Metal Gear Solid HD Collection

Metal Gear Solid HD Collection

Den klassiske sniger-serie genudgives i flottere indpakning. Læs to anmeldelser af Metal Gear Solid HD Collection her.

Det er ikke den store kunst at ta' en håndfuld spil og udgive dem i samme boks. Det giver i hvert fald først og fremmest mening, hvis der er eller kan findes et samlende element. Konami kan dog med en solid portion selvsikkerhed udgive Metal Gear Solid: HD Collection og ramme et publikum, der (gen)oplever 3 spil fra et spilunivers, der har været med til at definere stealth-genren.

De 3 spil, der indgår i samlingen, er: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, Metal Gear Solid 3: Snake Eater og Metal Gear Solid: Peace Walker. Men tro nu ikke, at du vil kunne sætte spillene ind i en kronologi og opleve, for eksempel hvordan figuren Snake udvikler sig over tid. Snake Eater foregår 30 år efter Peace Walker - og Sons of Liberty går 40 år tilbage i tiden for at berette om Snake's far og dennes forhold til sin mentor, The Boss, der er hoppet af til Sovjetunionen. Dertil kommer den omstændighed, at Sons of Liberty og Snake Eater i HD-samlingen er opdaterede/forbedrede udgaver af spil, der oprindeligt er udgivet til PS2, mens Peace Walker ligefrem er opdateret fra udgivelsen til den håndholdte PSP.

Når disse sandsynligvis forvirrende omstændigheder er overstået, så byder samlingen faktisk på mange timers glimrende spiloplevelser.

Metal Gear Solid HD CollectionMetal Gear Solid HD Collection

Sons of Liberty
Det første spil i samlingen starter med, at Snake skal forsøge at få fat i en prototype til nyt Metal Gear-udstyr. Isenkrammet befinder sig på en båd, der i kraftig regn og blæst er på ud af Hudson River i New York. Senere begivenheder finder sted på landjorden, hvoraf flere scener i det oprindelige spil blev ændret eller slettet i kølvandet på 9/11.

Efter nutidens standarder er styringen meget fastlåst. Ikke mindst den stramt styrede kameraføring er kilden til frustrerende situationer, hvor man simpelt hen ikke har overblik over omgivelserne. Heldigvis bidrager Snakes radar og hoben af ikke alt for begavede modstandere til, at frustrationerne ikke tager overhånd.

Nok er grafikken blevet fintunet til udgivelse i PS3-format, men det kan ikke skjules, at grundlaget er et spil til en historisk platform. I hvert fald er regnen og blæsten i åbningsscenen på Hudson River en tydelig syntetisk affære, lige som både Snake og modstanderne er tegnet uden de sprøde teksturer, som vi er vænnet til på mere tidssvarende spilplatforme.

Tilbage står dog en herlig oplevelse af essensen af stealth-genrens kerneværdier: Det er yt, faktisk ligefrem dødsensfarligt at bruge skydevåben. En bedøvelsespistol kan dog lige gå an. Det gælder således om at UNDGÅ at blive set, hørt eller på anden måde opdaget.

Snake Eater
Som allerede nævnt er tiden i Snake Eater skruet tilbage til de tidligere 60'ere, i kølvandet på det storpolitiske drama under Cuba-krisen. USA er gået med til sende en sovjetisk afhopper tilbage hvor han kom fra, uvidende om, at afhopperen er nøgleperson i udviklingen af et atombevæbnet pansret køretøj, der vil være til stor fare for de vestlige magter. Det bliver Snakes opgave at forhindre færdiggørelsen af dette våben.

Metal Gear Solid HD Collection

Galleriet af skurke i Snake Eater hører til Metal Gear Solid-universets mest spændende. Det er samtidig afsæt for en stemning i historien, der balancerer fint mellem det tegneserie-agtige og det mere hårdkogte, eller sagt på en anden måde: mellem James Bond og Tom Clancy.

Det er nu muligt at styre kameraet frit med højre analog-stick. Dermed er det lettere og knap så risikabelt at få et overblik over farer og fælder i omgivelserne, når man ikke længere er tvunget til at stikke snuden frem. På den ene side gør det gameplayet simplere, men på den anden side er det en feature, der gør styringen mindre frustrerende end i det første spil.

