Boom Street

Boom Street

Ud af ingenting dukker Boom Street op og fastslår at alle timerne med Matador-brætspillet ikke har været forgæves. I Boom Street handler det hele nemlig om penge og magt...

I Japan har den Matador-lignende spilserie Itadaki Street haft stor succes i over 10 år, og nu udgives et af spillene endelig for første gang her i Europa og det er ikke helt tilfældigt.

Boom Street minder på rigtig mange måder om Matador, og derfor er her da også tale om et digitalt brætspil, hvor alt går efter tur og en terning bestemmer hvor langt man kan bevæge sig på spillepladen. Hver spilleplade er indelt i distrikter der alle råder over egendomme som man kan købe.

Boom Street

Hvis en af de andre spillere skulle være så uheldige at lande på et af de destrikter som du er ejer af, skal de betale moneter for det, og antallet af kroner og ører stiger alt efter hvor meget du har udbygget destriktet med huse og hoteller. Man kan også være heldig at lande på de felter som har specielle bonuskort, og disse kan både give bonusser til egen lomme eller ekstra uheld til modstanderne. Målene er dog altid de samme uanset hvor man bevæger sig hen på spillepladen, og det gælder enten om at ruinere de andre spillere eller være den første til at optjene et bestemt antal penge.

Boom Street

Mulighederne er dog flere ind i Matador, og i Boom Street er det således muligt at benytte sig af et aktiesystem. Alle distrikterne har således aktier som kan købes og sælges, og stiger i værdi alt efter hvor mange grunde der er bygget på dem. Aktierne kan endda købes i grunde man ikke selv ejer, og mulighederne er derfor mange. Systemet er en smule avanceret, men muligheden for at tjene masser af penge er stor for alle de kan finde ud af at benytte sig af det, og så giver det et yderligere lag af strategi som altid er velkommen.

Boom Street

Boom Street er dog tænkt som et familiespil hvor alle kan være med, og for at det derfor ikke alt sammen skal blive for svært er det muligt at spille med et sæt forenklede regler. I denne variant er egenkapitalen og distrikterne helt skåret fra oplevelsen, og selvom nogen vil synes dette gør det hele lidt kedelig, bliver det hele meget nemmere at følge med i.

På speciel vis byder Boom Street på en blanding af Dragon Quest og Mario-universet når det gælder de spilbare figurer. Her er 13 forskellige at vælge i mellem og det betyder naturligvis at alle favouritterne er med. Skulle du dog alligevel foretrække det, er det også muligt i stedet at bruge din egen Mii.

Boom Street

Boom Street er uden sammenligning sjovest når man spiller med folk der forstår standardreglerne. Faktisk er det en smule kedeligt når man spiller alene, hvilket gør det yderligere frustrerende at dette er den eneste måde at åbne op for de sidste mange baner, samt andre hemmeligheder. Spillet understøtter også muligheden for at lede efter modstandere online, men har man muligheden bør man bestemt finde andre spillere som kan sidde i sofaen ved siden af en, at spille mod.

Det virker nærmest som om Nintendo har trukket Boom Street op af tryllehatten, for spillet er kommet sådan nærmest ud af ingenting. Det er let at gå i gang med for alle der har spillet Matador, men indeholder alligevel en smule mere strategi end vi kender det fra det klassiske brætspil, og derfor vil konkurrenceinstinktet hurtigt blive vækket hos de fleste. Boom Street anbefales dog i første omgang kun til dem som har andre venner at spille sammen med, for mod computeren er det ganske simpelt for kedelig.

8 / 10
+
Sjovt sammen med andre. Godt distrikts- og aktiesystem. Mange timers holdbarhed.