.

Udover alle disse muligheder er der også multiplayer, man kan give sig i kast med. Her kan man vælge enkelte løb, eller man kan køre en hel sæson sammen med alle sine venner. Der er endda LAN-muligheder, så man kan spille multiplayer som man vil, og man kan også oprette sine egne begivenheder, som andre så kan prøve af. Der er mange muligheder, hvilket er ret fedt.

Skal man finde noget at brokke sig over her på falderebet, så er det at der ligesom i andre EA-spil ikke sket det store imellem de årlige udgivelser. Jo, Braking Point er en del af pakken, og der er vist og så tre nye løb med i spillet, men karrieredelen er ret tæt på 2020-versionen, og multiplayeren er også ret uændret. Og så er der noget der kun vedrører PC-versionen, nemlig at man ikke kan bruge sin mus i menuerne, hvilket jeg ikke helt forstår, for det virker ikke som en stor ting at implementere. Og til sidst skal der også nævnes at der er mikrotransaktioner gemt rundt omkring i spillet, på normal EA-vis. Det ville være forkert at sige at der er pay-to-win her, eller at de direkte er distraherende, men som generel hovedregel genererer det mig at de er der.

Så F1 2021 er en stor pakke med en masse indhold, men meget af det er set før. Braking Point er sjovt, bare for B-films faktoren, men jeg håber denne del bliver bedre næste år, så historie og løb bliver bedre integreret med hinanden.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Virkelig meget indhold, flot præsentation samlet set, Braking Point holder, solide multiplayer features.
-
Mikrotransaktionerne er godt gemt, historien i Braking Point er ret ringe.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
F1 2021Score

F1 2021

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Claus har endnu en gang kørt stærkt i Codemasters nyeste F1-spil, denne gang med EA som udgiver. Er der sket store ændringer, eller er alt ved det gamle?

0
F1 2021 - Preview

F1 2021 - Preview

PREVIEW. Skrevet af Jakob Hansen

Codemasters introducer en ny historiedel, men eller er øjnene for det meste rettet mod bakspejlet i dette års udgave af den traditionsrige Formel 1-serie.



Indlæser mere indhold