New Pokémon Snap

New Pokémon Snap

New Pokémon Snap tilbyder et behageligt, opmuntrende og afslappende fotosafari, hvor det helhjertede udtryk overskygger de tekniske begrænsninger.

Lige siden Pokémon så dagens lys tilbage i 1996, så er de farverige monstre dukket op på næsten alle slags type produkter rundt omkring i verden og i alle mulige slags videospils koncepter. Få konsoller har demonstreret dette bedre end den gode gamle Nintendo 64. Selvom konsollen aldrig fik et Pokémon spil på samme niveau som Pokémon Sword/Shield på Switch, så har ejere af konsollen stadig kunne nyde de kreative og eksperimenterende titler som Pokémon Stadium 1 og 2, Pokémon Puzzle League og Hey you, Pikachu! Den mest mindeværdige titel fra min egen barndom er stadig Pokémon Snap, hvor sloganet "Gotta catch 'em all!" bliver omformuleret til "Gotta snap 'em all!" og du skulle fange Pokémons på film i stedet for ved brugen af Pokéballs. Spillet var ikke særligt langt, men konceptet om at køre rundt på en fotosafari og tage billeder af Pokémons i deres naturlige habitat var et glædeligt twist på den traditionelle formular. Da jeg genbesøgte spillet sidste forår, fandt jeg ud af, at på trods af spillets tekniske begrænsninger, så holdte konceptet stadig den dag i dag.

Selvom den originale titel blev udgivet i Europa tilbage i 2000, så modtog vi ikke nogen efterfølger til den unikke og kreative titel. Før nu. For at fejre Pokémons 25 års jubilæum, så har Nintendo og The Pokémon Company endelig taget det gamle koncept ned fra hylden og givet os et nyt Pokémon Snap til Nintendo Switch. På produktionssiden er Bandai Namco Studios, som gjorde et godt stykke arbejde, da de skabte en anden alternativ Pokémon titel, Pokkén Tournament, tilbage i 2016.

New Pokémon Snap

Spilleren tager rollen som en ung fotograf, som er blevet sendt afsted for at hjælpe Professor Mirror og hans assistent Rita med at lære mere omkring Pokémons i Lental regionen og hvordan de opfører sig i det fri og deres naturlige habitat. Professorens håb er at udfylde et Photodex med mange billeder af hver Pokémon fra de forskellige områder i Lental, men han vil også dykke dybere ned i mysteriet omkring den mythologiske Illumina Pokémon, som ifølge myten reddede Lental regionen fra en naturlig katastrofe over 2.000 år siden.

Historien er rimelig ligegyldig i New Pokémon Snap, selvom der er nogle sjove cameos undervejs. Hvad du er her for er ikke historien, men muligheden for at tage billeder af Pokémons, og der går ikke lang tid før du har taget hundredvis af billeder af kreaturerne. Det sjove ved spilkonceptet er, at det i bund og grund er et første persons skydespil på skinner - en genre vi mest associerer med arcade spil fra 90'erne som Virtua Cop eller House of the Dead, eller endda Wii-titler som Resident Evil: Umbrella Chronicles. I disse skinne-skydespil, så bliver spilleren trukket fremad på en forudbestemt vej og skal ikke bekymre sig om at bevæge sig. Spillerens job er at sigte og skyde, men til forskel fra mange skinne-skydespil, så skal du ikke skyde med kugler eller lasere i Pokémon Snaps, men i stedet tage billeder.

Hovedkonceptet er stadig det samme som det var på den originale Nintendo 64, og det viser sig at være lige så sjovt og opmuntrende at spille, som det var for tyve år siden. At køre rundt og observere Pokémons i naturen hvor de render rundt og leger med hinanden eller jagter hinanden, føles en hel del mere troværdigt og realistisk end de opførsels-mønstre vi typisk observerer i hoved-titlerne af franchisen. Når du ser Grookey og Pichu løb glade ved siden af hinanden, en Wingull flyve væk med en friskfanget Pyukumuku i dens næb, eller en Wailord som bryder havets overflade med dens enorme majestætiske tilstedeværelse, så kan du ikke andet end at føle, at du er en del af en naturdokumentar eller på en faktisk fotosafari i et levende og troværdigt Pokémon univers. Det ville slet ikke føles malplaceret hvis David Attenborough pludselig begyndte at kommentere synet, men det er selvfølgelig også ret meget at forlange.

New Pokémon Snap

Den visuelle præsentation skader slet ikke oplevelsen. Hvert område er farverigt, detaljeret og fyldt med indhold, og bortset fra et kedeligt ørkenområde, som mangler sjov og variation, så er alle områderne sjove at besøge og udforske. Spillet har en dag/nat cyklus, som gør at spillet har masser af genspilningsværdi, og hver Pokémon opfører sig anderledes baseret på tidspunktet på dagen. Efter du har udforsket et område, så kommer du også til at øge dit research level, som åbner op for flere alternative ruter og forskellige Pokémon opførsels-mønstre. Alle disse faktorer gør, at du med sikkerhed kommer til at besøge hvert område flere gange for at få de bedste billeder som muligt.

