Overboard!

Overboard!

Din mand er faldet over bord, og det var dig, der skubbede ham. Kan du forpurre efterforskningen og nå frem til Amerika som en fri kvinde?

Overboard!

Det skorter ikke på spil, hvor du myrder til højre og venstre uden nogensinde at skulle stå til ansvar for dine handlinger. Omvendt er der også mange spil, hvor du netop skal opklare mysterier og sætte mordere bag lås og slå. Men hvad hvis du kombinerer de to tilsyneladende modstridende ideer? Det har de kreative hoveder hos indieudvikleren Inkle spurgt sig selv om, og svaret er nu tilgængeligt i form af Overboard!

Du spiller som den fallerede skuespillerinde Veronica Villensey, der i 1930'erne ligger et politisk ustabilt Europa bag sig for sammen med sin mand at drage til USA. Veronica ønsker dog en hel frisk begyndelse i mulighedernes land, så natten inden skibet lægger til kaj, skubber hun sin mand overbord. Spillet begynder rigtigt dagen derpå, hvor Veronica vækkes af et bank på døren. Med otte timer til at skibet når New York, skal du forsøge at undgå mistanke og måske endda tørre skylden af på en af de andre passagerer.

Overboard!

Overboard! fungerer lidt som interaktiv fiktion. Du kan selv vælge, hvorhen på skibet du vil bevæge dig, og hvordan du bruger din tid. Hver gang, du udfører en handling, går tiden en smule fremad, så det handler om at være effektiv i dit oprydningsarbejde. Prioriterer du for eksempel at tage til morgenmaden for ikke at vække mistanke? Eller vil du hellere gennemsøge dækket efter den ørering, du tabte i går aftes, og som måske kan bringe dig i problemer?

Ret hurtigt viser det sig, at dit ellers listige mord ikke gik helt ubemærket hen, så der er rigtigt mange spor at fjerne eller fordreje, hvis ikke de mange løse tråde skal samles til en løkke om din hals. Du vil næsten med garanti ikke kunne klare opgaven i første hug, men heldigvis kan du blot starte spillet forfra - nu en lille smule klogere. Langsomt akkumulerer du mere viden, og til sidst ved du lige præcist, hvilke passagerer, der skal sættes op mod hvem, og hvor de forskellige genstande skal placeres, for at en uskyldig kan tage faldet for din udåd.

For de fleste ville social manipulation på det niveau give anledning til samvittighedsnag, men Veronica er herlig skruppelløs. På den ene side forførende og charmerende og på den anden side kold og manipulerende formår hun at gøre alle de andre passager godt rundtossede, når hun spinder dem i sit intrikate net. De flotte art-deco illustrationer giver karaktererne kant og personlighed, men det er den helt igennem fantastiske dialog, der puster liv i dem.

Selv uden stemmeskuespil formår forfatterne at give hver eneste sætning liv, tone og dybde, og trods de mange valgmuligheder og variabler, flyder næsten alle samtaler helt naturligt. Det hjælper også, at de mange passager på skibet ikke er de normale larmede unger eller travle voksne, man skal døje med på Ærøfærgen eller Molslinjen. Hvad enten det er den lidt for nysgerrige gammeltante, den tilbagelænede pensionerede oberst eller skibets mistænkeligt unge kaptajn, så virker de alle som løftet fra en god Agatha Christie-roman, og flere af dem har både skjulte dagsordener og rigeligt med skeletter i skabet. Lidt ligesom i adventure-klassikeren The Last Express har alle karaktererne deres unikke gang på skibet, så hvis du vil lære alle deres hemmeligheder, må du også kortlægge deres bevægelsesmønstre.

Overboard!Overboard!

Min eneste reelle anke ved spillet er den korte længde og dets begrænsede omfang. Hver gennemspilning tager et sted mellem 20-30 minutter, og på mirakuløs vis lykkedes det mig faktisk i andet forsøg at opnå spillets bedste slutning. Det vil sige, at det cirka tog mig en time at "gennemføre" spillet. Jeg har dog sat anførselstegn af en grund, for selvom jeg havde fået en tilfredsstillende slutning, så viste det sig hurtigt, at der var mange flere hemmeligheder gemt rundt i de forskellige kahytter og kabiner. 6-7 gennemspilninger senere blev jeg stadig ved med at opdage nye måder at afpresse og manipulere mine medpassagerer. Hvilken herlig rejse!

Overboard! blev lanceret uden nogen tidligere annonceringer, og på den måde er det virkeligt en herlig overraskelse. Der er dog intet overraskende over, at Inkle har leveret et glimrende eventyr, for de har med 80 Days og Heavens Vault allerede bevist deres værd. Dette er dog i mine øjne deres bedste spil hidtil, og Overboard! bliver kun holdt en lille smule tilbage af dets mangel på ambitioner. Skibet er lige en tand for lille, passagerlisten en anelse for kort og lidt flere illustrationer havde ikke skadet. Men selvom prisen måske er lidt høj, rejsens længde taget i betragtning, så er det her helt sikkert en førsteklassesbillet.

Overboard!Overboard!Overboard!Overboard!
8 / 10
+