Puyo Puyo Tetris 2

Puyo Puyo Tetris 2

De to klassiske puzzle spil ramler sammen endnu engang, men er der nok nyt i efterfølgeren? Vi giver dig svaret.

Det er altid svært med efterfølgere. Enten er de for lig originalen eller også strejfer de fra langt fra, hvad der gjorde originalen god. Det er også denne udfordring, jeg står tilbage med efter at have spillet Puyo Puyo Tetris 2.

I sin essens er der tale om nøjagtig spil som forgængeren. Samtidig er det sådan ca. 1% af de spil, der tager Tetris-formularen og prøver at give den et twist, som rent faktisk ender med at være rigtig gode - og der var Puyo Puyo Tetris faktisk en af de sjældenheder. Mødet med den anden puzzle gigant Puyo Puyo, der især er populær i japan, endte med at være ganske magisk. Selvom jeg brugte det meste af min tid på lokal multiplayer, som kom spillet faktisk også med en overraskende velfungerende story mode på trods af et måske noget tyndt plot.

Puyo Puyo Tetris 2

Plottet er også papirstyndt i efterfølgeren, men igen ligger der noget solidt arbejde i story moden. For dem, der kan slukke for hjernen og bare nyde vanvittige manga-agtige eventyr, er der faktisk en del sjov at hente.

Hvis du ikke er bekendt med Puyo Puyo, er der en simpel og intuitiv traning mode, som lader dig forstå spillets basale sammenhæng. Og det er værd at sætte sig ind i den for mange mindre kendte af de to entiteter. For Puyo Puyo giver nye dimensioner til gameplayet - og vil du igennem førnævnte story mode, så må du altså også gøre brug af Puyo Puyo-delen.

Puyo Puyo Tetris 2

Hvis du er ligesom jeg, og gerne vil sørge for at få tre stjerner i alle udfordringerne, så er det også en temmelig udfordrende affære. Det behøves dog ikke at være så svært, som Sega foreslår med deres automatiske sværhedsgrad, som virker til at være lavet til masokister. Den vil jeg foreslå, at du slår fra og finder et passende lejde blandt de fastsatte sværhedsgrader.

Men hvad er der egentligt af nye tiltag? Som det allerede er nævnt ikke super meget. Der er kommet en håndfuld nye multiplayer modes til, såvel som muligheden for at spille kun Puyo Puyo eller Tetris, hvis du foretrækker det. Jeg vil dog foreslå, at du investerer i Tetris Effect: Connected, hvis du er mest interesserede i bare at spille Tetris, for som ren Tetris-oplevelse er det nu bedre.

Puyo Puyo Tetris 2

Det vigtigste nye tiltag er Skill Battles. Her kan du vælge op til tre karakter, som du selv vælger. Alle har forskellige karakteristika på næsten kamp-spils agtig facon. Deres specielle evne kan du udløse, såfremt du har et meter, der ikke er tomt. Du skal angribe nådesløst for at dræne modstanderens liv, og selvom der er stor forskel på, hvor indlysende din karakters evne er at bruge, så virker det til, at der med lidt øvelse er ret god balance mellem dem alle.

Puyo Puyo Tetris 2

Det er en virkelig underholdende gamemode, som jeg har spillet med min partner i timevis. Der er stort potentiale for denne mode online, selvom jeg godt kan frygte, at der vil være spillere, som er ulideligt gode. Det er næsten synd, at Skill Battles ikke har fået sin egen kampagne for det er virkelig her, at efterfølgeren tager sig bedst ud.

Egentlig er jeg ret glad for, at Sega ikke har pillet for meget ved den vindende formular, når det kommer til gameplayet i Puyo Puyo Tetris 2. Det er stadigvæk imponerende, hvordan de gnidningsfrit har fået de her to forskellige puslespilsbrikker til at passe sammen. Men selvom det stadigvæk er underholdende, burde der altså være mere nyt indhold. Hvis du har forgængeren, betaler du stort set for en ny kampagne og Skill Battles, hvilket virker som lidt for lidt. Har du til gengæld ikke forgængeren, så er Puyo Puyo Tetris 2 altså en virkelig underholdende puzzler, som vil holde i mange år - især i lokal multiplayer.

7 / 10
+
Skill Battles er et virkelig godt nyt tiltag, skøn lokal multiplayer, en veludviklet story mode, stor genspilningsværdi, hyggeligt design.