Selvom spillet ser godt ud det meste af tiden, så er dets tekniske performance ikke perfekt. Ligesom i senere Switch titler, så kæmper New Pokémon Snap med at levere en stabil fram-rate og lækker texture loading. Disse problemer forekommer ikke ofte nok til, at det er et decideret problem eller at spillet bliver uspilbart overhoved, men det er en skam at se denne smukke oplevelse blive forstyrret af buske og blomster, som popper ind i billedet to eller tre sekunder senere end de burde. På lydsiden præsenterer spillet smuk og harmonisk musik, men nogle spillere kommer formentlig til at reagere på det underlige faktum, at de fleste Pokémons (udover Pikachu) laver rimelig generiske dyrelyde og har ikke genkendelige lyde hver især.

Mens det originale spil var relativt kort og begrænset når det kom til de muligheder og handlinger spilleren kunne foretage sig, så har New Pokémon Snap meget mere at tilbyde til spilleren. Simple ting som en justerbar kamera-rotation og gyro-sigte er nok ikke revolutionerende i 2021, men de gør virkelig oplevelsen meget bedre. Ligesom dets forgænger, så lader spillet dig smide frugt efter Pokémons for at lokke dem ud eller distrahere dem, og du kan også spille en melodi, som vækker dem op fra søvn, får dem til at danse, eller dem til at reagere på anden vis. I blandt dine nye værktøjer er en sonar, som kan scanne omgivelserne for interessante objekter og Illumina Orbs, der er små kugler af lys som du kan kaste til de krystallignende blomster eller til monstrene selv. Forskellige Pokémons reagerer forskelligt på dine nye værktøjer, så eksperimentering er nøglen til de bedste billeder.

New Pokémon Snap

Forskellige værktøjer kommer i brug når du tager billeder af monstre, da Professor Mirror gerne vil have at du tager flere billeder af hver monster. Når du vender tilbage til laboratoriet, så beder Professoren dig om at præsentere ét billede af hver Pokémon (spillet sorterer automatisk dine billeder ind i mapper) og det billede du vælger at præsentere bliver derefter rangeret med stjerner fra et til fire alt efter hvor unik Pokémonens opførsel er. Efter du har modtaget en stjerne-rangering, så bliver billedet vurderet i forhold til størrelse, posering, baggrund, andre Pokémons i billedet og så videre. Spillets mål er at have fire billeder af hver Pokémon, fra et til fire stjerner, og din mission for de bedste billeder vil få dig til at vende tilbage til spillets forskellige områder igen og igen.

Udover de billeder du præsenterer for Professor Mirror, så kan du gemme andre billeder i et album, som ligger i laboratoriet. Her kan du bruge Re-Snap funktionen, som lader dig redigere hvert billede på forskellige måder. Du kan skifte vinklen, størrelsen og effekterne, bare for at nævne et par stykker, og at have adgang til disse brugbare photo-mode værktøjer i et spil, som i bund og grund egentlig er en kæmpe photo-mode, kan resultere i nogle smukke billeder. Hvis du er virkelig tilfreds med det billede du har taget og redigeret, så kan du vælge at dele det på internettet og lade andre spillere se og 'like' dem (i Japan kan du endda besøge den lokale butikskæde Lawson for at printe dine billeder, selvom vi nok ikke får noget lignende her i Europa).

For at give spillet mere genspilbarhed, så har udviklerne inkluderet nogle anmodninger fra Professoren og hans venner, som kommer frem når du har klaret et område for første gang. Her bliver du bedt om at fange et specifikt øjeblik på film. Beskrivelsen er til et specifikt scenarie, og det kan være ret vagt og svært at gennemskue præcis hvornår og hvor du skal tage det billede de beder om, og det kan blive ret frustrerende. Heldigvis er disse anmodninger helt frivillige, så der er intet behov for at klare dem, medmindre du sigter efter en fuldendt gennemspilning af spillet.

New Pokémon Snap

New Pokémon Snap tager et tyve år gammelt koncept og puster nyt liv i det med den rette mængde polering og nyt indhold for at gøre det spændende for tilbagevendende spillere. Det er en gennemført, afslappende og behagelig oplevelse, som både er sjovt og muntert at spille, og selvom spillet har mindre tekniske fejl, så er det stadig et spil, der vil holde spillere underholdt i lang tid. Det er et spil som både gamle og nye fans kan nyde, og det er svært ikke at blive charmeret af de søde Pokémons på din foto-rejse.

8 / 10
+
En gennemført, afslappende og munter oplevelse, Mange Pokémons og områder at udforske, Re-Snap funktionen lader spillere skabe fantastiske billeder, Rangeringssystemet skaber høj genspilningsværdi.