Lego Builder's Journey

LEGO Builder's Journey

Light Brick Studio belyser nye aspekter af legoklodsen og skaber en oplevelse næsten uden sidestykke.

Builder's Journey

Der udkommer rigtig mange nyskabende, smukke og interessante spil fra danske udviklere. Men på trods af, at danske spil høster rigtigt mange positive adjektiver, så er det alligevel sjældent, at de løber med store, internationale priser. Alligevel var det præcist, hvad Light Brick Studio lykkedes med, da deres LEGO Builder's Journey sidste år vandt prisen for årets mobilspil til The Golden Joystick Awards. Nu forlader spillet så de kravlegården på Apple Arcade og skal konkurrere med de store drenge på Steam og Nintendo eShop. Kan spillet også måle sig med de bedste spil her?

Det korte svar er ja - ikke fordi, at spillet har ændret sig siden den originale lancering, men netop fordi, det stadig føles som et mobilspil. Det lyder som en kritik, men her er det faktisk ment som ros. Builder's Journey er nemlig designet til at udnytte mobilens styrker - en skarp skærm, touch controls og hurtige indlæsningstider - og ikke blot det faktum, at mange også bruger deres telefon som betalingsmiddel.

Lego Builder's Journey

Hvert niveau i Builder's Journey er relativt kort og kan gennemføres på et par minutter. Ofte har man dog lyst til at blive hængene en smule længere. Builder's Journey er nemlig et smukt smil, måske endda pænere end sin primære inspirationskilde Monument Valley. Man bliver virkelig mindet om, at LEGO ikke blot er et stykke legetøj, men også design i topklasse. Og folkene på Light Brick Studio formår at få det maksimale ud af brikkerne. Hvad enten, der er tale om en idyllisk skovlysning, et dystert maskinrum eller noget helt tredje, har du altid lyst til at dreje kameraet og udforske de flotte modeller fra hver en vinkel.

Grafisk imponerer spillet også særligt med sine meget flotte lyseffekter. Der er virkeligt kælet for detaljen, og udvikleren har endda valgt at implementere et fysiksystem, hvor tabte brikker falder forskelligt alt efter momentum, selvom det ingen effekt har på gameplayet. PC-versionen understøtter også Ray Tracing, men det savner man på intet tidspunkt på Nintendo Switch.

På trods af at hvert niveau er et lille kunstværk i sig selv, så er Builder's Journey intet færdigt sæt, der skal sættes på hylden og aldrig pilles ved. Du skal bygge, rive, ned og eksperimentere for at komme igennem de mange baner. Det bliver aldrig rigtigt udfordrende, da oplevelsen er i fokus fremfor hardcore hovedbrud, men spillet giver dig alligevel nok brikker at lege med til, at du både skal tænke dig lidt om og forsøge dig frem, for at komme videre. Det skal også med, at kontrollen på Nintendo Switch fungerer ganske udmærket, selvom det nogle gange kan være lidt svært at vælge den rigtig brik. På PC kan du bare anvende musen.

Lego Builder's Journey

Builder's Journey kan gennemføres på halvanden til to timer. Alligevel føles rejsen meget længere, da du hele tiden introduceres for nye mekanikker. Det kan være brikker, der bevæger sig, eller niveauer, hvor du skal bygge en rutsjebane for at komme videre. Heldigvis føles spillet intuitivt hele vejen igennem. Spillet formår nemlig at kommunikere helt uden brug af ord. I stedet anvendes animationer, som når legomanden læner sig let frem, hvis du har placeret en brik lidt for langt væk. Eller endda musik - En summende baggrundsmusik lægger naturligt op til langsom udforskning, mens at en let up-beat rytme indikerer, at nu skal der bygges frit. Spillet har på den måde (ligesom Lego-brikken) universel appel.

Det samme kan også siges om spillets historie. Ligesom Flower, Rime og mange, mange andre atmosfæriske indiespil, så åbner Builder's Journey med idylliske, naturskønne scener. Herefter bliver det hele en tand mere mekanisk. Mystisk endda. Underlige maskiner begynder at operere i baggrunden, og spillet skaber en dyster, trykkende atmosfære. Den verden, der før virkede harmonisk og naturlig, viser sig at være kunstig, mekanisk og ikke mindst uforståelig. Spillets rejse er kort sagt den, vi alle må gå igennem i tilværelsen, når barndommens glade dage begynder at fortabte sig i horisonten.

På den måde belyser spillet nye sider af legoklodsen. Kreativitet og leg er som vanligt i fokus, men denne gange finder vi også den nostalgi og længsel efter en simplere verden, som den lille plastikklods repræsenterer for mange voksne mennesker. Builder's Journey formår virkeligt at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Lego Builder's Journey

Hvor ærgerligt det end er, så bliver jeg også nødt til at vurdere spillet ud fra dets pris. Og 150 kroner for halvanden times underholdning er simpelthen lige en tand for meget. Særligt når spillet er tilgængeligt på Apple Arcade for 39 kr. om måneden. Skal jeg finde noget mere at brokke mig over, så flader den ellers så fine kurve for sværhedsgraden lidt ud mod slutningen, og de sidste par niveauer kunne godt have budt på lidt ekstra udfordring eller mere spændende mekanikker. Spillets sidste kapitel er dog helt nyt i denne version, så du får altså lidt ekstra indhold i forhold til mobilversionen.

Men det er virkeligt små beklagelser. LEGO Builder's Journey er helt igennem fantastisk. Ikke blot som et spil, takket være det solide puzzle-design. Men også som en ren og skær oplevelse, der leverer et stort følelsesmæssigt aftryk. Ligesom den lille plastikklods indeholder alt, hvad der gør legetøj så fint og lærerigt, så er det her kondenseret gaming-glæde. Om du køber det nu eller venter til prisen er lidt mere overkommelig, så må du ikke snyde dig selv for denne oplevelse.

Lego Builder's JourneyLego Builder's JourneyLego Builder's Journey
9 / 10
+