Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect Legendary Edition

Så kom vi endnu en gang igennem Mass Effect-trilogien og oplevelsen rammer stadig lige hårdt.

Hvis man tæller, de spil jeg har gennemført flest gange i de sidste ti år, så ligger Mass Effect serien i top et. Jeg fik det første spil i serien sammen med min første Xbox 360 tilbage i 2007, og jeg har nok gennemført spillet mindst tyve gange siden. Så da EA annoncerede, at de tre første spil i serien kom i en massiv pakke med alt DLC, var jeg ekstatisk. Så lad os se om serien er lige så god, som jeg husker, eller om denne opdatering bare er varm luft. Spillet er udviklet af Bioware, og udgivet af EA, og kan fås lige nu til PlayStation 4, Xbox One og PC.

Mass Effect Legendary Edition

Lad os starte med det originale Mass Effect, da den efter sigende skulle have fået den største ansigtsløftning. Jeg vil starte med at sige, at opdateringen ikke var så gennemgribende, som jeg havde forventet, men det gør ikke så meget. Historien er som den altid har været. Man er Commander Shepard, som kan være mand eller kvinde, og her har Bioware tilføjet den kvindelig Shepard fra Mass Effect 3, så der er sammenhæng mellem de tre spil. Man bliver sendt på en mission på en af de menneskelige kolonier på planeten Eden Prime, som er under angreb af et kæmpe rumskib, der ligner en stor sort tangloppe. Her finder man frem til Saren, som arbejder for Reaperne, og han skal stoppes, da han forsøger at gøre det muligt for de enorme maskiner at invadere galaksen. Det store sorte rumskib er en sådan Reaper, og man finder ud af, at de kommer hvert 50000'ende år for at udrydde alle højerestående civilisationer. Hvorfor, finder man ud af i de følgende spil, så det vil jeg ikke afsløre. Undervejs får man følgeskab af både interessante mennesker og rumvæsner, man møder på vejen.

Historien i det første Mass Effect-spil er stadig den stærkeste af de tre spils, mest fordi det hele er så ukendt og mystisk. Historien er mere fokuseret i efterfølgeren, da man nu kender universet og det man er oppe imod, og i treeren føles det hele meget desperat, og tonen er meget mørkere. Og så er det jo slutningen, som var så kontroversiel da Mass Effect 3 udkom, men efter at have spillet alle tre spil, og alle dlc'er, synes jeg slutningen er nemmere at sluge. Specielt giver den DLC, der hedder Leviathan, en masse baggrundsviden, som gør slutningen mere forståelig. For hvis jeg skal være ærlig, så fattede jeg ikke helt, hvad der skete i slutningen, før jeg spillede den. Historien tager ca. hundrede timer at komme igennem, og det at alle tre spil er samlet, giver historien en fed sammenhæng, som gjorde jeg nød oplevelse en del mere, end da de udkom med tre års mellemrum.

Mass Effect Legendary Edition
Mass Effect Legendary EditionMass Effect Legendary Edition

Det første Mass Effect, har også fået en grafisk overhaling, men slet ikke så meget, som jeg havde forventet og måske håbet. Jo bevares, man kan slå dynamiske skygger til, og teksturerne er i en højere opløsning, så grafikken står skarpere, men jeg lagde faktisk ikke rigtigt mærke til det. I Mass Effect 2 har man lånt en del af karaktererne fra treeren, så de ser ens ud i de to spil, men det gør at etteren føles en smule udenfor i denne sammenhæng. Det kunne have været fedt, hvis det tre spil havde haft et samlet grafisk udtryk, men jeg har på fornemmelsen, det har været en svær ting at få med, og det ødelægger ikke oplevelsen på nogen måde, det undrer mig bare.

Den største ændring er nok kampsystemet, som var meget rollespil i Mass Effect, og mere actionpræget i efterfølgerne. Derfor bliver ens sigtekorn ikke kæmpestort, som det gjorde i Mass Effect 1 hvis man skød med en utrænet karakter. I Legendary Edition har alle karakter uanset klasse basal våbentræning, og der kommer endda et lille rødt kryds, når man skyder fjender i hovedet. Det føles bedre, men ændringerne i kampsystemet er langt mindre gennemgribende, end jeg havde forventet.

Generelt er der ikke ændret meget i de tre spil, og Bioware har udgivet spillene med de samme fejl, som de altid har haft. Et eksempel er den kunstige intelligens i Mass Effect, som er torskedum. Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har bandet over, at se Tali og Garrus pløkke løs på en mur, i den retning fjenderne er i. Nogle modstandere rendte også rundt som hovedløse høns, uden nogen form for intelligens. Personligt havde jeg gerne set den kunstige intelligens fra toeren eller treeren implementeret, men nej, det er ikke sket. Jeg fandt endda den samme fejl på planeten Noveria, som jeg i mange år har udnyttet til få fuld Renegade og/eller Paragon point. Det er kort sagt spillet, som du kender det på godt og ondt. At Bioware så bruger ressourcer på at ændre en scene, hvor nogle mener, man ser Miranda, som er en af ens følgesvende i Mass Effect 2, fra en uheldig vinkel, men ikke ændrer så store fejl i hovedspillet, har jeg mine meninger om. Hvis det er fordi Bioware vil have man skal have den originale oplevelse, så falder det til gulvet med en så lille ændring, som forandrer oplevelsen af spillet, mens fejl og mangler forbliver i spillene.

Mass Effect Legendary EditionMass Effect Legendary EditionMass Effect Legendary Edition

Mass Effect 2 og 3 føles næsten uændrede fra den oplevelse, jeg havde for ikke ret mange måneder siden, da jeg spillede dem sidst. Toeren har som sagt fået figurmodeller fra treeren, men de to spil er næsten identiske med originalerne. De spiller også meget som deres originale versioner, hvilket fungerer glimrende. Man kan fornemme en klar progression, i den måde Bioware har lavet gameplayet på, og Mass Effect 3 er helt klart det sjoveste spil at lege med. Den måde man kan kombinere kræfter, så man gør endnu mere skade, er vildt tilfredsstillende, også selvom multiplayer-delen ikke er med i Legendary Edition. Skal man sammenligne de tre spil, så er det sidste kapitel klart det bedste spil i serien, trods hvad kritikerne siger. Slutningen er slutningen på godt og ondt. Men slutningen er kun én procent af spillet, og de sidste nioghalvfems er kondenseret spilleglæde. Dertil kommer alle de DLC'er som følger med i den komplette pakke, og tilføjer lige så meget spilletid, som de tre hovedkapitler kan tilbyde. Det er virkelig en pakke der vil noget, og det er uden sammenligning den bedste Mass Effect oplevelse man kan få; Der er mange ugers underholdning at hente i denne mesterlige spilsamling.

Så trods at samlingen har et par kritikpunkter, så får man virkelig noget for pengene, og vil man opleve et af de vigtigste og bedste spil igennem de sidste tyve år, i én samlet pakke, så kan Mass Effect Legendary Edition varmt anbefales. Bevares, det er ikke den bedste genskabelse af spil man kan få, men det er stadig en imponerende samling og alle pengene værd.

9 / 10
+
Tre kæmpe spil. En fantastisk historie. Fantastisk gameplay generelt. DLC der fuldender spillet.