Snake Eater byder også i denne HD-optimerede udgave på nogle af spilverdenens fornemste stealth-udfordringer. Det bidrager i høj grad til, at man bærer over med en stiv figur-animation og generelt 'flade' farver og textures. Det hører dog samtidig med, at den frie bevægelighed i relativt ufremkommelige jungleomgivelser udgør et mindre vi suelt kvantespring i kamparealets design.

Peace Walker
Spillet med denne titel er oprindeligt udgivet til PSP. Det er derfor ikke så mærkeligt, at en opgradering til PS3 ender med at tydeliggøre svagheder eller i hvert fald begrænsninger i forhold til PS3-platformen.

Styringen er enklere end i samlingens to øvrige spil. Blandt andet er det ikke muligt at kravle i liggende position. Til gengæld er omgivelserne designet med skjulesteder, der netop er så høje, at det ikke er nødvendigt at gå i skjul i liggende position. Til gengæld introducerer denne titel muligheden for at skyde, mens du bevæger dig, hvilket faktisk fungerer bedre i denne opdaterede udgave end i den oprindelige udgave til PSP.

Metal Gear Solid HD Collection

Gameplayet er tilføjet en række rolle- og strategispils-elementer. Det kommer blandt andet til udtryk i, at du i rollen som Naked Snake skal rekruttere din egen lille millits - samt udvikle og administrere dens base. Alt sammen for at være klædt på til opgaven med på den ene side at undgå et kommunistisk kup i Costa Rica og på den anden side at finde ud af, hvorfor USA opmarcherer atomvåben i tropestaten.

Rent visuelt er Peace Walker med udspringet på PSP samlingens klart svageste. Desuden har spillets stemning af strategispil simpelt ikke de klokkeklare stealth-udfordringers appel til spilleren.

Metal Gear Solid HD Collection

En opsamling
Alle 3 spil er præget af, at handlingen bliver gjort klar for spilleren i lige præcis så små bidder, at det kan frarådes for nytilkomne til Metal Gear Solid-universet - hvor mange, der i dén sammenhæng så end kan være tale om - at springe spillets cut-scenes over. Nok er dialogen tit og ofte fladpandet og primitiv, men du får dog som spiller brikker til det store overordnede puslespil, der får 3 spil med tilsyneladende helt selvstændige handlinger til at hænge bare nogenlunde sammen.

Det er til gengæld bærende for alle 3 spil, om end i mindre grad med Peace Walker, at du kommer til at prøve kræfter med opgraderede udgaver af spiltitler, der har været med til at definere en genre.

Det er indiskutabelt medrivende, udfordrende og spændende spilunderholdning, tilsat et solidt skvæt humor og kitch. Undertegnede var i hvert fald glad for, nærmest rørt over, at genopleve en alt andet lige fjern, fjern spilfortid.

8 / 10
+
(Gen)oplev definitionen på stealth-genren i opdateret grafik og med online-spil.
-
Styring, kameraføring og gameplayet generelt har tydelige alderstegn.

Viktor Eriksson - GR SE

Metal Gear Solid-serien er, på godt og ondt, helt unik. Der er intet andet i spilverdenen, der bare kommer i nærheden af dens makabre blanding af gameplay og fortælling. Har du aldrig spillet Metal Gear tidligere, så forbered dig på at få vendt op og ned på hele din verden. Du vil opdage helt nye ting, døre, du ikke vidste fandtes, vil åbne sig, og nye farver vil blive åbenbaret. I slutningen af rejsen vil du hive efter vejret, samtidigt med at du for fuld hals råber "hvad, kan man gøre sådan med spil!?" Du vil ganske enkelt have det fantastisk, og denne HD-samling er et glimrende sted at starte.

Her får du tre helt utrolige spil, {Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty}, {Metal Gear Solid 3: Snake Eater} og {Metal Gear Solid: Peace Walker}, alle opdateret til sprøde HD-versioner, og hvoraf Peace Walker aldrig tidligere har været udgivet på stationære konsoller. Sammen med den lave pris gør det pakken til noget nær århundredets kup, hvad angår spiltimer og ren underholdning.

