Doom Eternal

Vi anmelder Doom Eternal på Switch

Panic Button har endnu engang tryllet og har bragt en af dette års bedste shooters til Nintendo Switch-konsollen.

Den har været længe undervejs, men sidste måned dukkede den så op Nintendo Switch-porten af Doom Eternal, og jeg må sige, jeg var begejstret, for efter at have set, hvad de gjorde ved forgængeren-porten til Switch tilbage i 2017, havde jeg al tiltro i verden til, at Panic Button igen kunne få dette diabloske mesterværk til at glide på en maskine med noget færre hestekræfter.

Før jeg går videre, vil jeg lige nævne, at jeg ikke har tænkt mig at gå for dybt ned i selve spillet, hvis du gerne vil læse vores originale anmeldelse af spillet, så er den her. Jeg vil hellere koncentrere mig om at fortælle, hvordan jeg oplever spillet på Nintendos hybrid-konsol.

Når det kommer til fortsættelser, synes jeg, at Eternal smukt bygger videre på, hvad der gjorde Doom (2016) så specielt. Alting er blevet skruet op til 11. Actionen er mere hektisk, historien går dybere, og en ny platforms-dimension er kommet til. Der er skuret gevaldigt på online-delen, som har fundet sin egen vej, og tilbyder en måde at spille online på, som virker distinkt i forhold til, hvad andre shottere tilbyder.

Ved kernen af en hver Doom-oplevelse er selvfølgelig, hvordan det føles skyde dæmoner i stykker, og det har aldrig føltes så godt, som det gør det i Doom Eternal. Du skal holde dig på tæerne, hvis du vil undgå alle projektilerne og samtidig samle alle de vigtige resurser op. Men platforms-elementerne giver en pause fra de hektiske ildkampe. Selvom det ikke har samme gravitas, som når du skyder dæmoner, kan disse platform-sektioner godt give sved på panden.

Doom EternalDoom Eternal

Så ja, jeg er rimelig stor fan af Eternal. Men hvordan er det så på Switch? I docken kunne du sagtens blive snydt til at tro, at spilet kørte på en standard PS4 eller Xbox One, hvis du ikke holdt for tæt øje med det. Hvis du sammenligner de to versioner, er det dog tidligt, at farverne ikke er lige så stærke, og teksturerne ser sløret og mindre detaljeret. En anden forskel er frame raten, hvor PC, PS4 og Xbox One kører 60fps, er Switchen capped på 30fps.

Det er klart. Hvis det er den pæneste og bedst kørende version af Eternal, du går efter, så får du den åbenlyst ikke her. Det store salgsemne for mig, og sikkert mange andre, er, at spillet kan køre håndholdt. Da jeg gjorde det, blev jeg fuldstændig blæst bagover. Ja, resulotionen er på 720p, og det er tydeligt mindre pænt end i docken, men vi snakker altså stadigvæk Doom Eternal, der kan spillet håndholdt! At en shooter, der er så ambitiøs, kan blive spillet i bussen, føles som et lille mirakel, og jeg elskede hver eneste øjeblik.

I forhold til controls, kører nintendo-versionen nogenlunde på samme, men på Switch kan du nu også bruge motion controls til at hjælpe dig med at sigte. Personligt er jeg ikke helt vildt med motion controls, men jeg må indrømme, at det føltes ret responsivt.

I det hele taget var min oplevelse med port'en virkelig positiv, men jeg løb ind i en spilødelæggende bug. Lige efter at have grebet rocket launcheren, blev jeg skudt ned, og jeg fandt mig selv bag en låst dør, som jeg før kunne komme igennem, men ikke længere kunne. Det virker ikke til at være en bug, som andre har skrevet om på nettet, så jeg kan bare havde været uheldig, men jeg tænkte, at det alligevel skulle med, selvom jeg ikke løb ind i andre bugs.

Doom EternalDoom EternalDoom Eternal

Indtilvidere er DLC'et The Ancient Gods: Part One ikke tilgængeligt på Switch, men udviklerne har forsikret, at det også er på vej, uden dog at have givet en dato.

Panic Button har opnået, hvad der virker nærmest umuligt, da de har portet et af årets mest ambitiøse skydespil til Switch uden at gå for meget på kompromis med kvaliteten. Det kan godt være, at det ikke kan stå side om side, med de andre versioner, når det kommer til grafik og frame rate, men at se det her helvedesbæst af et spil køre i i dine håndflader - ja, det er simpelthen en vild oplevelse.

9 / 10
+
Det er det samme fantastiske spil, som kom tidligere i år. At spille det i håndholdt version er en vild oplevelse.