Army of the Dead

Army of the Dead

16 år efter manuskriptet blev skrevet færdigt, ligger filmen nu klar. Men har Army of the Dead været ventetiden værd?

For en instruktør, der efter eget udsagn elsker alt zombie og fik sin debut med en kritikerrost genindspilning af George A. Romeros klassiker Dawn of the Dead, så har Zach Snyder holdt sig på overraskende god afstand af genren de sidste 17 år. Men nu er han tilbage. Efter ti år som Warners favorit stik-i-rend-dreng bevæger han sig for første gange siden Sucker Punch uden for DC Comics striberne, og det med et manuskript, han skrev helt tilbage i 2005.

Snyder færdiggjorde det første udkast til Army of the Dead lidt over et år efter biografpremieren på Dawn of the Dead og har siden da forsøgt at sælge ideen til næsten alle større filmstudier, uden det store held. Det var først da Netflixs kreative chef, Scott Stuber, hørte om det gamle manuskript, at pengene rullede ind på bankbogen, og instruktørens gamle visioner kunne realiseres. Filmen har premiere på Netflix i dag, og jeg har set den.

Army of the Dead

Army of the Dead er en 150-minutters lang thriller om en gruppe af tidligere specialstyrker, der af en tidligere hotel-magnat får til opgave at snige sig forbi indhegning, vagter og ikke mindst 200.000 frådende zombier og stjæle 200 millioner dollars i umærkede pengesedler, der gemmer sig i et boksrum under et af Las Vegas mange luksushoteller. Præmissen er utrolig simpel. Blandt Dawn of the Dead med Predator og Ocean's 11, og du har, hvad Snyder har valgt at kalde, en zombie heist movie. I hovedrollen finder vi den tidligere WWE-wrestler Dave Bautista, og resten af hans bande af tidligere lejesoldater spilles af billige TV-skuespillere, så det meste af budgettet er i stedet brugt på filmens omfang og special effects.

Army of the Dead

Da jeg første gange så filmens solskoldede zombier, begyndte mit indre hype train lige så stille at forlade perronen. Jeg elsker Dawn of the Dead fra 2004 og anser den som den bedste zombiefilm sammen med 28 Weeks. Ligeledes har jeg en forkærlighed for Snyder takket være Watchmen og hans version af Justice League. Hans film er altid flotte, men ikke nødvendigvis gode, men når det hele spiller, appellerer han virkelig til min indre tegneseriefan. Jeg ville dog lyve, hvis jeg så meget som antydede, at denne film var god, for det er den desværre langt fra.

Army of the Dead

Det største problem med Army of the Dead er, at manuskriptet simpelthen ikke holder vand. Karaktererne mangler motivation og er langt hen ad vejen pandekagetynde stereotyper, der får Fast & Furious til at virke som Shakespeare. Bautistas karakter er, med sin stive optræden og begrænsede emotionelle spektrum, bizart nok den bedste, hvilket siger en hel del. I den første time føles dialogen og skuespillet som én stor Saturday Night Live-joke, og nærmest intet fungerer. Skuespillerne leverer deres replikker på en måde, der får hver scene til at fryse til is, tempoet er langsomt, og der er slet ingen nerve eller intensitet.

Det bliver ikke meget bedre, efter at banden har forceret barrikaderne og indtaget The Strip. Zach Snyder har selv stået for kinematografien, og han skyder hver scene, som var det en stiliseret musikvideo, hvor den ultrakorte depth of field-effekt nærmest dræner billedet. Når efterfølgende så skifter mellem ekstreme nærbilleder til skud i fuld længde, hvor de "top-trænede soldater" bevæger sig med alt andet end ynde, virker selv de mest dramatiske scener som en ren parodi.

Army of the Dead

Det bliver en smule bedre, men ikke meget. Den sidste halve time er mere stramt komponeret end de to foregående, og pludselig sprøjter det med blod og legemsdele i en sådan mængde, at filmens aldersgrænse tager et hak op af. Kvaliteten bliver dog ikke løftet på samme måde. Sammenlignet med Dawn of the Dead er det her en sørgelig omgang. Tempo, intensitet, spænding, momentum, nerve... Army of the Dead mangler alle ingredienserne.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10

2