Medal of Honor: Above and Beyond

Medal of Honor: Above and Beyond

Den klassiske franchise vender tilbage i VR-form. Endnu engang går turen til 2. verdenskrigs rædsler.

I de sene halvfemsere skabte Steven Spielberg og hans studie, Dreamworks, det første Medal of Honor-spil. Efter at have skudt sin imponerende 2. verdenskrigs-film, Saving Private Ryan, ville Spielberg og kompagnoner også have et spil, der kunne portrættere krigens rædsler lige så levende som filmen gjorde det. Du husker måske, hvordan både Medal of Honor og Saving Private Ryan havde nogle grufulde "Omaha Beach"-sekvenser. Medal of Honor blev en kæmpe success, og der kom derfor også 15 andre spil i franchisen i tiden efter. Tilbage i 2012 truede kæmpe-floppet Medal of Honor: Warfighter med at slå franchisen ihjel, men nu er serien tilbage.

Respawn Entertainment er blevet sat til at sætte gang i IP'en igen. Da Dreamworks producerede det første Medal of Honor, var det et eksperiment, og Medal of Honor: Above and Beyond går heller ikke den snorlige vej. Det er nemlig en oplevelse, der kun kan opleves gennem VR. Det kan dog mærkes, at udviklerne har gjort meget ud af at gøre oplevelsen tilgængelig for andre end hardcore VR-fans. Der er 5 overordnet missioner med 56 undermissioner i sig. I starten kan disse små kapitler være meget korte. Det kan være en karakter, der taler til dig, eller en kort action-sekvens i et afgrænset område. Respawn Entertainment tager sig tiden til at introducere mekanikker, for at undgå at give spillerne kvalme.

Medal of Honor: Above and BeyondMedal of Honor: Above and Beyond

Medal of Honor: Above and Beyond demonstrerer VRs styrker lige fra staten med hovedmenuen, som er blevet implementeret som et detaljeret rum fra militærbasens hovedkvarter. Du kan samle en masse ting og studere dem nærmere, du kan også give en gammeldags skrivemaskine en omgang på tasterne.

Så snart action-delen starter, bliver vi introduceret til realistisk og intuitiv håndtering af våben, som tvinger spilleren til at tage flere ting til overvejelse. Hvis du vil lade, eksempelvis, skal du både tage dit gamle ammunition ud og derefter tage nyt ammunition fra dit bælte, og sætte det i dit skydevåben. Faktisk kræver de fleste våben, at du fjerne slagstiften før, du overhovedet kan komme til at sætte ammunition til våben.

Denne måde at lade på vil uden tvivl give dig masser af adrenalin sus, mens du er i kamp. Du kan også aktivt bevæge dig rundt i de tre-dimensionelle områder. Du kan komme helt ned på jorden eller kigge rundt om hjørnet for at undgå at blive skudt af fjenden. Det kan blive lidt udmattende med al den bevægelse, men I denne tid er der vist flere af os, der godt kan bruge lidt bevægelse på hjemmekontoret.

Realisme og intuitive elementer er der mange af i løbet af Medal of Honor: Above and Beyond. Eksempelvis når du skal skubbe en nål igennem dit eget bryst eller fjerne sikkerhedspinden fra en granat, ved at føre den op til dit ansigt. Den samme livlighed er der, når du skal bruge en metaldetektor til at lede efter miner, eller en kikkert til at finde fjendens position.

Der er selvfølgelig også rail-shooting sekvenser, som at skyde nazister fra sidevognen på en motorcykel eller som bestyrer af kanonen på en tank. Disse passager er ikke ligefrem realistiske, men de er til gengæld rigtig sjove, og rammer fint tonen fra Medal of Honor franchisen, som altid har haft et godt øje til den slags pulp noveller, tegneserier og eventyrfilm, som vandt indpas i 50'erne og 60'erne og det giver en lidt naiv gengivelse af krigens rædsler.

Selvom sekvenserne er sjove, så understreger de dog også et af spillets problemer. Virtual Reality virker til at være den perfekte motor til at transporterer spilleren til krigens barbariske virkelighed, men i stedet lægger Above and Beyond sig i et mere tegneserie-agtigt univers. Måske er det også derfor, at karakterne ikke ser virkelige ud, men når man har spillet Half-Life: Alyx og Star Wars Squadrons, så er det lidt skuffende. Timingen i dialogen er ikke særligt imponerende heller, samtidig er karakteranimationen hakkende. Måden som modstanderen taber deres våben på, får mig faktisk til at tænke på det originale Medal of Honor spil til tider - hvilket selvfølgelig ikke rigtig er et kompliment i 2020. Nogen vil måske tænke, at det ikke gør så meget, at et tabt våben bliver horisontalt og svæver mod jorden - men i VR er den slags fejl meget tydelige, og gør ikke noget godt for indlevelsen.

Det gør det ikke bedre med disse urealistiske elementer, når de står i kontrast til de små dokumentar-films klip, som spillet har med. Når du ser krigsveteraner tale om deres oplevelser i det virkelige liv, er det en helt anden tonalitet end det bulder og brag, som Above and Beyond også indeholder. Og det er klart, at det er også et spil til gamle fans, som gerne vil se spektakulære action-sekvenser og skyde nazister.

Som en interaktiv skydebane er Medal of Honor: Above and Beyond meget underholdende. Selvom missionerne kan stoppe ret brat, og den filmiske præsentation er ikke på højde med, hvad Call of Duty-franchisen kan levere, så bringer VR noget specielt til spiloplevelsen. Officielt står omtrent 1200 personer noteret for at have arbejdet på titlen, og det kan mærkes i den detaljerede spilverden. Har man ikke det store bekendtskab med VR, så kan Above and Beyond være lidt af en øjenåbner, hvorimod lidt mere erfarne VR-fans måske vil mene, at andre spil bedre har håndteret kontrolleringen. At sætte to våben på hver sin skulder kan være ret forvirrende, eksempelvis. Det er heller ikke særligt gelinde, når du skal håndtere dit inventory eller samle ting op. Generelt kunne det godt have tålt, at det generelt var lidt mere poleret på næsten alle områder, bortset fra det virkelig fortræffelige banedesign.

Above and Beyonds multiplayer er en rutineret og underholdende omgang, men når det kommer til at holde spillerne motiveret til at blive ved med at spille på den lange bane, så har det et problem med at leve op til level-up-systemerne fra moderne shootere. En morsom online-mode hedder Mad Bomber, hvor alle spillere skal gemme bomber, som de andre så skal finde før de detonerer. Det bliver spændende at se, hvorvidt Respawn Entertainment holder liv i deres multiplayer og bliver ved med at støtte den.

Alt i alt er Medal of Honor: Above and Beyond en værdig tilføjelse til franchisen. Især for nye VR spillere vil det være en åbenbaring. Den tegneserie-agtige tone vil ikke være alles kop te, hvorimod dokumentarfilm elementerne er virkelig velfungerende. Det er når Above and Beyond sætter lys under de forfærdelige historiske begivenheder fra 2. verdenskrig, at det rammer noget af det, som Steven Spielberg og Dreamworks drømte om, da de skabte franchisen.

8 / 10
+
En god og overskuelig kampagne, imponerende banedesign, velfungerende dokumentarfilms elementer.