Subnautica: Below Zero

Subnautica: Below Zero

Vi er dykket ned i dybet, for at finde ud af om Below Zero er en værdig efterfølger til det originale spil.

Subnautica åbner med, at du kravler ud af et nedstyrtet rumskib og skuer ud over horisonten. Det blå hav glitrer i solen og strækker sig så langt øjet rækker. Du var den eneste overlevende i det lille redningsfartøj og måtte nu forsøge at holde dig i live. For at lykkedes med dette var metoden ikke, som i mange andre spil, at bygge en tømmerflåde, men i stedet at dykke ned i og udforske det mørke dyb. Hvad jeg oplevede der tilbage i 2018 var en farverig og opslugende undersøisk verden med fantastisk lyddesign, og Unknown Worlds forunderlige kreation står som et af mine bedste gaming-momenter. Lyd- og billedsiden var langt over, hvad man kunne tillade sig at forvente, og overlevelses-mekanikerne var finjusterede til perfektion.

Det er yderst sjældent, at jeg bliver så forelsket i en spilverden, som tilfældet var med Subnautica. Så hvordan klarer den længe ventede efterfølger Subnautica: Below Zero sig i forhold til originalen og de øvrige konkurrenter? Det korte svar er: ganske glimrende.

I Subnautica: Below Zero spiller vi som Robin Ayou, en biolog på jagt efter sin søster, der er sporløst forsvundet. Spillet åbner dramatisk, men jeg vil ikke her afsløre, hvad der sker. Du havner dog på en isfyldt planet fyldt, og en stor del af åbningssekvensen udspiller sig på land. I det første spil var der langt mellem de små landområder. Her kommer vi dog til at tilbringe en del tid oven vande, og for at lette disse sekvenser har vi adgang til nogle nye fartøjer såsom hovercrafts. De er ganske nyttige til at holde store (og sultne) væsener samt på afstand, men når du svømmer rundt i dybet, må du for det meste klare dig selv. Som Qui-Gon Jinn siger, "there's always a bigger fish," og du kommer da også til at møde nogle vældige af slagsen her, hvilket bidrager til spillets horror-atmosfære. Både på land og i vand skal du altid huske at se dig over skulderen.

Subnautica: Below ZeroSubnautica: Below Zero

En smart lille gadget er den lille spion-pingvin, der er en lille fjernstyret robot, som du kan anvende til at komme tæt på farlige væsener. For at skabe en dragt, der beskytter mod kulde, skal du for eksempel have fat i pels fra et ulvelignende væsen. Det kan du gøre ved at gemme dig bag en sten, og så ellers lige så stille liste pingvinen frem og klippe noget pels af. Du kan også bruge spion-pingvinen til at infiltrere flokke af ægte pingviner (eller Penglings som de hedder i spillet).

Når du ikke længere er tryllebundet af den smukke verden, men rent faktisk skal begynde at tænke over dine basale behov, vil du hurtigt opdage en række nye mekanikker. Du skal ikke blot holde øje med vand, luft og mad, men må også tage højde for kilde. Kulden er ikke rigtigt noget problem under vandet, men kan give dig problemer på land. Her kan du anskaffe dig varme drikke, mad og udstyr for bedre at modstå de menneskefjendtlige temperaturer. Elementernes rasen kan også komme til udtryk gennem hagl og endda meteoritter, så der er nok at holde øje med. Personligt synes jeg, det er lidt ærgerligt, at kulden ikke rigtigt er en faktor under vandet, og så virker det nogle gange til, at spillet over vandoverfladen ikke rigtigt spiller sammen med delen, der foregår i dybet.

Jeg kan dog ikke brokke mig for meget over de nye mekanikker. De gør oplevelsen frisk og tilføjer tiltrængt variation, da det originale spil til tider var en anelse monotont. Spillet er også glimrende balanceret, så historien får plads til at udfolde sig, samtidigt med at den ikke lægger for stor en dæmper på den frie udforskning. Og der er virkeligt meget at udforske, for miljøerne er både smukke og varierede. Du kommer til at se det meste i løbet af historien, men der er selvfølgelig også hemmeligheder at opdage. For at holde styr på din udforskning har du ligesom i det første spil adgang til en bærbar computer. Her kan du holde styr på dine genstande og læse om monstre og vegetation, du har scannet undervejs. Det er også her, du kan læse artikler, der forbinder de to spil med hinanden.

Below Zero er et kortere spil end sin forgænger, hvilket skyldes, at spillet oprindeligt blev udtænkt som en udvidelsespakke. Har du spillet andre overlevelsesspil, vil du øjeblikkeligt føle dig hjemme, men til forskel fra mange andre spil i genren, er der mindre fokus på at dræbe dyr eller monstre, ligesom historien også fylder overraskende meget. I forhold til den åbne verden er kortets areal mindre, men til gengæld kan du nu dykke dybere end nogensinde før. Dette medfører dog også, at du ikke lige så ofte som i originalen vil strande i vildmarken flere kilometer fra din base. Når det alligevel hænder, kan du anvende din 'sea truck' - det er dit mobile hovedkvarter indeholdende alt det nødvendige udstyr.

Alt afhængigt af, hvor dybt du dykker, kan spillet tage mellem 12 og 40 timer. Den lange spilletid får du ved at udforske dybet og bygge baser på land, men du kan altså også vælge at spille igennem historien og stadig få en god oplevelse. Jeg oplevede lidt flere bugs end i det første spil, men det var ikke noget, der påvirkede oplevelsen i voldsom grad. Der er virkelig en stor oplevelse i vente, hvis du kaster dig over spillet, og selvom historien ikke helt rammer plet, så gør det ikke så meget, når resten af spillet er så indlevende. Du får kort sagt ikke et bedre undervandseventyr uden at investere i en rigtigt dykkerdragt.

Subnautica: Below Zero
Subnautica: Below ZeroSubnautica: Below ZeroSubnautica: Below Zero
8 / 10