Luca (Disney+)

Luca (Disney+)

Den seneste Pixar-film er charmerende, men også en lille smule forudsigelig.

Søuhyret Luca drømmer om et liv på overfladen; en længsel, der blot forstærkes af forældrenes forbud om at sætte fod på landjorden. Men da Luca møder Alberto, et tidligere søuhyre, der nu lever på land, vokser et uventet venskab frem, og det bliver en mindeværdig sommer. Desværre kan jeg ikke sige det samme om selve om filmen, da det monstrøse tvist ikke er helt nok til at holde den klassiske endless summer-historie frisk.

Luca er som film farverig, atmosfærisk, smuk, hyggelig og charmerende med dens simple, eventyragtige æstetik. Italienske radioklassikere knitrer i baggrunden, mens at folkene i Portorosso skaber en skøn baggrundskulisse, der skinner af varme og familiaritet.

Desværre mangler der lidt magi i historien, og det emotionelle punch, der kendetegner Pixars bedste værker, rammer heller ikke rigtigt. Det er måske ikke helt fair at sammenligne med klassikere som Toy Story og Up, nu hvor hverken Disney eller Pixar forsøger at leve op til fortidens bedrifter, men det er netop også problemet: De er lidt for komfortable, lidt for selvsikre i deres metode, og derfor mangler der helt uventede øjeblikke. Det har været problemet med Soul, Toy Story 4, Onward og nu Luca... Jeg håber virkelig, at de finder tilbage til deres gamle selv.

Jeg vil dog ikke lyde for hård, for selve historien er skam tilforladelig nok og fyldt med mange sjove, små detaljer, og den visuelle stil, der minder om den Oscar-nominerende La Luna, sætter jeg stor pris på. Det er svært ikke at blive forelsket i den solbeskinnede middelhavskyst.

Luca (Disney+)

Lucas billed- og lydside føles som en lækker, forfriskende svømmetur i havet tilsat lidt Miyazaki-bobler og drømmelignende Fellini-elementer, der forsat demonstrerer tegnernes høje niveau. Tempoet er højt (introduktionen måske dog lidt for forceret), humoren er sjov, Lucas drømme er et visuelt spektakel, og den åbenlyse kærlighed for støvelandets kultur og værdier fanger mig hele filmen igennem.

Filmen indeholder dog også et par af mine personlige irritationsmomenter. Jeg har det svært med film, hvor børn ikke rigtig taler som børn, og den morderne sarkasme passer ikke særligt godt med den tidløse 60'er æstetik, som instruktøren Enrico Casarosa ellers så behændigt genskaber. Jeg bryder mig heller ikke om film, der koges ned til en konkurrence, når der er så mange interessante karakterer og sidehistorier, men sådan en personlig præference skal filmen selvfølgelige ikke lastes for.

I sidste ende er Luca er lidt blandet fornøjelse, som tilfældet også var med Soul, Toy Story 4 og Onward. Filmen når ikke Pixars tidligere højder, og voksne seere vil nok hurtigt blive trætte af filmens forudsigelige dramatiske struktur. På samme tid, så er der unægtelig tale om en morsom familiefilm. Så hvis du ikke har muligheden for selv at tage på stranden, så er Luca en glimrende mulighed for lidt afkøling i TV-stuen.

Luca (Disney+)
6 / 10

2