Spillene er alle en hudløs blanding af episk, filosofisk og til tider direkte selvparodierende fortælling, sammen med noget af det skarpeste snige- og action-gameplay, genren har budt på. Alle dele af serien har dertil deres egne varianter af grundformlen, hvilket holder variationen oppe og kedsomheden væk.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty er en på alle kanter udvidet udgave af Metal Gear-grundkonceptet med låste kameravinkler og metroidvania-inspireret backtracking, der gang på gang får dig til at værdsætte spillets baner på nye måder. Historien behandler, for spilmediet, usædvanlige temaer i form af informationskrig og børnesoldater. Sons of Liberty er på mange måder et utroligt spil, men i forhold til resten af samlingen er det også det spil, der er ældet med mindst ynde, med både grafik og gameplay der til tider gå på krykker.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater er spilmæssigt en betydeligt mere hårdkogt oplevelse end de andre dele i serien. Spillet kræver mere af spilleren, i form af tusind forskellige ting, der skal holdes styr på, og som strækker sig mellem alt fra valget af camouflage og udrustning til at planlægge snige-strategi og holde styr på Snakes sultne mave. Samtidigt er profilen for spillet oprindelseshistorien for hele Metal Gear-sagaen, hvilket mærkeligt nok gør det til det perfekte første-spil for folk, der er relativt ubekendte med serien.

Sidst men ikke mindst i samlingen har vi endelig Metal Gear Solid: Peace Walker. Et spil hvor Kojima og banden har taget Metal Gears gameplay til et helt nyt niveau af strømlinet spilbarhed. Det kan tydeligt mærkes at spillet egentlig er skræddersyet til PSP-formatet med sine små pindemadder til baner, men det skader faktisk ikke. Tværtimod er det herligt for første gang at kunne spille det med en rigtig controller og ordentlig online-understøttelse, der ikke kræver at alle dine venner ejer hver deres PSP. Har du ikke spillet det tidligere, så er Peace Walker alene prisen værd for hele samlingen.

De gange, hvor spillene halter, er i det til tider åndssvage og næsten altid overarbejdede manuskript, som gør at både mellemsekvenser og andre dialogscener gerne klokker ind over en halv time. Til tider bliver historien en smule kedelig at følge med i, uanset hvor engageret du måtte være i figurerne og begivenhederne. Alting er til tider så overdrevent tydeligt og langtrukket, at der skal lidt af en gulvmoppe til at rydde op i Hideo Kojimas verbale diarré. Samtidigt er det en relativt lav pris at betale, taget i betragtning at Metal Gears ambitiøse fortælling savner et modstykke inden for spilmediet.

Grafisk er HD-opdateringen af spillene omtrent hvad vi efterhånden forventer af denne type højopløste opsamlinger. Det vil sige både en del ris og en del ros. Takket være gennemarbejdet design har alle spillene stået relativt godt imod tidens tand, også selvom en del grafiske urenheder bliver synlige i det nye 60 watts lys. Det der romantiske golden age-James Bond-filter, der lå over Snake Eater, er på godt og ondt blevet skiftet ud med knivskarpe teksturer, hvilket desværre forstyrrer en del af stemningen i mellemsekvenserne.

Samlingens største brist er derimod nogle mærkbare huller, hvoraf det største er manglen på det første {Metal Gear Solid}. Det er tydeligt, at dette spil er et ekstra vigtigt knudepunkt for seriens historie, og dets fravær får Sons of Liberty til at fremstå som en ækel byld fyldt med spørgsmålstegn. Hvad er der egentlig sket med Revolver Ocelots arm? Og Le Enfants hvad? Foxhound, sagde du?

En del af ekstramaterialet fra deluxe-udgaverne {Metal Gear Solid 2: Substance} og {Metal Gear Solid 3: Subsistence} er også blevet fjernet. Det er en skam, selvom en del af dette fravær givetvis skyldes forskellige rettighedsknuder, såsom bonusspillet Snake VS Monkey.

Det er synd, for ellers kunne {Metal Gear Solid HD Collection} meget vel have været definitionen på en perfekt samling, der kun kunne være blevet forbedret ved at inkludere en lok af Kojimas hår med købet. Nu må den i stedet nøjes med at være en rigtig god samling.

8/10

Husk: du kan læse en tredje mening i Gamereactor #125

Metal Gear Solid HD CollectionScore